Reklama

Vzkaz od Dorny je jasný: WSBK musí být menší šampionát než je MotoGP

Tak si to pěkně shrňme: Pouze jedna mimoevropská událost, celkem dvanáct závodních víkendů; monopolní promotér Dorna chce, aby velcí sponzoři investovali své peníze hlavně do MotoGP.

Z technického a soutěžního hlediska slibuje «Superbike '24» hodně, možná více než kterýkoli předchozí ročník. Dvě velká jména jako Jonathan Rea a Toprak Razgtalioglu změní motorku, dominantní Alvaro Bautista bude zatížen sedmi kilogramy a příchod Andrey Iannoneho, ať už se na trati objeví jakkoli, bude obrovským katalyzátorem zájmu. Závazek výrobců zůstává velmi vysoký: BMW investuje jmění mezi jezdci a technickými změnami, aby konečně zaútočilo na titul mistra světa. Yamaha, Kawasaki a Honda mají spoustu práce s továrními týmy a Ducati se nechce vzdát trůnu královny. Dva půldny testování v Jerezu v minulých dnech stačily k tomu, aby zájem o ně prudce vzrostl. Během těchto testovacích dnů zažívaly motocyklové weby svůj každoroční čtenářský vrchol. Všechno v pořádku? Ne, vůbec ne: kalendář na rok 2024 je žalostný. S jedenácti z dvanácti kol v Evropě nebyly mantinely Superbike nikdy tak úzké. Tady je důvod.

Jediným podnikem mimo starý kontinent bude úvodní kolo na australském Phillip Islandu 24.-25. února '24. Poté budou následovat už jen evropské etapy s novými účastníky: italskou Cremonou, tratí na startu, která však dosud nikdy nehostila ani italský šampionát, a dalším novým účastníkem okruhem Balaton Park v Maďarsku, který je stále ve výstavbě. Z kalendáře zmizela Argentina kvůli ekonomickým problémům a Indonésie, která se vzdává Superbiku, přestože má desetiletou smlouvu. Zde je důvod strategický. Mandalika má jako „jmenovitého sponzora“ Pertaminu, státní mazací společnost, přímého konkurenta Motulu, který je naopak hlavním partnerem mistrovství světa. To je důvod, proč Indonésané už nechtějí Superbike.

V dobách Flamminiho vedení se mistrovství světa jezdilo v USA, Japonsku, Jihoafrické republice, na Novém Zélandu, v Kataru, Rusku a Kanadě: V některých sezónách se jelo 6-7 mezikontinentálních kol ze 13, tedy polovina. Převzetím společnosti Dorna, stejného promotéra, jako má i MotoGP, ale radikálně změnilo.

MotoGP '24 bude čítat 22 Grand Prix, z nichž 10 bude mimoevropských: Katar, Argentina, USA, Kazachstán, Indie, Indonésie, Japonsko, Austrálie, Thajsko a Malajsie. To znamená, že se dotkne všech hlavních světových trhů, přičemž až 5 Grand Prix se pojede v Asii, ekonomicky se nejvíce rozvíjející oblasti s nejmladšími spotřebiteli a rostoucím počtem potenciálních motocyklistů. Tedy oblast, která je pro velké světové sponzory nejzajímavější.

Je zřejmé, že taková divergence není náhodná, ale jde o přesnou strategii. Dorna chce nasměrovat investice do MotoGP, a to se také děje. Motul, sponzor, který dal jméno WorldSBK, sníží své závazky vůči tomuto seriálu a přesune značné rozpočty do MotoGP.

Případ Pirelli je podobný. V kategorii Superbike je milánská nadnárodní společnost od roku 2004 nejen výhradním dodavatelem pneumatik, ale také velmi důležitým strategickým a obchodním partnerem. Při tak omezeném kalendáři bylo pro Pirelli nezbytně nutné přejít do MotoGP. Proto bude od roku 2024 výhradním dodavatelem Moto2 a Moto3. Dorna postupuje podle potřeb „cenové tabulky“: Udělat si jméno prostřednictvím Superbike stojí méně, než provádět totožné marketingové operace v nejvyšší třídě. Proto tlačí na velké ryby, aby změnily své umístění. Kdyby WorldSBK mělo podobný kalendář, Dorna by de facto provozovala konkurenční mistrovství světa s hlavním aktivem.

Stěžuje si někdo? Ano, samozřejmě, ve vyšších patrech paddocku panuje jistá nespokojenost. Ale sponzoři berou na vědomí, že vzhledem k této monopolní situaci jsou stížnosti bojem s větrnými mlýny. Takže se nakonec přizpůsobí kontextu a půjdou investovat tam, kde jim to přijde nejvýhodnější. Dorna plánuje své strategie tak, aby Superbike zůstal atraktivní platformou, ale na „střední“ úrovni, tedy předurčenou pro sponzory se speciálními potřebami, kterým by i téměř výhradně evropský kalendář hrál do karet. Zda bude tento model udržitelný, si ověříme v příštích letech.

Mohl by padnout monopol společnosti Dorna? Nezdá se to pravděpodobné. Práva na MotoGP a Superbike patří Mezinárodní motocyklové federaci, která s Dornou podepsala velmi dlouhodobé smlouvy na správu marketingových a televizních práv na obou frontách. V roce 2019, hned po svém zvolení, prezident FIM Jorge Viegas prohlásil: „Nemáme rádi monopol, pracujeme na změně této situace.“ Po čtyřech letech se však FIM podařilo získat zpět pouze kontrolu nad sportovním řízením Superbike, a to takříkajíc na oko, protože technická pravidla se tak jako tak stanovují ve spolupráci s MSMA (výrobci) a samotnou společností Dorna. Na první pohled to vypadá, že Carmelo Ezpeleta se vzdal několika pozic na vedlejší frontě, aby FIM nestrkala zobák do technického řízení MotoGP. O tom, co se skrývá pod popelem, je však těžké spekulovat.

Alternativa. Alternativa FIM nechybí, má ji ve svém středu. Mistrovství světa vytrvalostních závodů totiž řídí Warner Bros, prakticky stejná megaskupina, která má v rukou také F1. Představte si, čím by se mohl stát dnešní Superbike svěřený tak mocnému manažerovi. Možná právě proto se to neděje. Aktéři na scéně zvenčí působí dojmem, že si vůbec nechtějí šlapat na paty.

Status quo mnohým, ne-li všem důležitým, vyhovuje.

Zdroj: Corsedimoto.com



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama