Test Yamaha XSR 900 GP: kapotovaná nádhera
- Publikovno: včera
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Někdy vám stačí jediný pohled, abyste věděli, že je to přesně to pravé, co vaše motorkářské srdce hledá. Yamaze se tenhle krok povedl, když přivedla na svět kapotovaný motocykl XSR 900 GP s výkonným tříválcovým motorem, zábavným podvozkem, originálním retro stylem a s přijatelnou cenou. Jak tahle kombinace funguje?
Model Yamaha XSR900 GP byl navržen tak, aby vyvolával vzpomínky na zlatou éru závodění japonské značky na světových silničních okruzích. Designově je jasné, že jde o další velmi povedenou kreaci odkazující na historické úspěchy Yamahy v okruhovém motocyklovém sportu. Svým vzhledem připomíná dvoutakt YZR500, na kterých v přelomu 80. a 90. let minulého století vítězili ikoničtí závodníci značky s trojicí ladiček ve znaku. Přední kapotáž inspirovaná závodními motocykly YZR Grand Prix a výstupek sedla evokují vzpomínky na zlatou éru závodů a pod „sukněmi“ má tenhle stroj nejmodernější komponenty modulárního systému CP3, jenž využívají modely MT-09 a třeba i námi testovaný supersport R9.
Tuhle motorku můžete na silnici potkávat už od loňské sezóny a všude, kde jsem se s ní objevil byla k nepřehlédnutí. Kompaktní retromotocykl s tříválcem navíc působí díky perleťově bílé kapotáži a nápadnému lakování v červené a žluté barvě o něco dospěleji, než tomu doopravdy je. Přesto se technicky jedná víceméně o klasické eMTéčko. Nenechte se proto zmást historickým stylem, pod kapotáží se skrývají nejmodernější technologie od Yamahy. Za větrným štítkem vás po otočení klíčku ve spínací skříňce pozdraví barevný pětipalcový TFT displej, který je přehledný a snadno se ovládá pomocí ovladačů na levém řídítku, můžete si u něj zvolit jeden ze čtyř druhů zobrazení, propojit jej s vaším chytrým telefonem a využít tak třeba navigaci. Za mě by mu však více slušel kulatý tvar, který by lépe korespondoval s retro stylem XSR 900.
Díky displeji se tak z retro motocyklu stává moderní stroj, který je mimochodem vybaven i novodobými elektronickými asistenty zahrnující nastavitelné jízdními režimy a pěknou řádkou elektroniky čítající, ABS, kontrolu trakce, tempomat, kontrolu zvedání předního kola, podklouznutí zadního kola. Oku lahodící pohled na přední část stroje zahrnuje nejen stylovou polokapotáž, ale i zpětná zrcátka na konci řídítek, kovaná kola, čtyřpístkové radiální třmeny s velkými brzdovými kotouči a radiální pumpou Brembo.
Srdcem dvousedadlového stroje, krovka na zádi se dá odstranit, je řadový tříválec o zdvihovém objemu 890 ccm. S hodnotami maximálního výkonu 119 koní v 9000 ot/min a točivým momentem 93 Nm už při 6500 otáčkách nenechá tříválec interně značený CP3 rozhodně žádného jezdce v klidu. Líbila se mi jeho chuť jít do otáček, přičemž svou opravdovou sílu ukazuje zejména ve středních otáčkách. Pokud k tomu přihodíme hmotnost dvou set kilogramů, nemusíte točit k až červenému poli na otáčkoměru, abyste se velmi svižně svezli. K pocitu závodníka v sedle pak určitě přispějí pozitivní vibrace, charakteristický zvuk a dobře fungující rychlořazení.
Yamaha XSR 900 GP slibuje nejen svým vzhledem nevšední zážitky. K těm by měla přispět sportovnější pozice za řídítky. Stupačky máte o něco výše, ale tvar řídítka mířícího směrem dolů zajistí, že veškerá vaše váha leží na vašich rukou. Během jízdy v zatáčkách vám to maximálně vyhovuje, snadno přenášíte váhu z jedné strany na druhou, ale musím se přiznat, že jízda městem byla pro mě velmi unavující. Na denní dojíždění za prací a proplétání kolonami to není zrovna dvakrát ideální stroj, takže honem rychle z města ven na okresky, kde si to užijete mnohem více.
K pozitivnímu zážitku přispívá stabilní podvozek tvořený dvojitým páteřovým rámem z lehké slitiny s plně nastavitelnou přední vidlicí od KYB. Díky velmi dobře vyladěnému zadnímu odpružení zase cítíte stabilitu stroje nejen na kvalitním asfaltu, ale i horší cestě, kde z vás tahle „stylovka“ nevytřese duši. Vy se tak můžete soustředit na přesné vedení stopy a vychutnat si jízdu v zatáčkách. Zamilujete si stejně jako já tu jeho lehkost a svižnost, s jakou se XSR900 vede, velmi dobře pohlcuje veškeré nerovnosti a dobře drží zvolenou stopu. Kam ji pošlete, tam jede, drží směr a nerozhodí ji ani boule na asfaltu, když zrovna v náklonu ukázkově projíždíte zatáčkou.
Spolehnout se také můžete také na brzdiče Brembo. O přesné dávkování brzdné síly se starají dva radiálně uložené čtyřpístkové třmeny na 298mm kotoučích, umístěné na 41mm vidlici. A co víc? Rozměr zadní pneumatiky je 180 cm, takže se nemusíte bát, že byste byli zezadu k smíchu. To bohužel občas budete při pohledu na stroj z boku, kdy jeho ladné tvary hyzdí zadní plastový držák SPZ a směrovek. Sedlo je umístěno ve výšce 835 mm nad zemí a jeho tvar je velkorysý hlavně směrem k jezdci. Do tandemu s vámi se tak pohrne maximálně drobná dívka, jenž získá oporu ve výklopných stupačkách.
Yamaha XSR900 GP není vyloženě závodní stroj, je to kapotovaný motocykl se sportovní náturou a přesně takhle se chová. Za jeho řídítka tak může usednout nejen zkušený pilot, ale i začátečník. Motor dokáže odpustit drobné podtočení a stabilní podvozek je zárukou příjemného svezení. Ten hlavní důvod, proč si však budete pořizovat tento japonský stroj, je jeho jedinečný design, který bude stejně atraktivní i o mnoho let později.
Technické údaje:
Motor: řadový, kapalinou chlazený tříválec. Vrtání a zdvih: 78 x 62,1 mm, zdvihový objem 890 ccm, kompresní poměr 11,5: 1. Největší výkon 87,5 kW (119 k) při 10 000 ot/min. Největší točivý moment 93 Nm při 7000 ot/min. Elektronické vstřikování paliva, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 130 mm, vzadu kyvná vidlice s centrální pružící a tlumicí jednotkou, zdvih 131 mm. Brzdy kotoučové, vpředu 298 mm se s radiálně uloženým čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná 245 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Výška sedla nad zemí 835 mm, Pohotovostní hmotnost 200 kg (s ABS), rozvor 1500 mm, světlá výška 145 mm, objem palivové nádrže 14 litrů.
Cena včetně DPH: 338 990 Kč (332 990 Kč ve verzi A2)
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: včera
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - Test Yamaha XSR 900 GP: kapotovaná nádhera
- 25.7. - Test Harley-Davidson Pan America 1250 ST: divoký mustang
- 13.6. - Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města
- 6.6. - Test Yamaha R9: poslední samuraj
- 16.5. - Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství
- 2.5. - Test CFMOTO 675 SR-R: pro okruhové začátečníky