Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025

Všichni fanoušci MotoGP netrpělivě očekávali sezónu 2025. Senzační trojboj mezi Marcem Márquezem, Peccem Bagnaiou a Jorgem Martinem se zdál nevyhnutelný. Pro dva jezdce se však tento rok úplně vymkl kontrole.

Sezóna MotoGP 2025 je historií. Jen o rok dříve dominovaly scéně mimořádné souboje mezi Jorgem Martinem a Peccem Bagnaiou. Zápas, který byl rozhodnut až v posledním závodě v Barceloně ve prospěch španělského vyzyvatele. Už tehdy bylo jasné, že i přes titul mistra světa se cesty „Martinatora“ a Ducati rozejdou. Rozhodnutí padlo už v létě v Bologni ve prospěch jiného Španěla: Marca Márqueze!

Po roce rozcvičování v Gresini nastal čas zajezdit si po boku dvojnásobného mistra světa MotoGP Francesca Bagnaii, kterého mnozí považovali za jasného favorita sezóny 2025. I já jsem si pomyslel: „Pecco to zvládne!“ Toto odvážné hodnocení pramenilo z Velké ceny Jerezu v roce 2024. Marc Márquez a Pecco byli ten den vyrovnaní a bojovali tak zuřivě, že dav v Andalusii šílel. Tentokrát se ale Pecco Bagnaia prosadil. Pokud Ital dokázal porazit číslo 93 jen díky svým jezdeckým dovednostem, pak by to v roli jeho týmového kolegy jistě mělo být možné, pomyslel jsem si.

Zbytek je historie. Marc Márquez mistrovsky rozebral Bagnaiu a závratnou rychlostí se hnal k titulu. Co barmani v Itálii věděli už dlouho, bylo teď jasné i mně: „MM93“ si s dosud nespornou jedničkou v Ducati Corse poradil.

Zpět k Jorgemu Martinovi. Mistr světa také totálně zpackal svůj závod a byl vyřazen z odvety proti Bologni ještě před jejím začátkem. Při zpětném pohledu se dá říci, že šampion šel „naplno“ příliš brzy, byl naprosto přemotivovaný a ve skutečnosti sezóna Jorgeho Martina skončila po pouhých šesti minutách zimního testu v Sepangu.

Tato kampaň si navíc zapamatuje z jednoho obzvláště památného důvodu: Jorge Martin se nyní rozhodl zůstat v očích veřejnosti jiným způsobem. Když „Martinátor“ po neúspěšném pokusu o návrat v Kataru a nové sérii zranění udělal vše pro to, aby zmizel, utrpěla důvěryhodnost outsidera, který byl jen o několik měsíců dříve oslavován na Pramac Ducati, masivní ránu.

To, že Jorge Martin zůstal v paddocku, bylo výhradně zásluhou silného managementu Aprilie. Massimo Rivola věděl, kdo má navrch, stál pevně za svým a tak zachránil kariéru mistra světa. Díky také chytrému komunikačnímu týmu v Noale, který si vzal fyzicky i psychicky ztrápeného mistra světa pod svá křídla, „Martinator“ vyvázl relativně bez úhony. Každopádně diskuse kolem Jorgeho Martina v roce 2025 se nikdy netýkala časů na kolo.

Ze sportovního hlediska, i přes neuvěřitelných 44 závodů, MotoGP 2025 nenabídl nic víc než předchozí rok. Skuteční fanoušci závodů si však jistě vzpomenou na Velkou cenu Francie. Samotný závod, který se konal za mizerného počasí, sice zcela nenaplnil označení „epický“ – ale okolní okolnosti vytvořily velkolepé drama.

Domácí Grand Prix Johanna Zarca, cesta Hondy z krize, zaplnila tribuny v Le Mans. Když SPEEDWEEK.com napsal titulek „Francie se diví“, bylo to slabé slovo. Průjezd cílem motocyklu číslo 5 a hodiny, které následovaly, se zapíší mezi nejdojemnější momenty sezóny XL 2025. Vypovídá to za vše, že domácí vítězství dvanáctého jezdce v šampionátu se do závodní paměti vrylo hlouběji než dominantní jízda Marca Márqueze.

Držitel práv MotoGP a promotér Dorna také udělal řadu věcí, aby odvedl pozornost od skutečného dění na trati. Převzetí americkou korporací Liberty Media bylo dokončeno, ačkoli některé politické manévry v Bruselu způsobily, že trvalo déle, než se očekávalo. Akvizice Dorny byla dokončena začátkem července letošního roku.

Byla zavedena řada změn, zejména přísnější systém trestů. Předpisy MotoGP pro rok 2027 byly dále zpřesněny. Pirelli byla potvrzena jako nový dodavatel pneumatik pro královskou třídu a ačkoliv se stále řešilo v zákulisí, konec Moto3 byl zpečetěn. Od roku 2028 budou otevřené soutěže na juniorské úrovni ukončeny.

Sezóna 2025 se však nestala nijak frustrující. To bylo také díky Marcovi Bezzecchimu, který se v průběhu roku natolik zlepšil, že dominance Ducati už nebyla problémem. A v obzvláště dramatickém zvratu: Bezzecchi ze všech lidí vyřadil ze sezóny Marca Márqueze.

Pedro Acosta a KTM se také postarali o spoustu zábavy. Navzdory obtížné startovní pozici bojovnost Rakušanů a mladého Španěla nikdy nezakolísala. Ačkoli ředitel závodního oddělení u Rakušanů Pit Beirer musel svému zázračnému vnukovi MotoGP několikrát pronést povzbudivou řeč, Acosta sérií skvělých jízd dovedl KTM zpět do boje o titul a na čtvrté místo v mistrovství světa.

Ve srovnání s předchozím rokem byl přestupový trh v roce 2025 téměř úplně tichý. Jedna raketa se ale vznesla a jasně zazářila. Když se ukázalo, že Toprak Razgatliogu přichází do MotoGP, zažil paddock totální senzaci. Po jeho nenuceném debutu v prvním testu rostou očekávání i sázkové kurzy.

Abychom to shrnuli: Jorge Martin se podle očekávání dostal na titulní stránky novin, ale výhradně mimo závodní dráhu.

Souboj Márqueze a Bagnaiy vlastně soubojem ani nebyl. Španěl se na trati objevil v plné síle a získal titul, zatímco italský hrdina MotoGP ustoupil do pozadí a nyní se musí pro rok 2025 znovu objevit.

Johann Zarco se ujal role dramaturga a stvořil legendu Le Mans.

Všichni výrobci se přiblížili k Ducati a Dorna Sports udělala vše pro to, aby MotoGP byla připravena na budoucnost.

Bláznivá sezóna, na kterou se bude vzpomínat ještě velmi dlouho. V zájmu sportu by se rok 2026 měl snad více zaměřit na samotné závody.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama