Reklama

Test BMW F 800 GS 2016 Triple Black: univerzální voják

Co chtít víc než univerzální stroj, který zvládne všechno na co si vzpomenete a ještě vás odmění spotřebou do pěti litrů.

Malé GS, jak se také někdy tomuto modelu říká, se od svého vzniku celkem slušně zabydlelo i v našich končinách. Je pravda, že BMW nebude nikdy levná značka a spousta lidí buď skočí rovnou do většího objemu, anebo nakonec pořídí úplně jiný stroj. Postupem času ale čím dál víc lidí chápe, že je sice fajn mít “dvanáctku”, ale když zrovna netoužíte objíždět svět a minimálně každý měsíc vyrazit do Alp, je lepší mít lehčí stroj. F 800GS je právě pro všechny ostatní, co rádi cestují, ale zároveň požadují od motorky každodenní použitelnost.

1 BMW F 800 GS 2016 test161 BMW F 800 GS 2016 test11 BMW F 800 GS 2016 test15

Motorku jsme vyfasovali v edici Triple Black, která má plastové kufry a tankvak na nádrži. Není tedy nic jednoduššího než na „báwo“ vyskočit a vyrazit někam dál. Píšu vyskočit, protože v téhle plné polní už vnímáte vysoko položené sedlo zas o něco víc. Díky postranním kufrům je to všechno o něco komplikovanější, hlavně pokud máte pod 180 centimetrů. Občas tedy zavadíte o kufr, ale jelikož je plastový a musím podotknout, že z pořádného plastu, tak jen po čase setřete šmouhy od vašich bot a neřešíte žádné škody na laku. Jejich hranatý tvar se k motorce velmi hodí a motorka vypadá o stupeň drsněji než bez nich.

Vzhled motocyklu není ničím novým a tak tu najdete typicky bavoráckou účelnost a precizní zpracování na úkor designových výstřelků. Tahle motorka už ze stojánku dává najevo, že nechce být obletována pozérstvím, ale že v sedle přijme každého, kdo chce zažít opravdové dobrodružství. Posed je pohodlný, s rukama nahoře a nohy uvolněné v kolenou. Pogumované stupačky dávají tušit, že vibrace jsou potlačeny a že o nich výrobce ví. Co jiného také chtít po paralelním dvouválci, který nechá rozjet motorku až k hranici 200 km/h.

1 BMW F 800 GS 2016 test91 BMW F 800 GS 2016 test221 BMW F 800 GS 2016 test7

Motor sice umí i takto svižně uhánět, ale pokud chcete držet na dálnici stálé tempo je nejlepší usadit ručičku rychloměru na hodnotu 140 km/h. V této rychlosti máte celkem slušnou ochranu před větrem. Byť zde máte v základu krátké plexi. Já se svými 178 centimetry se dobře schovám a ani mě neobtěžují vibrace. Navíc máte i v této rychlosti dostatek šťávy na pružné zrychlení a motor, když je potřeba, zrychlí fofrem na 160 km/h. Skvělé je to tedy i k předjíždění aniž byste museli nutně podřadit. Tady se ukazuje německá preciznost, že to není jen o tom dát řidiči objem osm set a mrštnost v terénu. Motor se zkrátka umí s dálnicí pochlapit a když už dojedete do cílové stanice a požadujete pak i zábavu v zatáčkách, dostanete i to.

Vyšší sedlo a dlouhé zdvihy sice napovídají, že se tu hrálo na pohodlí, ale když k tomu máte i elektricky stavitelný podvozek, kde jedním tlačítkem navolíte co zrovna od motorky chcete, je všechno jinak. Přitvrzení tlumení, respektive navolení režimu sport, o něco víc semkne tlumení, a tak není problém vykroužit zatáčku aniž byste se u toho pohupovali jak na lodi. Měkkost je samozřejmě stále znát, ale v náklonu si nemůžete na nestabilitu stěžovat. Propružení je téměř nulové a pouze větší průměr předního kola a jeho užší profil vám napoví, že z GS superbika rozhodně neuděláte. Avšak v rámci těchto daných parametrů jaké motorka má, jde o hbité ovládání - právě díky užší a větší přední pneumatice.

2 BMW F 800 GS 2016 test322 BMW F 800 GS 2016 test352 BMW F 800 GS 2016 test36

Prostor dostává GS i ve městě a to díky lepšímu přehledu o provozu, kdy vidíte hodně dopředu co se okolo vás děje. Není tedy problém ani s takto širokými řídítky „vymyškovat“ auta aniž by na vás nadávali, že riskujete a nebo je omezujete. Z pohledu vašeho i přihlížejících to všechno vypadá samozřejmě. Podíl na tom má i lehkost motocyklu a dobré brzdy. Ty sice nevypadají, že jsou kdovíjaká kusadla, ale fungují velmi dobře a když zrovna nemáte navolený režim comfort a nejste naloženi kufry k prasknutí a se spolujezdcem, tak brzdí jak víno.

Spolujezdec pak na komfortním režimu může téměř usnout, jak se s vámi GS pohupuje. Sedačku má vzadu prostornou a i dobře umístěná madla. Občas sice při přeřazení cvakne přilbou do té vaší a hůř se mu přes nasazené kufry nastupuje, ale jinak si motorku oblíbí stejně jako vy. Spotřeba se na motorce pohybuje od 4 litrů do 6 na sto kilometrů. Těch šest ale berte s rezervou, protože to byste museli nasadit tempo 150-160 km/h po dálnici a jet až do Itálie. Jinak se pohybujete na hranici pěti litrů a to se vůbec neomezujete. BMW má spotřebu u svých motorek vždycky zmáknutou dobře.

2 BMW F 800 GS 2016 test411 BMW F 800 GS 2016 test201 BMW F 800 GS 2016 test18

F 800GS umí skoro všechno co po něm chcete. Párkrát jsem jej do konce viděl v balíku motorek, kde byli samé litrové naháče a supersporty. I když nedivím se, v místech kde není moc vidět do další zatáčky a na zakroucených trasách je tohle lepší stroj. A hlavně s F 800GS přijedete z projížďky čerstvý a to je velké plus, pokud jedete zrovna do práce nebo po těžkém dni z práce domů. Vyloženě slabé místo GS nemá, snad jen bych uvítal větší rozdíl mezi nastavením tlumení z režimu Normal na Sport a do příště větší facelift vzhledu. Ale to už bych asi chtěl vážně moc.

Technické údaje


Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 82 x 75,6 mm, zdvihový objem 798 cm3, kompresní poměr 12 : 1. Největší výkon 85 k při 7500 1/min, největší točivý moment 83 N.m při 5750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Příhradový páteřový rám z ocelových trubek, přední vidlice USD 45 mm, zdvih 230 mm, zadní centrální kyvná vidlice, zdvih 25 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 300 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s jednopístkovým třmenem. Pneumatiky 90/90 R 21 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Rozvor 1573 mm, výška sedla nad zemí 880 mm, pohotovostní hmotnost 217 kg. Objem palivové nádrže 16 l. Nejvyšší rychlost 204 km/h.

Základní cena vč. DPH: 299 000,- Kč

1 BMW F 800 GS 2016 test21 BMW F 800 GS 2016 test31 BMW F 800 GS 2016 test41 BMW F 800 GS 2016 test11 BMW F 800 GS 2016 test151 BMW F 800 GS 2016 test162 BMW F 800 GS 2016 test272 BMW F 800 GS 2016 test282 BMW F 800 GS 2016 test292 BMW F 800 GS 2016 test302 BMW F 800 GS 2016 test312 BMW F 800 GS 2016 test322 BMW F 800 GS 2016 test332 BMW F 800 GS 2016 test342 BMW F 800 GS 2016 test352 BMW F 800 GS 2016 test362 BMW F 800 GS 2016 test372 BMW F 800 GS 2016 test382 BMW F 800 GS 2016 test392 BMW F 800 GS 2016 test402 BMW F 800 GS 2016 test412 BMW F 800 GS 2016 test422 BMW F 800 GS 2016 test432 BMW F 800 GS 2016 test441 BMW F 800 GS 2016 test101 BMW F 800 GS 2016 test111 BMW F 800 GS 2016 test121 BMW F 800 GS 2016 test131 BMW F 800 GS 2016 test141 BMW F 800 GS 2016 test171 BMW F 800 GS 2016 test181 BMW F 800 GS 2016 test191 BMW F 800 GS 2016 test201 BMW F 800 GS 2016 test211 BMW F 800 GS 2016 test221 BMW F 800 GS 2016 test51 BMW F 800 GS 2016 test61 BMW F 800 GS 2016 test71 BMW F 800 GS 2016 test81 BMW F 800 GS 2016 test92 BMW F 800 GS 2016 test232 BMW F 800 GS 2016 test242 BMW F 800 GS 2016 test252 BMW F 800 GS 2016 test26



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama