Reklama

Harley-Davidson WL45: spolehlivý parťák

Úspěch americké firmy Harley-Davidson nastartoval v celosvětovém měřítku teprve model WL45, který se zúčastnil bojů v druhé světové válce, a vyráběl se až do začátku padesátých let.

Firma z amerického Milwaukee je známá především díky svým velkoobjemovým vidlicovým dvouválcům. První motocykl z rukou Williama S. Harleyho a Arthura Davidsona byl jednoválcový Model 5 (od roku 1902 do 1909). Motor o objemu 494 ccm a výkonu čtyř koní byl pro použití v motocyklu poněkud slabý, proto se s příchodem modelu 5D v novém rámu objevil vidlicový dvouválec, s válci svírajícím úhel 45 stupňů. V roce 1913 už tato stále vylepšovaná pohonná jednotka v Modelu 9E poskytovala ze zdvihového objemu jednoho litru výkon deseti koní a umožňovala americkému stroji jet stokilometrovou rychlostí.

1 WL45 Harley Davidson71 WL45 Harley Davidson51 WL45 Harley Davidson6

Asi nejzásadnějším milníkem v historii této značky se stala modelová řada W, a úplně první stroj této série přišel na trh v roce 1928. Zejména pro svou vysokou spotřebu oleje byl však po devíti letech inovován, a udržel se tím na trhu i v období krize. Potom přišla druhá světová válka a Amerika po útoku na Pearl Harbor vstoupila do konfliktu s Japonskem. Zbrojní výroba nabrala i za oceánem obrátek, a právě to byla šance pro Harley-Davidson, který vyhrál výběrové řízení pro motorizované oddíly. Vyrobili asi 90 000 kusů vojenských motocyklů WLA a WLC pro americkou armádu a jejich spojence. Rovněž dodali množství náhradních dílů pro dalších 30 000 strojů. Ke specialitám ve výzbroji americké armády patřilo také provedení XA 750 v počtu tisícovky kusů, které poháněl boxer vycházející z konstrukce pohonné jednotky BMW R71.

1 WL45 Harley Davidson41 WL45 Harley Davidson1

Po válce bylo mnoho „pětačtyřicítek“ přizpůsobeno pro civilní použití, a to přispělo k popularizaci značky. Továrna obnovila výrobu typu W v mnoha podobách. Tak třeba WL značila sportovní verzi se zvětšeným kompresním poměrem a výkonem 25 koní při 4 000 otáčkách a třístupňovou převodovkou, která se ovládala ruční pákou (spojka byla nožní). V roce 1949 představil Harley u typu WL na přední vidlici Springer svůj hydraulický tlumicí systém Hydra Glide, namísto jednoduchého třecího tlumiče.

1 WL45 Harley Davidson21 WL45 Harley Davidson3

Jízda na 240kilogramovém stroji, který poháněl vzduchem chlazený, vidlicový dvouválec (45°) s postranními ventily o objemu 742 ccm, byla poměrně pohodlná, stabilní cestovní rychlost kolem 100 km/h mu nečinila problémy. Tento typ se udržel ve výrobě až do roku 1952, kdy ho nahradil K-Model. K zajímavostem výrobního programu patřil tříkolový Servi-car (který se vyráběl až do roku 1974).



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama