Jak na motocyklovou navigaci
- Publikovno: 18.3.2009
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
S blížící se sezónou mnozí z vás plánují kromě krátkých vyjížděk po vlasti české také delší jízdu do zahraničí. Proto možná přemýšlí o koupi motocyklové navigace, která takové cesty dokáže zjednodušit. My se pokusíme na tuto problematiku podívat trochu detailněji.
Motocykl je nejen dokonalou a mnohdy i adrenalinovou zábavou, ale je i ideálním dopravním prostředkem na dlouhé cestování. Díky tomuto kovovému oři máte mnohem větší kontakt s okolím a, i když to není ta uvolněnost jako za časů natáčení filmu Easy Rider, můžete starosti nechat za sebou a zapomenout na problémy. To vše lze snadno, pokud se jen tak bezcílně projíždíte nebo ukazování správné cesty k cíli necháte na elektronické GPS navigaci. Navigace již dávno není tajemnou nedostupnou záležitostí a naopak vstoupila do života motoristů tak, že mnohé cíle jsou bez ní nedosažitelné, alespoň ne bez rozčilování a zběsilého hledání v tištěné mapě během pauzy na parkovišti. Přestože by se na první pohled zdálo, že navigační přístroje pro automobily a motocykly jsou vzájemně zaměnitelné, není tomu tak.
Navigace vhodné pro jízdu na motorce mají a musí mít zásadní odlišnosti od prozatím nejrozšířenějších automobilových a nelze je zaměňovat. Rozdíly a funkce ideální motocyklové navigace si probereme, navíc se stručným vysvětlením, proč jsou určité technické vlastnosti potřebné pro funkční využití při jízdě na motocyklu či kole a některé přímo nevhodné.
Je pevné opravdu pevné?
První odlišností je uchycení k dopravnímu prostředku. Zatímco v autech jsou používány konzole s možností uchycení pružnou přísavkou na hladkou plochu, přední sklo či jiné plochy u motocyklu požadujeme více. Přísavka je rychlé a většinou pevné uchycení, ale přesto se v provozu může stát, že se takto upevněná konzole uvolní a navigace spadne. V autě se většinou nic nestane, pokud se řidič nelekne příliš. V případě uvolnění z motorky bude navigace po dopadu na vozovku v rychlosti 130 km/hod pořádně poničená. Tento typ navigace musí tedy využívat mnohem fortelnější uchycení, kde tato eventualita nehrozí. Při výběru na to pamatujte.
Napájení
Další odlišností, je způsob elektrického napájení, neboť váš jednostopý miláček není vybaven jinak tak běžnou maličkostí jakou je v automobilech elektrický cigaretový zapalovač. Ministerstvo zdravotnictví ale opravdu nemá prsty v tom, že tento nejběžnější způsob připojení externích přístrojů do elektrického okruhu vozidla nelze na motorce použít. Je proto vhodné se ujistit, že speciální kabel pro napájení vaší navigace je snadno dostupný, nejlépe že jej dostaneme přímo v setu s navigací. Tímto kablíkem se navigace připojí většinou přímo k akumulátoru. Není to však zcela nezbytné, protože navigace jsou vybaveny vlastními akumulátory a pokud se spokojíte s navigováním pouze po omezenou dobu, ve chvílích hledání přesné adresy, pak je montáž snadnější. Provoz na tyto akumulátory většinou není o mnoho delší než pět hodin nepřetržitého provozu. Pro delší cesty ve spleti dálnic proto považuji elektrickou přípojku za nezbytnost.
Doteky řídí
Současné navigace zcela logicky využívají obsluhu maximálně interaktivní, což je v současnosti dotykový displej. Zde je opět jedna odlišnost. Na těchto displejích jsou jednak umístěny funkční virtuální tlačítka a také možnost alfanumerického zadávání cílů. Velikost těchto tlačítek se u motocyklových navigací opět velice liší od automobilových. Výrobce logicky počítá s tím, že uživatelé budou mít na rukou nezbytnou výbavu motorkáře - bytelné rukavice. Proto musí být dotykové místo spouštějící určitou funkci mnohem širší než je tomu u automobilových navigací a těchto míst se na displeji současně zobrazuje výrazně méně, většinou pouze čtyři. To je neporovnatelně méně než u automobilových navigací, kde výrobce mnohdy počítá s dotykem štíhlého prstu nebo přímo jen nehtu. To na motorce pochopitelně není možné.
Odolnost proti nepřízni počasí
Další konstrukční odlišností je odolnost proti vlivům počasí a okolí. Zaprvé musí být motorkářská navigace odolná vodě a dalším vlivům počasí nebo okolního terénu. Musí být schopná odolat jak dešti, ostřiku vody z kaluží či drobnějších toků, ale také zaručit čitelnost displeje a jím zobrazovaných informací i na silnějším sluníčku. Velmi často bývá navigace kromě zaručované vodotěsnosti vybavena drobnou „stříškou“ zastiňující částečně displej, jehož grafické zobrazování je pak výrazně čitelnější.
Slyšitelnost pokynů
Zatímco automobilové přenosné navigace mají vlastní reproduktorek pro hlasité hlasové pokyny, v případě motorkářských navigací je tato možnost poslechu nemožná. Nejenže máte na hlavě helmu, která tlumí okolní hluk, ale i okolo vás je za jízdy mnohem výraznější rámus a také rychle ubíhající vítr znemožňuje soustředěný poslech hlasových pokynů. Jedinou možností je tedy přenos audio signálu s hlasovými pokyny přímo do sluchátek, nebo drobných reproduktorků instalovaných v helmě. Modernější komponenty se pochopitelně připojují bezdrátovým bluetooth, který současně umožňuje automatické připojování k vysílači navigace, vzájemnou komunikaci s okolím, hands free telefonování nebo dokonce poslech zvukových knih, ty jsou na trhu prozatím bohužel pouze ve světových jazycích. Bezdrátový přenos signálu je nejen nerušený ale zároveň zaručuje, že při zbrklejším sesedání neutrhnete kablík. Již při výběru navigace si prověřte možnost snadného ozvučení, tedy a instalaci poslechového systému do helmy a jeho případnou kompatibilitu s vlastnostmi navigace. Co vás tedy čeká?
Kromě využívání nejnovějších a aktualizovaných map, a přesné navigování od domu k domu či k vybraným „bodům zájmu“ – POI, máte většinou k dispozici seznam pevných policejních kamer s možností aktualizace. Ideální je, pokud kromě navigování v základním směru a jeho grafickém zobrazování jste předem upozorňováni na vhodnost včasného přejetí do nejvhodnějších silničních pruhů. Mezi další příjemnou výbavu navigací patří například předpověď počasí na několik dní dopředu. Možnost stáhnout si do navigace vybrané výletní trasy zaměřené nejen na požitek z jízdy ale i na krásné výhledy a scenérie. V cizích jazycích jsou dostupné i hlasy zahraničních celebrit navigující s humorným nádechem pokynů. Je tu i funkce, kterou, doufejme, nebudete potřebovat, jde o naprogramovanou možnost - Help me (pomoz mi) umožňující rychlé a akční řešení problémů po nehodě.
Díky dobře zvolené navigaci můžete řídit klidněji, ušetříte čas a nemusíte proto nebezpečně spěchat. Je vhodné si jízdu s navigací vyzkoušet dříve než vyrazíte na delší letní trasy, aby vás něco nezaskočilo a byli jste schopni navigaci plně využít. Redakce motofora vám tedy přeje šťastnou cestu.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 18.3.2009
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 24.3. - QJMOTOR SRT 600 SX: pohodlné cestování
- 21.3. - Bimota KB998 Rimini 2025: limitovaná edice 500 kusů
- 5.3. - Voge SR1 125i ADV: skútr pro dobrodruhy
- 17.2. - Kymco Sky Town 125i ABS: malý městský skútr
- 17.12.2024 - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 20.9.2024 - CCM Street Moto a Street Moto R: roadstery z Anglie