BMW R 1200 S: dvouválcová kanonáda
- Publikovno: 3.4.2009
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nejvýkonnější boxer v historii bavorského výrobce BMW – to hlásali reference o modelu R 1200 S. Nám nezbylo nic jiného, než se o tom přesvědčit.
Už první setkání s BMW R 1200 S vyvolalo emoce. Jemný design ostrých hran sladěný s dokonalou linií a to vše v červenobílém provedení. Letmo uložené zadní kolo v jednoramenné kyvné vidlici s kardanem, jehož reakci eliminuje záchytná vzpěra, to není také k přehlédnutí. Lehkost stavby motocyklu je patrná hned na první pohled a svádí k tomu si tak trochu s ním pohrát.
Ovšem s hmotností 218 kg a výkonem 122 koní je třeba začít podrobnější seznamování s patřičným respektem. Po nastartování se z obou koncovek výfuku, efektně vyvedených vysoko na zádi, ozval hluboký a jadrný zvuk vyspělého dvouválce. Krátkozdvihový čtyřventilový motor vyžadující vysokooktanový benzin Natural 98, kompresní poměr 12,5 : 1, se lehce vytáčí až k 8800 1/min kde zasáhne omezovač otáček. Dobrá zpráva je, že kdo nechce utrácet za drahé palivo, může díky regulaci klepání s malým snížením výkonu motoru tankovat i Natural 95. Další údaj je důkazem sportovního zaměření R 1200 S. Zrychlení z 0 na 200 km/h za 11 sekund a dosažení papírově dané rychlosti od výrobce 243 km/h je tak na dosah. První zařazení rychlosti ze šestistupňové škály převodovky doprovázelo hlučné klapnutí, ale zbytek řazení proběhl pomocí hydraulicky ovládané suché spojky už bez zvukových efektů.
Šumavské silničky plné zatáček a horizontů dokonale prověřily ovladatelnost R 1200 S. Neutrálnost s jakou se chová R 1200 S při průjezdu zatáček je přímo ukázková. Rychlé a okamžité překlápění v esovitých pasážích zvládá stroj s bravurní lehkostí, ale při prvním impulzu sklápění musí jezdec přeci jen trochu zabrat. Zadní pneumatika o šíři 190 milimetrů a nízko položená řídítka napovídají, proč se tak děje. Vynikající přilnavost montovaných pneu dovolila opravdu dravou jízdu, ale ke škrtnutí stupaček o asfalt došlo jen výjimečně, vzhledem k jejich sportovně vysokému umístění. I během těchto adrenalinových zážitků ještě stačíte sledovat přehledný panel přístrojů umístěný v kokpitu za polokapotáží s nízko posazeným štítkem. Podvozek jen tak něco nerozhodí, o což se starají pružící jednotky Öhlins, u BMW za příplatek. Seřízení předpětí, obzvláště u systému Telelever, vyžaduje ale už mírnou dávku zručnosti. Brzdový systém s ABS, přední a zadní brzda jsou ovládány odděleně a bez posilovače, pracují tak jak si určitě konstruktéři přáli. Vždy mají k dispozici potřebnou sílu a dají se dobře dávkovat. Při extrémnější a dravější jízdě sice mírně povolí, ale to je otázka spíše materiálu brzdových destiček.
Kdo by chtěl předvést vitalitu a ovladatelnost R 1200 S i spolujezdci, rozhodně by od něho schytal hodně výtek na adresu zadní sedačky. Ovšem kdo by na druhou stranu chtěl od jednoznačně sportovně zaměřeného stroje nějaké turistické ambice!?
Technické údaje
Motor: Čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12,5 : 1. Největší výkon 122 k (90 kW) při 8250 1/min, největší točivý moment: 112 N.m při 6800 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kloubovým hřídelem, jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Přední odpružení Telelever zdvih 110 mm, zadní odpružení Paralever, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 320 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 190/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1487 mm, výška sedla nad zemí 830 mm, pohotovostní hmotnost 213 kg. Objem palivové nádrže 17 l
Základní cena: probíhá výprodej skladových zásob-motocykl se již nevyrábí
- Přidat komentář +
- Publikováno: 3.4.2009
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 2.5. - Test CFMOTO 675 SR-R: pro okruhové začátečníky
- 4.4. - Test MV Agusta Enduro Veloce: italské dobrodružství
- 21.2. - Test CFMOTO Gladiator X850 G3: na práci i zábavu
- 7.2. - Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou
- 17.1. - Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku
- 6.12.2024 - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou