Reklama

Jak se dá získat a kolik stojí wild card v Moto3

Jak je možná většině našich čtenářů známo, při každém závodě Grand Prix mohou startovat v nižších kubaturách jezdci s wild card, které přihlásí příslušná domácí motocyklová federace a potvrdí jak Dorna, tak i IRTA.

Nejinak tomu bylo v uplynulých letech i na Masarykově okruhu. V sezóně 2012 jel třeba v Brně s wild card Míra Popov v kubatuře Moto3 s motocyklem Mahindra za Mahindra Racing. A čeští fanoušci doslova šíleli, když se číslo #95 patřící českému jezdci po 10 kolech stále pohybovalo v Top-5! 2014 pak ten stejný jezdec startoval v Brně opět - ale tentokrát v kubatuře Moto2 s motocyklem Suter za tým Montáže Brož. V posledních dvou letech to pak vždy byl domácí Karel Hanika: 2016 za tým Freudenberg Racing s KTM v Moto3, a skončil 2016 těsně za body, když byl odmávnut na 16. místě. 2017 startoval současný pilot WorldSBK Hanika s Kalexem týmu Willi Race v Moto2.

A jak celý proces s «wild card» vlastně probíhá? Jezdec musí požádat o udělení «wild card». Šest týdnů před termínem závodu informuje FIM jezdce a jeho tým, jestli «wild card» byla udělena. Komise, která o tom rozhoduje, se skládá z 12 členů různých národností. FIM udělí jednu «wild card», ostatní jezdce s «wild card» nominuje příslušná národní motocyklová federace.

Při závodě Grand Prix Německa pojede s «wild card» v kubatuře Moto3 německý talent Luca Grünwald. A proč je těch «divočáků» tak málo? Není to totiž vůbec laciné svezení, přičemž závodění s «wild card» je hodně důležité pro další rozvoj talentovaného motocyklového závodníka!

Týmoví majitelé Michael a Carsten Freudenberg, za jejichž tým Luca Grünwald s «wild card» na Sachsenringu pojede, vysvětlují celou záležitost s «wild card» následovně a hned také doplňují peněžní náklady.

Nový motor, který je na aktuální úrovni závodění v MS, stojí přibližně 12.000 Euro. K tomu je nutno připočítat aktuální výfuky a další nejnovější motorové díly.

„Pro Sachsenring použijeme materiál KTM z loňského roku, ovšem s novým motorem. Startovací poplatek činí 3.500 Euro. Ten obsahuje pět sad pneumatik Dunlop (eventuální další je nutno extra dokoupit - pozn. Bosso), benzín od eni, olej od Liqui Moly a místo v boxu (jezdci Moto3 mají svá místa ve speciálním stanovém paddocku - pozn. Bosso). K tomu je třeba započítat poplatek 442 Euro za GP licenci ‹One event›. Všechny týmy s «wild card» dostanou zapůjčenu jednotnou Dell’Orto-ECU, kterou musí používat všichni jezdci. Na peněžní ceny nemají piloti a jejich týmy s «wild card» nárok.“, vysvětluje záležitosti okolo závodění s «wild card» Michael Freudenberg

Díky startovacímu poplatku 3.500 Euro, 442 Euro za licenci, náhradní díly, výdaje a gáži mechaniků, dodatečné pneumatiky, cestovací výdaje týmového trucku až do paddocku, noclehy, jídlo a další nezbytné výdaje, přijde jeden závod s «wild card» na 15.000 až 20.000 Euro.

„Ano, přesně o takovou sumu se jedná. Řádově 15.000 Euro. Organizační nároky ale nejsou větší, než při MSJ ve Španělsku. Ostatně Dorna je promotérem obou šampionátů. Samozřejmě je hodně důležité se v těchto věcech nejdříve vůbec orientovat a v GP se prostě «zabydlet». Pokud to ale pak všechno funguje, tak je ten celkový výdaj okay“, říká dále Michael Freudenberg.

V ceně 15.000 až 20.000 Euro za závodění s «wild card» nejsou ovšem započteny žádné testy (Team Freudenberg s Grünwaldem testoval třeba v Mostě - neboť je z to ze základny týmu v Sasku na permanentní závodní okruh nejblíže; pozn. Bosso), nebo třeba pronájem kvalitnějšího motocyklu Moto3 na závod MS.

Samozřejmě, že pro privátní tým je to velký zásah do ročního budgetu.

„Musíme si samozřejmě přát, aby jezdec nehavaroval, to je totiž třeba dodatečných 3.000 Euro“, dodává Freudenberg.

Ceny za závodění s «wild card» stouply přibližně o 40%: „Dříve stál jeden start s dvouválcovým motocyklem kubatury 125 ccm přibližně 10.000 až 12.000 Euro, nyní tedy 15.000 bis 20.000 Euro a to je hodně velký rozdíl. Tehdy totiž také neexistovala jednotná elektronika“ .

Faktem je, že třeba poslední start Patrika Vostárka v Moto2 na Masarykově okruhu (startoval za Vector Kiefer Racing s motocyklem Suter) přišel na 30 000 Euro a také to, že v dobách kubatury 125 ccm závodili v Brně s «wild card» třeba Karel Pešek, Michal Prášek, Karel Májek, Michal Šembera, Ladislav Chmelík nebo Markéta Janáková a Andrea Toušková, či Michal Filla a Jiří Mayer v kubatuře 250 ccm.

Nyní se počet jezdců s «wild card» rapidně během 18/19 závodů sezóny Grand Prix snížil, ne každý si to může totiž peněžně dovolit.

Foto: Josef Fait



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama