Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie?

Senna Agius, kterému je pouhých 20 let, už vyhrál závod Moto2 – a to ve své teprve druhé sezóně Grand Prix. Spekuluje se už i o jeho bezprostředním přesunu do MotoGP.

Senna Agius je jedním ze šesti různých vítězů z pěti různých zemí v prvních deseti závodech Moto2 Grand Prix sezóny. Australan žijící v Andoře závodí v roce 2025 za tým Liqui Moly Dynavolt Intact GP již druhý rok po sobě a jeho pokrok ho rychle dostal do centra pozornosti fanoušků závodů a klíčových osobností v paddocku.

Na finále sezóny 2024 v Barceloně těsně unikl titul Rookie roku, když prohrál s Diogem Moreirou, když tým Intact ještě závodil v bílých barvách Husqvarny. „To trochu bolelo, nebudu lhát – bylo by hezké vyhrát titul, i kdyby nebylo co vyhrát,“ řekl Agius v Assenu v prostoru pro hosty týmu. V této sezóně už dosáhl tří umístění na stupních vítězů.

Navzdory svému potenciálu se Agiusova sezóna 2025 vyznačuje nekonzistentností. V Argentině, Kataru, Francii a Itálii se sotva dostal na body a v celkovém pořadí je aktuálně šestý. „Nedokážu to přesně vysvětlit,“ říká o zvláštnostech Moto2. „Dostanete se do proudu – a pak trochu ztratíte cit, což okamžitě ovlivní váš čas na kolo a schopnost adaptace – a najednou jste mimo hru a všechno se zdá tak vzdálené!“

„Ale naučil jsem se: Když se věci nedaří, často to není tak daleko. Je to zvláštní, ale když se držíte v klidu, někdy stačí malá změna – a jste zpátky ve hře. Opravdu přesně nevím, v čem je problém. Je to momentálně nejkonkurenceschopnější kategorie. Standard je neuvěřitelně vysoký a kdybychom na některých tratích měli měkčí pneumatiky, mohli bychom s motorkou, která stojí o čtvrtinu méně, dosahovat téměř časů MotoGP. Každá malá slabina nebo prostě špatný den je v Moto2 okamžitě patrný.“

Agius je štíhlý, s bystrýma očima a pohledným vzhledem, ale také výřečný a s velkým úsilím popisuje své dojmy z jízdy a ladění motorky. Navzdory svému nízkému věku již sbírá spoustu zkušeností s Moto2 – díky titulu mistra Evropy z roku 2023 a čtyřem účastem v týmu Marc VDS s wild card/náhradním startem v roce 2022.

„Provozní okno je rozhodně velmi úzké,“ říká o motoru Triumph a podvozku Kalex. „Nemůžete se s tím vypořádat, pokud něco nefunguje. Nemůžete motorku přepsat. Pokud nechce, nic se nestane. Větší tlak vás nedostane dopředu – riskujete jen havárii, nebo havarujete. Pokud nejste s motorkou „zajedno“ nebo prostě neteče, potřebujete k rychlé jízdě více energie – a přesto jste pomalejší. Je těžké najít rovnováhu.“

„Někdy s motorkou tak moc zápasíte, že dýcháte jen nosem!“ dodává. „A nejlepší výsledky se často dostaví, když se všechno zdá bez námahy. Máte jeden naprosto snadný víkend – a další máte pocit, že se neustále posouváte na hranici svých možností, dokonce i fyzicky. Ptáte se sami sebe: ‚Jak je to možné?!‘ A neustále hledáte konzistenci. Mám teď více zkušeností a dokážu takové situace zvládat lépe.“

„Můj styl jízdy se dramaticky vyvinul,“ zdůrazňuje Agius. „Můj tým mi pořád říká: Dokonalé kolo můžeš mít jednou nebo dvakrát do roka. Takže si ho neustále nepřej. Vždycky jezdíš kolem určitých slabin – a prostě musíš věci filtrovat. Loni jsem inženýry často zahltil. Seděl jsem tam příliš dlouho a analyzoval každý malý problém. Letos jsem ve své zpětné vazbě cílenější. Méně proměnných, více směru. Ale to také znamená, že musíš kompenzovat to, co nemůžeš změnit.“

Agius předvedl své schopnosti dobrého stratéga na Velké ceně Británie v květnu, když v posledním kole chytrým manévrem zvítězil – další krok k MotoGP. Nyní ho podporuje bývalý vítěz superbiků a mistr světa supersportů Chaz Davies, který ho spravuje prostřednictvím nové agentury pro talenty.

„Znám ho už dlouho, i mimo trať,“ vysvětluje Davies, který také žije v Andoře. „Trénovali jsme spolu a znám jeho charakter, jeho myšlení a jeho schopnosti – ať už v terénu nebo v trialech. Má sadu dovedností, které si týden co týden rozšiřuje – nejen technicky, ale také v chápání svého těla. To na mě dělá dojem, zvláště vzhledem k jeho věku. Jeho vyspělost je výrazně vyšší než ta, kterou jsem měl já tehdy.“

Jediným jezdcem, který v roce 2025 vyhrál více než tři závody Moto2, je Manuel Gonzalez, současný lídr mistrovství světa. Španěl překvapivě mohl jet s motocyklem Aprilia RS-GP pro Trackhouse na testovacím okruhu v Aragonu kvůli zranění Ai Ogury (mistra světa Moto2 z roku 2024) – a zaujal silnými časy na kolo. Fermin Aldeguer, bývalý rival a nyní nováček MotoGP, již dosáhl dvou umístění na stupních vítězů v královské třídě pro Gresini. Tyto výsledky dodávají Agiusovi a dalším nadějným jezdcům Moto2 sebevědomí pro postup – zejména s ohledem na další smluvní období v roce 2027, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla.

Na otázku, zda by naskočil do testu MotoGP jako Gonzalez, Agius bez váhání odpovídá: „S oběma rukama.“ Dodává: „Upřímně jsem za něj měl radost, že dostal šanci. Zaslouží si ji. Kdybych letos dosáhl toho, co on, chtěl bych mít takový test také.“

„Ještě ani nejsme v polovině sezóny, ale kdyby se letos naskytla příležitost k testu MotoGP, bylo by to neuvěřitelné,“ pokračoval. „Doufám, že jednodenní test, jako je tento, inspiruje více týmů a dá šanci mladým jezdcům.“

V Evropě má Agius po boku svého otce Jona. Jeho zralost je patrná i v jeho hodnocení ochoty jeho rodiny přinášet oběti z Nového Jižního Walesu: „Oběť toho, že jsem tady, znamená, že si nemohu nechat ujít žádnou příležitost,“ zdůrazňuje Senna. „Jsem daleko od všeho, co mi nabízí pohodlí doma. Když na začátku sezóny přijedu sem do Evropy, cítím to jako práci – a musí to tak být. Jsem v tomto režimu: vždycky se soustředím, vždycky jsem připravený. Díky tomu je rok docela intenzivní. Je to práce... ale miluji ji a neustále si to připomínám. Špatný víkend mě motivuje, protože pak mám na sobě dvě nebo tři věci – i na tréninkovém kole. Pokud je nějaká slabina, musím ji překonat. Je to výzva.“

„Je velmi soustředěný a přesně ví, co potřebuje a co chce,“ říká Chaz Davies. „Jeho rodina ho nesmírně podporuje. Otec mu nemusí říkat, co má dělat – je velmi samostatný a žene věci kupředu. Přesně vědí, co je v sázce. Někdy toho dokonce udělá až příliš, takže ho musíte krotit.“

„Ta ambice a odhodlání,“ usmívá se Davies, „mi někoho připomíná. Casey [Stoner] toho měl v hlavě. Jsou to velmi odlišné povahy... ale to odhodlání je součástí toho, že jsou tak daleko od domova.“

Agius má na kontě jako jezdec na plný úvazek pouze 30 startů v GP – ale MotoGP se blíží. A samozřejmě slyší i ty zvěsti. „Je to trochu pochvala, když se o mně vůbec mluví, nebo když se o mně šíří zvěsti,“ říká s úsměvem. „V tuto chvíli není nic konkrétního a o příštím roce jsem nevedl žádné diskuse. Ale vím, že se mé jméno šíří – a to mě motivuje a ctí celý tým, který za mnou stojí.“

„Zřejmým cílem je rok 2027,“ potvrzuje Davies. „Sejde se do toho spousta faktorů – a načasování by pro Sennu pravděpodobně bylo ideální. Je snadné zapomenout, že je to teprve jeho druhá kompletní sezóna a má za sebou pouze 30 závodů. Fermin v té době ještě nevyhrál ani jeden závod, Gonzalez potřeboval na svůj první 56 závodů – a Senna to dokázal ve 27. Čísla mluví sama za sebe a to, čeho dosáhl za tak krátkou dobu, je působivé. Myslím, že mnoho lidí jeho jméno ještě nezná, protože jeho sezóny nebyly zcela konzistentní a Gonzalez dominoval – ale také závodí v Moto2 už čtyři roky. Nakonec se počítá především jízda – a Senna nechce žádnou výmluvu, že je to teprve jeho druhý rok.“

„Pokud vezmete paralely s někým jako Casey: Byl to skvělý motocyklový jezdec, bez ohledu na to, co řídil – rozuměl tomu. Ale neřekli byste nutně, že byl brilantní jezdec do 125 ccm. Hodně vyhrával v menších třídách, ale jen když měl pod sebou dostatek síly. Tento talent vidím i u Senny. Je široký a vyplatí se zejména v roce 2027, kdy budou mít motorky opět větší pohyb. Pokud bude v tomto duchu pokračovat, jeho jméno se pro výrobce stane ještě zajímavějším.“

„Rozhodně se dostávám do tempa,“ říká Agius o MotoGP. „Teď bych jezdil na motorce MotoGP. Ale být tam příští rok? Řekl bych, že na to ještě nejsem úplně připravený. Čím jste v Moto2 konkurenceschopnější, tím lepší je skok. Viděl jsem, jak někteří jezdci fungují na vrcholu – a jiní ne. U Fermina bych nečekal, že bude tak dobrý tak brzy. Takže je to proveditelné, ale také se to ukazuje: čím jste v Moto2 konzistentnější, tím pravděpodobně lepší budete.“



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama