Reklama

Pre - MS Superbike

Když se v pátek v Austrálii rozsvítí zelená pro páteční tréninky obou kubatur, uplyne 117 dní od ukončení sezóny WorldSBK v roce 2023 v Jerezu. Okamžik, na který jsme všichni čekali; Mistrovství světa superbiků MOTUL FIM 2024 je konečně tady.

Testování je za námi a od únorové Austrálie po říjnové Španělsko nás čeká, 36 závodů na 12 okruzích po celém světě ukáže, jak se nová éra WorldSBK utváří. Historie láká na více frontách a vše začíná v «Down Under» na okruhu Phillip Island Grand Prix Circuit.

Začněme tím, co je zřejmé; na startovním roštu došlo k velkým změnám, Jonathan Rea (Pata Prometeon Yamaha) přešel z Kawasaki a nahradil Topraka Razgatlioglu (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team), který opustil japonskou značku a přešel k BMW. Oba byli při testování rychlí, Rea neustále zrychloval, před cestou do Austrálie vedl Razgatlioglu v Portimau. Nicméně v oficiálním testu na Phillip Islandu, zatímco Toprak byl stále rychlý, Rea se nezdál být úplně v pohodě a v úterý v 11. zatáčce utrpěl highsider. Jen několik dní před začátkem sezóny je to událost, kterou šestinásobný mistr světa nepotřeboval.

Za těmito dvěma giganty – i když v různých fázích testování před nimi – dva z hvězdných nováčků: Nicolo Bulega (Aruba.it Racing – Ducati) a Andrea Iannone (Team GoEleven). Bulega je úřadujícím šampionem WorldSSP a během předsezónní přípravy zvládl více testů než kdokoli jiný, zatímco «The Maniac» je zpět po čtyřech letech a vrací se na okruh, kde se mu předtím v MotoGP™ vždy dařilo.

A co úřadující mistr světa? Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) neměl zatím v roce 2024 zrovna nejlehčí ježdění. Zranění, které utrpěl při prvním předsezónním testu v Jerezu v listopadu, mu způsobilo bolesti krku a ramen. Kromě toho je třeba k jeho Ducati Panigale V4 R přidat 6kg zátěž kvůli novým pravidlům o hmotnosti a obecnému úsilí si na to zvyknout při testování, Bautista nepřesvědčil ani v jednom testu. Nicméně z devíti závodů, které absolvoval na Ducati na Phillip Islandu, jich osm vyhrál – jediný, který nevyhrál, byl v roce 2022 závod: «Flag-to-Flag». Nebuďte proto překvapeni, když bude v sobotu zpátky tam, kde ho někteří odborníci očekávají.

Existují další jezdci, kteří týmy nezměnili, ale výrazně zazářili v přípravě na australské kolo Grand Ridge Brewery. Andrea Locatelli (Pata Prometeon Yamaha) je ve skvělé formě a po umístění na stupních vítězů v loňském roce ho Phillip Island ho uvidíme bojovat o první vítězství? Pak je tu Alex Lowes (Kawasaki Racing Team WorldSBK), který byl loni na třetím místě v testu Portimaa a v boji o stupně vítězů v Austrálii, i když vylepšená ZX-10RR ho nechá doufat, že ho letos přemění. Michael van der Mark (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team) byl během testování rychlý a nyní, když je plně fit, doufá, že bude mít pravdu s týmovým kolegou Toprakem, zatímco BMW dělá kroky a šplhá se na vrchol. Je tu také Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team), který se chce rozjet a věří, že letos na Phillip Islandu bude mnohem konkurenceschopnější než loni, protože má za sebou rok cenných zkušeností. Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW) zakončil rok 2023 tak silným polem ve Francii a pódiovými výzvami a doufá, že se v roce 2024 vrátí na tribunu na trati, kde v roce 2020 debutoval.

Zatímco nová Honda může překvapit, Iker Lecuona (Team HRC) a Xavi Vierge ještě musí najít základní nastavení. Oba byli loni na Phillip Islandu pohodlně v první desítce a doufejme, že jim nový povrch trati pomůže ve snaze najít větší přilnavost, s čím se potýkali během celé předsezónní přípravy. Pro samotného Lecuonu - havaroval v 11. zatáčce a v úterý vynechal odpolední testování - nezačal rok 2024 zrovna ideálně. S novou Hondou je zde také Brit Tarran Mackenzie (PETRONIAS MIE Racing Team) a jeho týmový kolega Adam Norrodin.

Domácí publikum bude fandit Remymu Gardnerovi (GTR GRT Yamaha WorldSBK Team), Australan je připraven na svou druhou sezónu v tomto šampionátu a doufá, že bude pravidelným účastníkem v první pětce. Týmový kolega Dominique Aegerter přichází do roku 2024 poté, co před několika dny netestoval kromě oficiálního testu kvůli nemoci, ale při svém loňském debutu byl v první řadě. Dvě umístění na stupních vítězů na konci loňského roku ho povzbudí k velkým věcem pro letošní rok. Axel Bassani (Kawasaki Racing Team WorldSBK) se možná žene za prvním vítězstvím ve své kariéře a zažívá svůj sen jako tovární jezdec, ale stále má ještě adaptační fázi přizpůsobování se novému stroji Kawasaki. Nezapomeňte, loni byl ve 2. závodě čtvrtý, když předstihl Philippa Oettla (GMT94 Yamaha), který také opustil rodinu Ducati. Dobrý potenciál ukázal již na řadové čtyřce Yamahy.

Oba byli loni za Michaelem Rubenem Rinaldim (Motocorsa Racing) na tovární Ducati, ale číslo «21» nahradilo Bassaniho v týmu Lorenza Mauriho pro letošní rok a bude doufat, že bude konkurenceschopný od začátku. A nezapomínejte ani na Brada Raye (Yamaha Motoxracing WorldSBK Team) nebo Tita Rabata (Kawasaki Puccetti Racing) kvůli překvapení, s Rayem na Phillip Islandu poprvé a Rabatem s tovární Kawasaki.

Časový program Grand Ridge Brewery Australian Round

Pátek 23. února (časy jsou uváděny v SEČ)

00:25-01:05 – WorldSSP Free Practice

01:20-02:05 – WorldSBK Free Practice 1

04:55-05:35 – WorldSSP Tissot Superpole

06:00-06:45 – WorldSSP Free Practice 2

Sobota 24. února

00:00-00:20 – WorldSBK Free Practice 3

00:30-00:40 – WorldSSP Warm Up

03:00-03:15 – WorldSBK Tissot Superpole

04:30 – WorldSSP Race 1 (18 kol)

06:00 – WorldSBK Race 1 (22 kol)

Neděle 25. února

00:30-00:40 – WorldSBK Warm Up

00:50-01:00 – WorldSSP Warm Up

03:00 – WorldSBK Tissot Superpole Race (10 kol)

04:30 – WorldSSP Race 2 (18 kol)

06:00 – WorldSBK Race 2 (22 kol)

MS-Superbike 2024: Časy Phillip-Island-Test, 20. února

1. Toprak Razgatlioglu (TR) BMW 1:28,511 min
2. Nicolo Bulega (I) Ducati 1:28,585 + 0,074 sec
3. Andrea Locatelli (I) Yamaha 1:28,835 + 0,324
4. Andrea Iannone (I) Ducati 1:29,001 + 0,490
5. Alex Lowes (GB) Kawasaki 1:29,211 + 0,700
6. Michael Rinaldi (I) Ducati 1:29,213 + 0,702
7. Alvaro Bautista (E) Ducati 1:29,278 + 0,767
8. Scott Redding (GB) BMW 1:29,370 + 0,859
9. Remy Gardner (AUS) Yamaha 1:29,399 + 0,888
10. Axel Bassani (I) Kawasaki 1:29,406 + 0,895
11. Sam Lowes (GB) Ducati 1:29,432 + 0,921
12. Danilo Petrucci (I) Ducati 1:29,468 + 0,957
13. Dominique Aegerter (CH) Yamaha 1:29,648 + 1,137
14. Michael vd Mark (NL) BMW 1:29,716 + 1,205
15. Jonathan Rea (GB) Yamaha 1:29,966 + 1,455
16. Xavi Vierge (E) Honda 1:29,977 + 1,466
17. Philipp Öttl (D) Yamaha 1:29,986 + 1,475
18. Garrett Gerloff (USA) BMW 1:30,381 + 1,870
19. Iker Lecuona (E) Honda 1:30,468 + 1,957
20. Bradley Ray (GB) Yamaha 1:30,559 + 2,048
21. Tito Rabat (E) Kawasaki 1:31,029 + 2,518
22. Tarran Mackenzie (GB) Honda 1:31,580 + 3,069
23. Adam Norrodin (MAL) Honda 1:32,088 + 3,577



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama