Reklama

Jak bezpečně a rychle zastavit na motocyklu

Možná se tomu budete divit, ale není to zas až taková věda. Potřebujete k tomu tři zásadní věci a to vaši hlavu, motocykl a trénink.

Takhle to zní jednoduše, ale ono to na tom opravdu nic není. Je to dokonce mnohem jednoduší, než kdybyste jeli například na koni. Ten když si postaví svoji hlavu, tak ho jen tak na místě nezastavíte. Můžete mu dávat jakékoliv fyzické povely, ale na sto procent jej nikdy nebudete mít plně ve své moci. Což se samozřejmě nedá říct o vašem motocyklu.

Ovládání motorky je mnohem jednodušší, v podstatě zmáčknete brzdovou páčku, brzdové destičky ze zakousnou do kotouče a je to. Ovšem v některých situacích je to mnohdy horší, než zastavení zmíněného koně. Nejslabším článkem na celém procesu zastavení je vaše hlava. Můžete mít nastudovanou nejlepší brzdnou techniku na světě, ale pokud ji nebudete umět správně použít, je vám k ničemu.

Můžete namítnout, že váš motocykl je vybaven pomocným brzdným systémem ABS, ale i s ním se vám může lehce stát, že přebrzdíte a půjdete přes řídítka, anebo pozdě zareagujete. Nejzásadnější věcí je trénink brzdícího manévru, poznat jak celý proces funguje. Musíte znát limitní hranici vašeho motocyklu, musíte ho dokonale poznat a věřit mu. Pokud totiž dojde k situaci, kdy musíte rychle zabrzdit, vše musí proběhnout automaticky a to bez tréninku nikdy nedáte.

Najděte si cvičnou plochu, ideálně kde nejezdí auta, málo frekventované parkoviště nebo silnici s co nejnižším provozem a začněte si trénovat sílu, jakou zmáčknete brzdící páčku. Seďte uvolněně, lokty mějte ohnuté, koleny se dotýkejte palivové nádrže. Ideální by bylo, kdybyste se naučili brzdit přední i zadní brzdou, protože když je zablokováno zadní kolo, zůstává váš motocykl při přímé jízdě stále ovladatelný. Někdy se může stát, zejména u těžších motocyklů, že se vám zadní kolo i stroj „rozskáče“, je to způsobené špatným natavením tlumičů. Pozor, při rychlém zabrždění nesmíte zapomenout vymáčknout spojku!

Ideální je tedy začít zadním kolem a rychlostí 50 km/h. Naučte se zablokovat zadní kolo a vaším tělem vyrovnávejte motocykl až do jeho úplného zastavení. Začněte s lehkým zmáčknutím zadní brzdy a postupně přidávejte na intenzitě, až do maximální síly.

Pokud vám nejde sladit brzdění oběma koly, soustřeďte se tedy hlavně na to přední. Ovšem přední kolo nikdy nesmíte zablokovat, pokud cítíte, že se blokuje, okamžitě uvolněte brzdovou páčku a poté ji stiskněte slaběji. Abyste poznali hranici blokování předního kola, musíte to také natrénovat. Začněte lehkým stisknutím přední brzdy a postupně přidávejte, až ucítíte, že se vám začíná přední kolo blokovat. Ihned uvolněte páčku, ale už víte, kde je vaše hranice. Teď trénujte krátké blokování předního kola několikrát po sobě, až do zastavení motocyklu.

Nejrychlejšího zabrzdění docílíte při progresivním stlačením brzdy. Ovšem nepleťte si progresivní s maximálním stlačením. Progresivní znamená, že ji hned napoprvé nestlačíte na hranici blokování předního kola, ale o něco méně a postupně přidáváte na intenzitě stlačování. Jakmile zvládnete i tento krok, je na čase začít trénovat brzdění oběma brzdami najednou.

Pokud se na to necítíte, poproste někoho, kdo vám s tím pomůže, nebo se domluvte v motoškole na jednodenním tréninku. Brzdící manévr byste si měli vyzkoušet před každou vaší jízdou, abyste si to osvěžili. Znáte to přísloví: „Opakování je matka moudrosti!“ Na konec jsem si nechala jednu nejzásadnější a nejlepší radu, jezděte tak, abyste se tomuto rychlému brzdícímu manévru vyhnuli.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama