Stručný průřez Salačovy kariéry v Grand Prix

23-letý Filip Salač je už několik sezón jediným Čechem v závodním seriálu zvaném «Grand Prix». Má na svém kontě celkem 129 startů, z toho 50 v Moto3 a 79 v Moto2. Na kontě svých úspěchů má celkem 4 pódia napříč dvěma kubaturami.

Svou kariéru pilota Grand Prix začal pražský jezdec s wild card na Masarykově okruhu v Brně v roce 2018 v Moto3. Závod tehdy dokončil na 24. místě za tým Cuna de Campeones Czech Talent.

Pak se začala jeho kariéra jako stabilního pilota Grand Prix a to za německou stáj Redox Prustel GP (2019), zde byl jeho týmovým kolegou další Čech Jakub Kornfeil. Na bodované pozice se dostal celkem 7x, jeho nejlepším umístěním bylo 5. místo ve Valencii a 9. místo v Rimini. Sezónu 2019 ukončil na 23. místě s 32 body.

Potom dvě sezóny jezdil za Rivacold Snipers Team (2020-2021). U Italů měl 2020 podobné výsledky jako v předchozím roce. Body získal v 6 závodech, nejlépe se umístil v Qataru, a to na 8. místě. V celkovém hodnocení obsadil 21. příčku s 30 body.

V roce 2021 Salač pokračoval s týmem Rivacold Snipers a získal také první podium ve francouzském Le Mans, kde obsadil 2. místo. O měsíc později získal svou první pole position na německém Saschenringu, závod však kvůli technickým problémům se svým motocyklem nedokončil. Salač a tým Rivacold Snipers se poté rozhodli ukončit vzájemnou spolupráci a Filip Salač se vrátil nazpět k týmu Prustel GP. V týmu Rivacold Snipers ho nahradil Alberto Surra.

V týmu Prustel GP se totiž uvolnilo místo po tragickém úmrtí Jasona Dupasquiera v italské Grand Prix, a Salač se rozhodl s týmem podepsat smlouvu na zbývajících 9 závodů. V prvních třech závodech se umístil na bodovaných pozicích, v dalších třech havaroval a sezónu zakončil dobrým výsledkem dvou 10. míst v Misanu a Portimau.

Po nehodě v americkém Texasu, kdy Salač spadl ve vysoké rychlosti během závodu, byl transportován vrtulníkem do nemocnice, naštěstí neutrpěl žádná vážná zranění. V posledním závodě sezóny se umístil na 4. místě a sezónu 2021 ukončil na celkovém 16. místě se ziskem 71 bodů.

Po těchto třech sezónách v Moto3 přestoupil Salač o kubaturu výš, tedy do Moto2 World Championship (2022-...). Zde jezdil nejdříve dvě sezóny za italský tým Gresini Racing (2022-2023).

Sezóna 2022 začala pro Salače hodně obtížně, když dva z prvních tří závodů nedojel. Na bodovaných pozicích se umístil celkem 10x a v náročném závodě v Thajsku se mu podařilo zajet i 2. místo. Salač během sezóny několikrát hovořil o těžkých momentech a vysokém psychickém nátlaku, díky kterému chyboval. Sezónu dokončil na 20. místě se 45 body.

Sezóna 2023 začala pro Filipa velice pozitivně. V prvních pěti závodech se pokaždé umístil v Top-10, a opětovně dosáhl i na druhé místo ve francouzském Le Mans.

Po dvou letech u Italů přestoupil do belgického týmu Elf Marc VDS Racing Team (2024-2025) tedy do motocyklové stáje, která bezesporu patří mezi nejlepší a privilegované týmy prostřední kubatury Grand Prix.

V sezoně 2024 získal 73 bodů a celkově skončil na 16. místě. Několikrát dojel v nejlepší desítce a Japonsku na okruhu Motegi se dokonce podíval na podium, když dokončil třetí.[8]

Rok zatím poslední, tedy 2025 - 17. místo a 85 bodů. Letos sice získal Salač nejvyšší počet bodů během sezóny, ale bez jediného pódia...!, i když už s domácím závodem v Brně. Během 22 závodů Grand Prix celkem 14x dojel v bodech, nejlépe v Top-5 (v Aragónu) a 9x byl odmávnut šachovnicovým praporkem v cíli v Top-10.

A ta budoucí sezóna 2026?

Bude za americký tým Onlyfans American Racing, který bude obhajovat vítězství na domácí trati, tedy na Masecu.

A bude to zároveň návrat na německý motocykl Kalex, tedy přestup z italského stroje Boscoscuro.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama