Reklama

Bosch systém proti podklouznutí kola v zatáčce

Jedním z nejlepších výrobců bezpečnostních systémů je bezesporu firma Bosch, díky nim znáte třeba pokročilé náklonové ABS nebo kontrolu trakce. Ačkoliv jejich produkty využívá velké množství motocyklových výrobců a mohli by být i spokojeni se svou stávající nabídkou, pracují na dalším systému a to proti podklouznutí kola v zatáčce.

Asi nebudu daleko od pravdy když řeknu, že tuto situaci zažil téměř každý z nás. Pěkně si to svištíte krajinou, položíte se do zatáčky, těšíte se na to, jak ji ukázkově projedete a když jste zrovna v tom nejlepším, spatříte před sebou písek, hroudu bahna, zbytek kamínku po zimním posypu a co teď. Jasně, že je nejdůležitější zachovat chladnou hlavu, ubrat trochu plynu a snažit se to co nejjemněji projet. Firma Bosch chce právě svým systémem zabránit této situaci, nebo ji alespoň co nejvíce eliminovat.

1 Bosch system proti podklouznuti kola (1)1 Bosch system proti podklouznuti kola (3)

Celý systém by byl založený na podobném principu, díky kterému startují rakety. Jakmile se dostanete do situace, že vám podklouzne kolo, Bosch bleskově vyhodnotí míru náklonu a okamžitě aktivuje trysku se stlačeným vzduchem. Celý princip by se dal přirovnat k funkci airbagu ve vozidle. Na každé straně motocyklu by byla jedna tryska. Síla vzduchu proudící v danou chvíli z této trysky by měla být tak silná, že by dokázala zmírnit skluz motocyklu až do té doby, než se zase „kola chytí“.

Rychlost aktivace tohoto systému je téměř okamžitá, v podstatě ihned, kdy je detekováno podklouznutí. Tak jako je možno airbag použít pouze jednou, to stejné se týká i tohoto senzoru. Přemýšleli jsme v redakci nad tím, jak systém rozezná, kdy se bude jednat jen o lehké klouznutí nebo o to vážnější, kdy už hrozí pád. Aktivace trysek by v prvním případě možná nadělala více škody než užitku.

1 Bosch system proti podklouznuti kola (2)1 Bosch system proti podklouznuti kola (4)

Tento antipodkluzový systém, jak říká výrobce Bosch, bude možné instalovat jen u některých typů motocyklů a to z důvodu toho, že je celkem rozměrný. Ideálními stroji jsou tak Ducati Multistrada 1260 nebo KTM 1290 Super Duke R. Oba zmíněné motocykly by mohly antipodkluzový systém obdržet již v roce 2020. Otázkou však i nadále zůstává, o kolik se zvedne hmotnost motocyklu a kolik to vlastně bude stát peněz?



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama