Jak se měnilo Superpole?
- Publikovno: dnes
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Mistrovství světa superbiků se konalo v Donington Parku v roce 1988 a vyhrál ho Davide Tardozzi na Bimotě YB4. Zatímco první vítěz je známý, vítěz na pole position je méně známý: byl jím Roger Burnett na Hondě VFR750 RC30, Angličan z prvního závodu odstoupil, ale ve druhém skončil třetí.
Tehdejší kvalifikační formát byl podívanou a přispíval k atraktivitě mistrovství světa superbiků: Nejprve se konaly dvě kvalifikace, ale 16 nejlepších jezdců se poté utkalo v tzv. Superpole, aby se určilo pořadí na startovním roštu pro první čtyři řady – v té době se v každé řadě seřadily čtyři motocykly. Každý jezdec měl k dispozici pouze jedno rychlé kolo. Po krátkém informačním kole museli jezdci okamžitě tlačit na hranici limitu. Fanoušci tuto strhující podívanou milovali.
Po sezóně 2008 byl tento postup zrušen a nahrazen třístupňovým Superpole. Startovat mohlo nejlepších 15 z kvalifikace a po každém kole byl vyřazen určitý počet jezdců. Počet superměkkých zadních pneumatik byl však omezen, což znamenalo, že kromě čisté rychlosti nyní hrála roli i taktika. Ne všichni s tím byli spokojeni, včetně fanoušků. Pro sezónu 2013 bylo z bezpečnostních důvodů rozhodnuto umístit do každé startovní řady pouze tři jezdce.
V roce 2014 byl Superpole přeformátován; z klasického Superpole zůstal pouze název. Zúčastnit se mohlo 20 nejlepších jezdců z volných tréninků, přičemž deset nejrychlejších jezdců z volného tréninku se kvalifikovalo přímo do Superpole 2, zatímco zbytek nejprve soutěžil v Superpole 1. Dva nejrychlejší jezdci ze Superpole 1 se poté kvalifikovali do Superpole 2. Oba tréninky trvaly 15 minut.
Tento systém, převzatý z MotoGP, nevydržel dlouho. Od roku 2019 přešlo mistrovství světa superbiků na tradiční 25minutový kvalifikační formát a zavedlo závod Superpole, který určuje prvních devět startovních pozic pro druhý závod. V roce 2021 byl Superpole zkrácen na pouhých 15 minut.
- Přidat komentář +
- Publikováno: dnes
- Zařazeno v:
- Autor:

