Test v Jerezu: Jakou hodnotu mají tyto časy ve skutečnosti?

Pokud se podíváme podrobněji na časy kubatury MotoGP v Jerezu, tak musíme některé «fantastické výkony» rychle relativizovat. Stejně jako minulý týden ve Valencii, musíme také časové výsledky tohoto týdne použít pod určitým úhlem pohledu.

Samozřejmě, že o něčem vypovídají, tedy o jistém rozložení sil.

Klasickým příkladem určité matení veřejnosti je následující výklad interpretace časů: Zákaznické týmy Ducati se v Jerezu představily s «novým materiálem», ačkoliv Ducati 2016 od Barbery a Bautisty měly už za sebou celou jednu sezónu. Ovšem pro týmy Avintia a Pull & Bear Aspar byly biky opravdu nové.

Pilot zákaznického týmu Pramac-Ducati Danilo Petrucci pilotoval v Jerezu dokonce motocykl 2017, naopak Loris Baz a náš Karel Abraham zde měli k dispozici GP15.

Podívejme se jen krátce na výsledky Quali při GP v Jerezu 2016 a porovnejme je s výsledky testů.

Francouz Loris Baz zajel v květnu s GP14.2 v Qualifying 1 čas 1:39,993 min a to znamenalo druhé místo. Nyní s GP15 mělo jeho nejrychlejší kolo hodnotu 1:39,184 min. S tímto časem byl ve čtvrtek na suchu celkově čtvrtý. Takže se zrychlili všichni jezdci, nejen pouze jeden, který byl svým novým chlebodárcem vynášen do nebe...Ale ze Suzuki vyhozen. Myslím tím Aleixe Espargara!

Tovární pilot Aprilie Álvaro Bautista byl v Q1 třetí za 1:40,239 min, nyní při chladnějším počasí a s menším gripem zajel s Ducati 2016 čas 1:38,946 min. To znamená: 2016 byl brzděn především materiálem a ne svým jezdeckým uměním.

Vrhněme ale pohled zpět na Aleixe Espargaró, ten s bikem Aprilia RS-GP 16 skončil s časem 1:39,675 min ve čtvrtek na místě sedmém.

Aleix byl tak rychlejší o 0,564 sekundy než nejlepší čas Aprilie v Quali. Ale zde musíme připomenout, že RS-GP 16 byla poprvé testována v polovině března a ředitel závodního oddělení Aprilie Romano Albesiano tehdy prohlásil: „První tři závody Grand Prix sezóny 2016 musíme pojmout jako dodatečné zimní testy“.

Jerez byl čtvrtým závodem Grand Prix uplynulé sezóny.

Mimochodem: Bradl zajel v Quali v Jerezu čas 1:40,835 min.

Pokud si uvědomíme, že tovární týmy Repsol, Movistar a Ducati v Jerezu chyběly, že Rookie u Suzuki Iannone testoval pouze jeden den, týmový kolega Alex Rins chyběl kvůli zranění, Cal Crutchlow chyběl úplně a KTM je teprve na začátku, tak umístění Aleixe Espargaró rozhodně nesmíme vynášet do nebe.

Aleix Espargaró zůstal jednu desetinu sekundy za Barberou. Bautista a Bradl tohoto jezdce ovšem v poslední třetině uplynulé sezóny často poráželi...

Dá se tedy předpokládat, že: Aleix Espargaró bude 2017 dosahovat s motocyklem Aprilia podobné výsledky jako Bautista 2016, jako «one lap wonder» je ale Aleix eventuálně schopen zazářit v Quali. Ovšem Aleix určitě nebude při vývoji motocyklu tím správným pohonem...A Sam Lowes se zřejmě nikdy nedostane na výsledky Bradla. Brit se v Jerezu nedostal pod 1:42,3 min, ačkoliv bike se oproti květnu hodně zlepšil...

Bradley Smith zajel s motocyklem Tech3-Yamaha v květnu čas 1:40,242 min. Nyní s KTM, i kvůli laborujícímu kolenu se nedostal pod 1:41,6 min.

Také performanci Suzuki je potřeba zmínit. V Q2 při GP Jerez 2016 zajel Vinales čas 1:39,581 min, Aleix Espargaró byl rovněž na stejné úrovni - 1:39,588 min. Naproti tomu Andrea Iannone se s Suzuki GSX-RR po mnoha vylepšeních v sezóně dostal na čas 1:40,1 min. Katastrofa?

Musíme tak «The Maniaca» kvůli tomu už nyní zatracovat? Rozhodně ne, jezdil pouze jeden den, bylo chladněji, a musel nejdříve motocykl přizpůsobit svému stylu. Navíc to pojal také jako test pneumatik.

Iannone sice není žádným Vinalesem, ale vítěz ze Spielbergu bude jistě se Suzuki bojovat často o pódiová umístění. A Ducati si bude zřejmě hodně krát nucena položit otázku, zda si neměla ponechat Iannoneho místo «Doviho».

Zastavme se na chvíli u pilota týmu Marc VDS-Honda-Pilot Jacka Millera. Ten v květnu při GP Jerez zajel v Q1 čas 1:40,968 min, což znamenalo deváté místo a celkově P19 na startovním roštu. Ve čtvrtek se dostal na 1:40,307 min.

Pokud vyjdeme z toho, že se Honda od té doby více vyvíjela než Aprilia, tak je Millerovo zlepšení hodně vzdáleno od od rozmezí 0,661 sec, které zajel Aleix Espargaró s Aprilií proti Bautistovi na jaře.

Ale nesmíme zapomenout jedno: Skutečnost vyjde najevo v Kataru 26. března. Do té doby se budou porovnávat síly jednotlivých jezdců a jejich motocyklů, ale nebudem přesně vědět: S kterým pneumatikami, kolik paliva bylo v nádrži, kdo se věnoval hlavně závodnímu Pace, kdo už dostal nové díly. A kdo nechtěl odkrýt karty?

Výrokem «when the flag drops, the bullshit stops», mají pro tuto situaci nejlepší označení Britové.

Sezóna 2016 nám nabídla devět různých vítězů a vyhrály i značky Ducati a Suzuki, což ještě před rokem nebylo tak samozřejmé.

MotoGP™ - Test Circuito de Jerez, celkově

01- Alvaro Bautista – Pull & Bear Aspar Team – Ducati Desmosedici GP16 – 1’38.946
02- Loris Baz – Avintia Racing – Ducati Desmosedici GP15 – 1’39.184
03- Hector Barbera – Avintia Racing – Ducati Desmosedici GP16 – 1’39.542
04- Aleix Espargaro – Aprilia Racing Team Gresini – Aprilia RS-GP – 1’39.675
05- Danilo Petrucci – OCTO Pramac Yakhnich – Ducati Desmosedici GP17 – 1’39.766
06- Karel Abraham – Pull & Bear Aspar Team – Ducati Desmosedici GP15 – 1’39.776
08- Michele Pirro – Ducati Test Team – Ducati Desmosedici GP17 – 1’39.887
09- Scott Redding – OCTO Pramac Yakhnich – Ducati Desmosedici GP16 – 1’39.985
10- Andrea Iannone – Team Suzuki Ecstar – Suzuki GSX-RR – 1’40.149
11- Jack Miller – Estrella Galicia 0,0 Marc VDS – Honda RC213V – 1’40.307
12- Mika Kallio – Red Bull KTM Factory Racing – KTM RC16 – 1’40.505
13- Takuya Tsuda – Team Suzuki Ecstar – Suzuki GSX-RR – 1’40.942
14- Hiroshi Aoyama – HRC Test Team – Honda RC213V – 1’41.003
15- Bradley Smith – Red Bull KTM Factory Racing – KTM RC16 – 1’41.621
16- Sam Lowes – Aprilia Racing Team Gresini – Aprilia RS-GP – 1’42.312



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama