Reklama

Umělé osvětlení při závodech v Kataru: Jak se změnila noc v den? Hlavní obrázek k článku: Umělé osvětlení při závodech v Kataru: Jak se změnila noc v den?

Byl to doslova gigantický projekt, osvětlit závodní dráhu v katarském Losailu tak, aby byla jako za denního světla. Tak se společně podívejme, co vše tomu předcházelo.

Pouze 175 dní trvalo inženýrům americké firmy Musco Lighting přeměnit na 5,380 km dlouhém okruhu „Losail International Circuit“ noc v den a největší osvětlovací projekt ve sportovních dějinách uvést do praxe.

Samotný okruh byl vybudován před sezónou 2004 prací 1000 dělníků během jednoho roku a za 58 milionů amerických dolarů byl zasazen do písku. A od čtvrtka se zde pojede už poosmé za umělého osvětlení.

Celkem 1300 pracovních hodin bylo zapotřebí, aby byli jezdci, traťoví maršálové, lidé od TV, reklamní partneři a diváci úplně spokojeni.

Osvětlená plocha odpovídá 70 fotbalovým hřištím dle reglementu FIFA, nebo 35 hřištím kriketu nebo 1300 hřištím na basketbal.

Celkem bylo použito 3600 světelných zdrojů (o výkonu 250, 1500 a 2000 wattů) na 1000 zařízeních, aby se jezdci i při rychlosti 340 km/h cítili v noční poušti jako ve dne.

Technici firmy Musco potřebovali celkem šest měsíců a vše stálo „pakatel“, tedy pouhých 10 milionů Euro. Elektrický systém je zabezpečen celkem 44 naftovými generátory o výkonu 13 megawattů, které jsou instalovány kolem celé tratě.

3600 světelných zdrojů odpovídá 450 milionům lumenů světelného toku (1200 až 1600 luxů), což je také osvětlení 3000 privátních soukromých domů, nebo městského bulváru vedoucího z Doha do Moskvy.

Celkem bylo spotřebováno k postavení těchto světelných zdrojů třech miliónů kilogramů betonu a položeno 500 km elektrických kabelů. K upevnění sloupů (jsou v hloubce 3 až 36 metrů) bylo potřeba vyvrtat přibližně 12600 m pevné skály pro lehké stožáry, což odpovídá výšce 42 Eifelových věží.

Musco už předtím osvětlila v Americe některé oválné dráhy, jako třeba Iowa Motor Speedway.

První test v Losailu se konal 13. listopadu 2007 a zúčastnili se ho jezdci GP Loris Capirosi, Marco Melandri, Anthony West, James Toseland a Alex De Angelis, přičemž byly osvětleny pouze první tři zatáčky. Osvětlení bylo tehdy spuštěno na maximální možnou hranici, později ztlumeno na 40 a pak dokonce na 30%.

„V prvním okamžiku to bylo jako za normálního dne. Dokonce jsme použili černá plexiskla. Při 30% to bylo perfektní, při 40% jsme viděli lehké stíny“, dokáže si vzpomenout na tehdejší testy Loris Capirossi.

Při testech IRTA 2008 se zde poprvé testovalo v plném složení, tedy se všemi tehdejšími hvězdami MotoGP. Ty byly překvapeny sílou osvětlení a 5. února mohlo vše začít: „Přiletěli naši inženýři a byli zde celých 10 dní, aby společně našli ideální sílu osvětlení. Všichni byli spokojeni a z nás spadlo obrovské závaží, že generální zkouška dopadla tak skvěle“, vzpomíná na tento okamžik viceprezident Musco, Jeff Rogers, a dodává: „S Dornou, provozovatelem okruhu a s jezdci jsme našli velmi dobré partnery. Neslyšeli jsme ani jeden negativní komentář. Dosud jsme osvětlovali pouze oválné okruhy a tak dráha se 16 zatáčkami byla pro nás opravdu výzva. Proto jsme byli před prvním večerem hodně nervózní a hodně zvědaví na mínění pilotů. Tento projekt byl pro nás mílovým krokem, gigantickou záležitostí“.

Technici od firmy Musco se mohli opřít o 30 let zkušeností permanentního či částečného osvětlení různých sportovních stadiónů. Byly použity patenty jako Mirtran nebo Green, s jejichž pomocí se mohl zlepšit systém o 50%. Ovšem světelná síla nebyl ten největší problém: „Na Středním východě existují úplně jiné problémy, neboť to není to nejlepší místo pro takové stavební práce. Museli jsme spolupracovat s malými firmami, takže bylo někdy hodně těžké, mít třeba dostatek cementu nebo jiných surovin“, vysvětluje dále Rogers.

Téma ušetření energie ovšem není na Středním východě žádným tématem. Třeba okruh Losail Circuit je plně osvětlen ještě dvanáct hodin druhého dne po skončení závodů. Že každý generátor spotřebuje 1000 litrů nafty za jednu hodinu, je všem zřejmě úplně jedno. Ještě dlouho bude trvat, než v Doha dojde světlo...!

Mimochodem už tři roky se jezdí vedle hlavní tribuny také mistrovství světa v motokrosu - samozřejmě za umělého osvětlení.

Kronika umělého osvětlení na okruhu Losail International Circuit

2. září 2007
Prezident Musco Joe Crookham, prezident QMMF Nasser Khalifa al Attiyah a CEO Dorna Carmelo Ezpeleta oznámili uzavření smlouvy o osvětlení trati Losail International Circuit v Doha.

25. září 2007
James Ellison testoval pro Musco poprvé na Iowa Motor Speedway v Americe. Dal inženýrům od Musco informace z perspektivy jezdce.

12. listopadu 2007
Firma Musco naložila 123 zaoceánských kontejnerů na loď směrem Katar. Dalších 44 kontejnérů se speciálními díly bylo transportováno letadly do Doha.

13. listopadu 2007
Capirossi, Melandri, West, Toseland a De Angelis testují v Losailu poprvé v noci - se sériovými motocykly. Pouze v prvních třech zatáčkách se svítilo.

6. prosince 2007
Poslední zařízení opustilo základnu Musco v Oskaloosa/Iowa uprostřed obrovské sněhové bouře

28. ledna 2008
V Losailu bylo dokončeno usazení elektrického osvětlení.

9. března 2008
Losail International Circuit je dějištěm prvního závodu MotoGP v historii šampionátu MS, který se koná za umělého osvětlení.

2. listopadu 2014
Šampionát WorldSBK se prvního historického závodu za umělého osvětlení dočkal 2. listopadu 2014 a jeho vítězem se stal Sylvain Guintoli s motocyklem Aprilia. Ten se zde vítězným doublem stal dokonce mistrem světa WorldSBK, ačkoliv do těchto dvou závodů za umělého osvětlení nastupoval se ztrátou 12 bodů na lídra Toma Sykese s Kawasaki. Jelikož ale britský tovární jezdec Kawasaki dojel tehdejšího 2. listopadu pouze dvakrát třetí, tak nakonec o 6 bodů s Francouzem celkově prohrál. O titul ho tak vlastně připravili Loris Baz (Kawasaki) druhý v první jízdě 2014 a Jonathan Rea (Honda) - druhý ve druhé jízdě 2014.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama