Reklama

Test KTM 1290 Super Duke R 2017: Bestie pro každý den Hlavní obrázek k článku: Test KTM 1290 Super Duke R 2017: Bestie pro každý den

V Rakousku ji začali řikat Bestie a ve spojení s reklamním sloganem Ready To Race, který má značku charakterizovat, není pochyb o tom čím chce KTM být. Protáhli jsme Super Duka a popravdě, umí být i příjemný společník na každý den.

Modernizovaný Super Duke R označil výrobce verzí 2.0. Nejde vyloženě o další model, ale spíš o upgrade. Na pohled zaujme přední světlo, které se z dálky tváří jakoby tam ani nebylo. Ale je tam, i když řádně odlehčené a ze všech stran průhledné. Tohle je parádička a určuje to v podstatě celý design nového modelu. Vše ostatní je typická KTM, tedy ostré hrany, nahrbená sportovní silueta. A slovo sport můžeme použít i pro místo řidiče, kde se oproti předchozímu modelu pozměnila lehce pozice. Řídítka se malinko posunula dopředu a níž. Dřív šlo o hodně motokrosovou polohu, kdy jste si v grupě sportovních naháčů připadali jak na cesťáku.

1 KTM 1290 Super Duke R test (1)1 KTM 1290 Super Duke R test (24)1 KTM 1290 Super Duke R test (25)

Teď už je poloha přímočařejší a k tomuto typu stroje i vhodnější. Poznáte to hned jak chytnete řídítka a ponoříte se do první zatáčky. Ale ještě zpět k řidiči. Jeho nohy jsou v celkem pohodlné poloze a přesto dostatečně vysoko, aby si dovolil hluboké náklony. Sedí se tu zkrátka příjemně, a tak se nemusíte bát nějakého výrazu Bestie a podobně. Ten si necháme na hodnocení motoru a i tam to není jednoznačné. Takže mačkám příjemně měkkou spojku a s klidným zacvaknutím řadím první kvalt. Dřív, první modely Duka 990ky dávali na první kvalt hrozný rány. Jasně, jsme sice o deset let dál, ale ani dnes není samozřejmostí, že jsou všechny převodovky přesné a relativně tiché. Zase úplný klid není taky správný, a tak jde spíš o příjemnou odezvu bez zbytečných pazvuků.

Jste příjemně ukotveni v motorce a tím, že nádrž hodně vystupuje nad sedlo, jste pocitově v bezpečí a nemůžete za jízdy vypadnout :-) Tuhle větu berte prosím s nadsázkou, ale přesně ukazuje, jak motor táhne, když prostě dáte plný kotel. Díky zapadnutí do sedla, nemáte šanci cestovat sem a tam, což je v rychlém tempu jenom dobře. Zároveň jakmile přijde na řadu vysednutí do zatáčky, máte dost místa a nejste nijak omezeni. A vysedávat budete, to mi věřte, protože KTM v zatáčce drží perfektně a vlastně jsme ani nečekali nic jiného. Motorka je krátká s váhou na přední kolo a to je vždycky o zábavu postaráno. Nejde vyloženě o sportovce na doraz, ale již díky zmiňovanému pohodlí a zvolení kompromisu sport/cestování si můžete být jistí, že i když půjdete do náklonu rovný jak prkno a nebudete mít náladu drtit ji na krev, nemá s tím Duke žádný problém.

1 KTM 1290 Super Duke R test (23)1 KTM 1290 Super Duke R test (5)1 KTM 1290 Super Duke R test (14)

Jsou to maličkosti, které odlišují motorky a tohle je přesně ono. Super Duke umí zvolnit a díky příjemně odstupňovaným převodům se můžete vyloženě kochat. Nedovolí vám sice zařadit šestku a „prdlat“ rychlostí 60 km/h po městě, ale nebude vůbec proti, když se necháte půl dne tahat na třetí a čtvrtý kvalt. Motor se sbírá už od 3 000 otáček a i pod touto hranicí nekucká a nemlátí řetězem. Jen vám řekne, že jste lemplové, lehce zaprdlá do výfuku a zvýší vibrace, ale nic hrozného. Motor je prostě k nakousnutí a i přesto, že nevěřím, že by se tu někdo loudal, je dobré vědět, že motor s vámi komunikuje a nechce si jet jen to svoje.

Jakmile začnete drtit plyn, je to pak rázem ta pravá Bestie, kdy tlumič řízení musí zapojit všechny svoje smysly, abyste se tady udrželi. Je to přesně ten styl jízdy, kdy díky špičkovým tlumičům WP a krátké stavbě motorka lehce poskakuje a vy cítíte tolik informací, že ne všichni jsme natolik ostřílení, abychom to pobrali. Dokonce si myslím, že výrobce to takto chce, protože tohle je právě to pravé Ready To Race. Neustálý přísun informací do vašich rukou, co se pod vámi odehrává a váš mozek tyhle informace nasává jak vysavač. Tlumení si vás ale hýčká i odzadu a těch motorek, které se s vámi podělí o tom, co se děje se zadním kolem, můžeme spočítat na prstech jedné ruky. Tohle je zkrátka recept, jak udělat motorku zábavnou, i při tak velké porci výkonu. KTM vás nechce zahodit a dnes tu máte jednoduše opět vymazlený kousek šťavnatého pomeranče od oranžových.

1 KTM 1290 Super Duke R test (4)1 KTM 1290 Super Duke R test (8)1 KTM 1290 Super Duke R test (27)

Lehkonohost s jakou se motorka vodí byste nehádali a na objem 1301 kubíků je to hotovej zázrak. Jsou motorky, který jsou mrštný, ovladatelný, ale tohle je trochu jiné. Jakoby se snad KTM ani nedotýkala země, zkrátka udáte povel a už abyste mysleli o hodně dopředu ,protože to co jste chtěli udělat, už dávno jedete. Pro začátečníka tahle mašina rozhodně nebude, byť tu je všechno zařízeno, aby se tu každý cítil dobře. Jde o to, že se tu dějí věci rychle a přesně a k tomu opravdu potřebujete pár zkušeností mít. Tam kde běžně jedete 120, pojedete 150 km/h a vůbec, ale vůbec vám to nepřijde divný. V tak velké rychlosti v provozu už jde o zásadní věc, takže bacha. Díky brzdám není problém řešit situace na poslední chvíli, ale pořád tu je okolí, které na tuhle motorku není připravené. Brzdy Brembo jsou kusadla, ale ty za vámi ví houby o tom, že tyhle brzdy ještě před pár lety drandily pouze na okruhu.

Budíky jsou barevné a najdete tu snad veškeré informace, které můžete získat. Od průměrné a aktuální spotřeby, denní počitadla, zařazenou rychlost, přes teplotu motoru a okolního vzduchu, až po nastavení kontroly trakce. Trochu tomu chybí šťáva, je to technický styl tabulek, ale nemá to jaksi grády. K takovýhle motorce, chci větší „vzrůšo“. Nápis Ready to Race po stisknutí tlačítka k nastartování oželím, ale dejte nám nějaký echt design, jako se kochají kolemjdoucí. Taky si chci jako řidič užít. No a to je jediné mínus přátelé, které jsem u této motorky našel. Na to, že jde o sportovního naháče, tak je jasné, že na vás bude foukat. Do 120 km/h to jde, pak už je to peklo. To ale nebereme jako mínus. Pak jsou tu další věci, které nenajdete ani na cestovních motorkách, jako to, že ovladače na řídítkách v noci svítí a vy se krásně orientujete. Není to terno, ale příjemný detail a ty dělají celek. Spolujezdec má relativně dost místa, ale trůní nad vámi a musí se během jízdy držet zuby nehty.

2 KTM 1290 Super Duke R test (55)2 KTM 1290 Super Duke R test (57)1 KTM 1290 Super Duke R test (30)

Novinkou je pak spojení mobilu s vaším interkomem a to prostřednictvím ovladače na řídítku, kdy můžete přijmout příchozí hovor anebo listovat hudbou ve vašem mobilu. K nastavení tu je pak již klasicky motor, potažmo palivové mapy, Sport, Street a Rain. Poslední do deště je omezena na 130 koní, jinak máte vždy plný počet koníků, jen jde o jejich kultivovanost, kdy jízdní režim Street je lehce uhlazený. Pokud se to tedy o 180 koních dá vůbec říct. Super Duke R umí i závodní rozjezdy, kdy po navolení Launch kontrol, dáte při rozjezdu ze semaforu „plnej“, a elektronika ohlídá otáčky, udrží je na 6500 a jen lehce dovolí přizvednout přední kolo. Tyhle pokusy však dávají zabrat spojce, takže systém vás informuje, že můžete provést tři takové rozjezdy a pak počítá vychlazení spojky, ujetím určité vzdálenosti a nebo času.

KTM přišla na to, že udělat motorku připravenou závodit ještě neznamená úspěch. I přesto, že jde o sportovního naháče, je krásně použitelný na každý den a za to my dáváme plný počet bodů. Super Duke má dokonce tempomat, což jsem využil a vůbec jsem se neupejpal si jen tak „šolichat“ rychlostí 130 km/h na dálnici. Beztak vás největší radost čeká mimo dálnici, takže v rámci úspory paliva je to jízda na pohodu. Na okreskách je pak jako doma a rychlořazení společně s antihoppingovou spojkou se postarají, abyste si jízdu užili ničím nerušeně. Kvalty sázíte nahoru i dolu a pokud se budete držet v horní polovině otáček je řazení čisté bez cuknutí. Ve spodních otáčkách už je to horší. Takže tam raději používejte spojku.

2 KTM 1290 Super Duke R test (52)2 KTM 1290 Super Duke R test (40)2 KTM 1290 Super Duke R test (39)

Super Duke R je špičková motorka, za kterou si KTM účtuje „tučnej balík“. Pokud ty peníze máte, tak dostanete komplet hotovou motorku pro zábavu, kterých je na trhu jen pár. Motosport nebyl nikdy tak dostupný pro běžné smrtelníky jako je dnes. Super Duke R nemá vyloženě slabé místo a fun factorem rozhodně nešetří.

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený dvouválec do V (75°), odvozený z RC8 R Superbike s elektronikou Ride by Wire . Vrtání a zdvih 108 x 71 mm, zdvihový objem 1301 ccm. Největší výkon 177 koní při 9750 1/min, největší točivý moment 141 Nm při 7000 1/min. Elektronické vstřikování Keihin.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem. Hydraulická spojka, šestistupňová převodovka.

Podvozek: příhradový rám z chrommolybdenové oceli. Přední vidlice WP upside-down, průměr 48 mm, zdvih 125 mm. Zadní jednoramenná kyvná páka WP, zdvih: 156 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístkové radiálně uložené třmeny Brembo. Vzadu jednoduchá o průměru 240 mm, dvoupístkový třmen Brembo, systém ABS Bosch 9ME. Pneumatiky vpředu 120/70 ZR17 a vzadu 190/55 ZR17. Rozvor 1482 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, světlá výška 140 mm, suchá hmotnost 195 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.

Barevné provedení: černá, černo-bílá s oranžovými doplňky

Cena: 440.900,- vč. DPH

2 KTM 1290 Super Duke R test (51)2 KTM 1290 Super Duke R test (49)2 KTM 1290 Super Duke R test (48)2 KTM 1290 Super Duke R test (47)2 KTM 1290 Super Duke R test (46)2 KTM 1290 Super Duke R test (45)2 KTM 1290 Super Duke R test (44)2 KTM 1290 Super Duke R test (43)2 KTM 1290 Super Duke R test (42)2 KTM 1290 Super Duke R test (41)2 KTM 1290 Super Duke R test (38)1 KTM 1290 Super Duke R test (2)1 KTM 1290 Super Duke R test (3)1 KTM 1290 Super Duke R test (26)2 KTM 1290 Super Duke R test (34)2 KTM 1290 Super Duke R test (35)2 KTM 1290 Super Duke R test (36)2 KTM 1290 Super Duke R test (64)2 KTM 1290 Super Duke R test (65)2 KTM 1290 Super Duke R test (53)2 KTM 1290 Super Duke R test (54)2 KTM 1290 Super Duke R test (56)2 KTM 1290 Super Duke R test (63)2 KTM 1290 Super Duke R test (62)2 KTM 1290 Super Duke R test (61)2 KTM 1290 Super Duke R test (60)2 KTM 1290 Super Duke R test (58)2 KTM 1290 Super Duke R test (59)1 KTM 1290 Super Duke R test (19)1 KTM 1290 Super Duke R test (20)1 KTM 1290 Super Duke R test (16)1 KTM 1290 Super Duke R test (17)1 KTM 1290 Super Duke R test (18)1 KTM 1290 Super Duke R test (12)1 KTM 1290 Super Duke R test (10)1 KTM 1290 Super Duke R test (13)1 KTM 1290 Super Duke R test (11)1 KTM 1290 Super Duke R test (15)1 KTM 1290 Super Duke R test (21)1 KTM 1290 Super Duke R test (22)1 KTM 1290 Super Duke R test (28)1 KTM 1290 Super Duke R test (29)1 KTM 1290 Super Duke R test (31)1 KTM 1290 Super Duke R test (32)1 KTM 1290 Super Duke R test (33)1 KTM 1290 Super Duke R test (6)1 KTM 1290 Super Duke R test (7)1 KTM 1290 Super Duke R test (9)2 KTM 1290 Super Duke R test (37)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama