Reklama

Proč se nejedou v Brně závody WorldSBK?

Od roku 1993 se na Masarykově okruhu v Brně konalo MS-Superbike, naposled 2012. „Aby se zde jelo už v roce 2017 je časově skoro nemožné, jsou potřeba přibližně dva roky příprav“, říká na toto téma český jezdec tohoto seriálu Karel Abraham.

Mistrovství světa Superbike má v Brně na Masarykově okruhu svou tradici: Od roku 1993 se zde konaly závody tohoto závodního seriálu, prvním vítězem se stal legendární Carl Fogarty. Po dvouleté přestávce se vrátily Superbiky 1996 nazpátek, Troy Corser slavil double. Potom následovala opět přestávka a 2005 následoval Comeback. A stejně jako před 9 lety se vítěz opět jmenoval Troy Corser. Od 2005 do 2012 bylo Brno stabilním místem v kalendáři WorldSBK, a od roku 2007 mělo i lokalmatadora Jakuba Smrže. Ten během svého závodění v sezónách 2007 - 2012 získal na své konto celkem čtyři pódiová umístění a ve 150 závodech WorldSBK si vyjel také dvě Pole-Position.

Nejúspěšnějším jezdcem WorldSBK na Masarykově okruhu je se 4 vítěznými závody Ital Max Biaggi, třikrát pak vyhráli Australan Troy Corser a další Ital Marco Melandri.

2016 jezdí v tomto závodním seriálu další stabilní český pilot, bývalý jezdec z MotoGP a ex-vítěz MS-Moto2 Karel Abraham. Ten závodí v britském týmu Milwaukee BMW. To samozřejmě dává naději hodně početné skupině fanoušků, že se na okruhu před branami moravské metropole opět pojedou závody tohoto šampionátu. Vždyť v minulosti patřil závodní víkend v Brně k nejvíce navštěvovaným mítinkům, pravidelně se zde scházelo přes 60 000 fanoušků.

„Ano, vím že je v Brně zájem o Superbiky. Nejdříve se ale musel vyřešit problém s MotoGP“, říká 26letý Abraham jr., který má informace přímo od pramene, neboť jeho otec Karel senior je majitelem Masarykova okruhu: „Nyní je všechno s MotoGP už vyřešeno a vedení Masarykova okruhu se může začít zabývat i jinými aktivitami, jako třeba MS-Superbike. Ovšem mít v Brně tento šampionát už v příštím roce, je hodně obtížné. Normálně je potřeba dva roky přípravy“.

Tento časový horizont dvou let považuje za reálný i ředitelka Masarykova okruhu Ivana Ulmanova.

Dosu bylo ze všech stran slyšet, že brněnské Superbike vyletěly z kalendáře kvůli vysokým peněžním požadavkům ze strany promotéra šampionátu Dorny: „Superbiky nebyly drahé, MotoGP je drahé. A Brno dělalo vše pro to, aby se MotoGP v Brně udrželo. Takže obětmi se staly další závody. Veškerý budget byl spotřebován pro udržení MotoGP v Brně. Pokud by se obětovalo MotoGP, a zůstaly Superbike, tak by se už nikdy MotoGP do Brna nevrátilo. Za prvé by ně nebyly peníze a za druhé to není styl Dorny, vracet se na bývalé okruhy mistrovství světa“, vysvětluje dále Abraham jr.

A současný pilot BMW dále vysvětluje: „Vedení Masarykova okruhu investovalo do MotoGP hodně peněz, ale neobdrželo nic nazpět. Díky celkovému obratu z MotoGP dostala vláda ČR nazpět v daních celkem 6 milionu Euro. Takže vedení okruhu připravilo obchodní model, že by česká vláda investovala 3,5 milionu Euro za zachování Grand Prix. Tím by peníze vydělal Masarykův okruh, brněnský region a přesto by vládě zůstalo nakonec ještě 2,5 milionu. A k tomu by se zvedla i turistika a zájem by byl na celém světě“.

„Nesmíme také zapomenout, že hodně hobby pilotů přijíždí do Brna jen proto, že je Masarykův okruh tratí MotoGP. Pokud by se škrtlo MotoGP v Brně, tak přijdeš o 6 milionu na daních a možná i o další milion během roku, protože lidé prostě už více nepřijedou. Takže udržet MotoGP bylo smysluplné“., je dále názoru Karel Abraham jr. v rozhovoru pro SpeedWeek.com.

To, že už několik let nejezdí v šampionátu WorldSBK žádný český kvalitní jezdec nehraje dle Abrahama žádnou roli: „Pro Brno není rozhodující, zda jede nebo nejede Čech. Superbike jsou důležité proto, že to je velmi dobré představení, které mají lidé rádi, přijdou se na ně podívat a užívají si to!“

Je docela možné, že Brno dostane od Dorny pro nejbližší budoucnost smlouvu, kde budou zakotveny jak seriál MotoGP- tak WorldSBK, jak tomu je na dalších okruzích: Phillip Island, Aragón, Assen, Sepang, Misano, Jerez a Doha. V takovém případě platí pořadatel sice jen o něco více, než dosud platil za MotoGP, ale dostane na svůj okruh dvě na světě nejznámější závodní série.

Zdroj: SpeedWeek.com



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama