Reklama

Mahindra: První vítězství v GP, ale hodně problémů zůstalo nevyřešeno

První vítězství Mahindry v MS-Moto3 v Assenu rozhodně nevyřešilo všechny problémy týmů a jezdců s těmito motocykly. Kromě Pecca Bagnaii totiž jezdí všichni ostatní značkoví kolegové beznadějně vzadu, zákaznické týmy jsou hodně naštvané.

.

Tovární tým Aspar-Mahindra Moto3 to měl v prvních závodech této sezóny někdy hodně těžké. Pouze díky jezdeckému umění Francesca Bagnaii se jméno Mahindry a týmu španělského exmistra světa dostalo do médií, když se celkem třikrát umístil tento výjimečný italský talent na pódiových umístěních: v Doha, Jerezu a Mugello byl vždy odmávnut v Top-3.

Všichni ostatní jezdci s motocykly Mahindra a Peugeot naopak zklamali na všech frontách.

Indická továrna je od roku 2012 v nové kubatuře čtyřtaktních jednoválců o objemu 250-ccm zúčastněna sice jako tovární tým, ale nějaké výrazné kroky směrem dopředu se drží hodně při zemi.

A tak ani „překrásné“ PR zprávy anglické agentury HPS Jardine, která je pochopitelně vydává na přání Mahindra Racing nemohou zastínit holou realitu, i přesto, že Public Relation je na rozdíl od závodního oddělení této značky plně profesionální.

„V sezóně 2016 zažíváme nejlepší rok v MS-Moto3. “Pecco„ Bagnaia vyjel během prvních sedmi závodů 54 bodů. To se ještě u Mahindry nikdy nepodařilo“, říkal nahlas a velmi slavnostně mluvčí HPS Jardine před Dutch-TT.

První lež!

Miguel Oliveira získal v roce 2013 v prvních sedmi závodech 56 bodů.

Ano, Bagnaia získal letos před závodem v Assenu tři umístění v Top-3 a Rossiho svěřenec přijel do Assenu jako pátý v tabulce MS. Ale ani to není žádný výrazný krok dopředu. Neboť Oliveira skončil s motocyklem Moto3-Mahindra v roce 2013 jednou jako druhý, to se v letech 2015 a 2016 až do Assenu nepodařilo. A přímí účastníci ví velmi dobře, že od okamžiku, kdy se Mahindra Racing přestěhoval do italského Besozza, kde bylo postaveno nové vývojové centrum a jeho šéfem je Technical Director Davide Borghesi, tak to jde všechno doslova „naruby“.

Jen připomínám: V prvních třech letech závodění Moto3 - 2012 až 2014 - byla za motocykly a vývoj MGP3O zodpovědná švýcarská firma Suter Racing Technology.

Mahindra Racing se v roce 2013 při malajské GP zapsala do historie prvním historickým pódiem díky Oliveirovi, který byl odmávnut v Top-3. Bylo to první pódium pro indickou motorku vůbec. Motocykl byl v sezóně 2013 klasifikován v 10 ze 17 závodů v Top-5. Oliveira skončil v MS celkově šestý se ziskem 150 bodů.

V roce 2014 následovaly další tři pódiová umístění, kromě jiného druhé místo Brada Bindera při GP na Sachsenringu. Jihoafričan Brad Binder dokončil MS 2014 na P11 - 109 bodů, jeho týmový kolega Oliveira pak v Top-10 - 110 bodů.

V sezóně 2015, poprvé v režii Borghesiho, to začalo jít z kopce. Bagnaia byl v Le Mans v Top-3, jediné pódiové umístění. V MS jako nejlepší pilot s indickým motocyklem získal 76 bodů a to stačilo až na P14. Jorge Martin získal 45 bodů - P17. V zákaznických týmech se ozývaly oprávněné hlasy o špatném materiálu.

V tomto roce závodí kromě továrního týmu Aspar (Bagnaia, Martin) ještě tři zákaznické týmy s motocykly Mahindra. K tomu je nutno připočíst tovární tým Peugeot (McPhee, Masbou) se stejnými motocykly. S výjimkou Bagnaii byl v Top-10 odmávnut pouze jeden jediný jezdec v Top-10: Jorge Martin skončil na P8 v mokrém závodě Las Termas.

Naposled v Assenu stál Bagnaia na startovním roštu na P10, druhý nejlepší pilot s motocyklem Mahindra (Darryn Binder) pak mezi 32 jezdci až na P20.

A v závodech to není o moc lepší. Kromě výjimečného Bagnaii nebodoval ani jeden z jezdců, kteří pilotují motocykly Mahindra/Peugeot.

Tři zákaznické týmy od Mahindra Racing Platinum Bay Real Estate (Karel Hanika - od Assenu Danny Webb, Darryn Binder), CIP-Unicom Starker (Fabio Spiranellia, Tatsuki Suzuki) a 3570 Team Italia (Stefano Valtulini, Lorenzo Petrarca) kontaktovaly už při GP v Jerezu KTM a Hondu. Důvod je jasný, s motocykly Mahindra nejsou schopny plnit přání a uzavřené smlouvy se sponzory.

Nejbídněji je na tom tovární tým Peugeot: Alexis Masbou, vítěz GP v Kataru 2015 s Hondou, je po Dutch-TT stále bezbodový. McPhee skončil v Assenu na P16 a v MS je se ziskem 10 bodů až na P22, přičemž většinu bodů získal v mokrém Las Termas.

V zimě 2015/2016 jsme ale mohli slyšet úplně něco jiného. Enrico Pellegrino při týmové prezentaci Peugeotu řekl mimo jiné: „Naše očekávání leží hodně vysoko, ovšem první rok bude pro nás především školou. Je to dlouhodobý proces, a našim cílem je zisk titulu mistra světa. To by se mělo podařit do dvou až tří let. S KTM a Hondou je schopen Peugeot v tomto šampionátu určitě soupeřit“, byl tehdy hodně „velkohubý“ Pellegrino.

Také Mufaddal Choonia, od roku 2011 nejdůležitější CEO Mahindra Racing, miluje silná slova: „Pecco Bagnaia a Jorge Martin prokázali už v roce 2015 obrovský pokrok. Neexistují žádné pochybnosti o tom, že se oba dva stanou v určitém bodu své kariéry mistry světa. Každým rokem se zlepšujeme a naše ztráta na nejlepší se neustále zmenšuje.“.

Ovšem fakta hovoří trochu jinou řečí.

V sezóně 2013 skončil Oliveira v Top-6 - 150 bodů, 2014 v Top-10 - 110 bodů, 2015 Bagnaia až na P14 - s hubenými 76 body.

Týmový šéf Jorge Martinez požadoval návrat do rukou firmy Suter pod vedením inženýra Alexe Giussaniho. Jinak pohrozil odchodem k KTM nebo k Hondě, přes platnou smlouvu do konce roku 2017.

Od 1. dubna 2016 už ale nejsou ani Suter a ani Giussani ve hře.

Pochopitelně vítězství v Assenu je obrovský úspěch, o tom není ostatně pochyb.

Všechny další neúspěchy nebude možno donekonečna přisuzovat jezdeckému neumění ostatních pilotů Mahindry/Peugeotu.

John McPhee startoval v sezóně 2015 s motocyklem Honda NSF 250RW z Pole-Position, týmový kolega Masbou vyhrál GP Kataru 2015 a GP na Masarykově okruhu 2014. Také Karel Hanika odstartoval do závodu s KTM z první řady v sezóně 2015.

Špičkové týmy jako SKY VR46 a Gresini dobře věděli v loňském podzimu, proč zůstali u KTM a u Hondy a nenechali se zlákat nabídkou, stát se továrním týmem Peugeotu, ačkoliv by dostaly materiál zadarmo.

Dle reglementu musí Mahindra všechny týmy a jezdce vybavit identickým materiálem.

Jsou McPhee a Masbou opravdu jezdecky slabší o 0,8 až 1 sekundu než Bagnaia? Nebo jsou stížnosti ostatních týmů oprávněné, že tým Aspara je materiálně obrovsky zvýhodněn, ačkoliv je to proti reglementu.

Klidně je tedy možné, že Mahindra a Peugeot v sezóně 2017 nasadí pouze dva tovární týmy, neboť zákaznické prostě nebudou mít zájem.

Pak je ale celý koncept kubatury Moto3 postaven na hlavu. Továrny musí zabezpečit úplně stejným identickým materiálem deset až dvanáct jezdců, pokud je od nich zájem.

Mahindra a Peugeot tak mohou postavit opravdové prototypy, zatímco KTM a Honda vyrobí až 15 Production-Racer pro 15 jezdců.

Jen závěrem:

Angažování britského jezdce Dannyho Webba místo našeho Karla Haniky také něco naznačilo. Dle „Rádia Paddock“ nahradil Brit českého pilota jen z důvodu, že Webb sr. a jeho firma Nova Racing Transmissions, se pokusí opravit nekvalitní převodovky (vyrobit nové?), ze kterých vyskakují rychlosti - viz některé zbytečné pády brněnského jezdce.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama