Reklama

První částí zámořské trilogie je "Motul Grand Prix of Japan" v Motegi

V Motegi zdomácnělo MotoGP už 17 let. Oficiální titul Grand Prix Japonska získal ale okruh teprve v okamžiku, když Suzuka po smrtelné havárii Daijira Kata v roce 2003 už vůbec neodpovídala bezpečnostním předpisům, do té doby se jezdila Motegi jako Grand Prix Pacifiku.

Okruh byl postaven v roce 1997 a leží 120 kilometrů severně od Tokya. Výrobci automobilů, kterým dodávala Honda motory do jejich závodních prototypů, nechali postavit okruh typu Indy, a tím tak chtěli nalákat tento seriál do Japonska.

Byly vybudovány vlastně dvě tratě v jednom areálu: Vedle 4,8 kilometru dlouhém okruhu se nacházel ještě 2,5 kilometru měřící ovál nad úrovní toho delšího, a nyní se tato kratší trať během závodu MotoGP dvakrát podjíždí.

Proto se vše jmenuje «Twin Ring». Jelikož layout tohoto okruhu je prototypem tratě Stop-and-Go, tedy mnoho rovinek a k tomu několik ostrých zatáček, s hodně tvrdými brzdnými body, není tento okruh mezi jezdci vůbec oblíben. „Motegi nemám moc rád“, říká třeba devítinásobný mistr světa Valentino Rossi.

Rekordmanem co se týká vítězství je během 17 absolvovaných závodů královské kubatury hodně překvapivě Loris Capirossi. Ital zde dokázal vyhrát s motocyklem Ducati v letech 2005 až 2007, tedy třikrát v řadě. Ovšem třikrát zde vyhráli také Dani Pedrosa (2011, 2012 a 2015), Jorge Lorenzo (2009, 2013 a 2014). Valentino Rossi (2001 a 2008) stejně jako Kenny Roberts jr. (1999 a 2000) vyhráli dvakrát, listinu vítězů kompletují Casey Stoner (2010), Max Biaggi (2003), Alex Barros (2002) a Makoto Tamada, jehož vítězství 2004 je zároveň posledním vítězstvím Japonce v královské kubatuře vůbec.

V Motegi od zavedení čtyřtaktních motocyklů MotoGP v roce 2002 vyhrála Honda 6x závod královské kubatury, Ducati má čtyři vítězství na svém kontě, stejně jako Yamaha. Dani Pedrosa je naopak jezdcem kterým zde dokázal vyhrát nejvíce závodů: 3x MotoGP, 1x 250 ccm, 1x 125 ccm.

V Motegi se třikrát rozhodlo o titulu mistra světa v kubatuře MotoGP: 2007 (Casey Stoner - Ducati), 2008 (Valentino Rossi - Yamaha) a 2014 (Marc Marquez - Honda).

V jiných kubaturách to bylo rovněž třikrát: Roberto Locatelli v kubatuře 125 ccm v sezóně 2000, Pol Espargaro v Moto2™ 2013, a Johann Zarco ve stejné kubatuře vloni.

Domácí jezdci zde vyhráli celkem osmkrát: Masao Azuma – 125 ccm/1999, Shinya Nakano – 250 ccm/1999, Daijiro Kato – 250 ccm/2000, Tetsuya Harada – 250 ccm/2001, Youichi Ui – 125 ccm/2001, Makoto Tamada – MotoGP/2004 a Hiroshi Aoyama – 250 ccm 2005 a 2006.

V nejslabší objemové kubatuře už je o titulu mistra světa rozhodnuto, když Brad Binder se v Aragónu stal zaslouženě letošním šampionem. Ale vůbec není rozhodnuto v boji o «Rookie of the Year», kde trojici Joan Mir, Fabio Di Giannantonio a Nicolo Bulega dělí pouhých 6 bodů. Poslední český «Mohykán», který zbyl v cirkuse zvaném Grand Prix, Jakub Kornfeil se stále drží v Top-10 a jistě by rád vylepšil loňské umístění, kdy byl odmávnut na P12. Jinak se mu zde nikdy moc nedařilo, má na svém kontě ještě body z roku 2012 (15.) a 2013 (12.).

Naopak v prostřední kubatuře GP není vůbec nic rozhodnuto, obhájce titulu Johanna Zarca a loňského více-mistra světa Alexe Rinse dělí pouze jeden jediný bod, neboť v posledních čtyřech odjetých závodech nasbíral Španěl 59 bodů, zatímco Francouz pouze paběrkoval s 26 body.

V královské kubatuře se zdá být teoreticky rovněž vše jasné a dvojnásobný mistr světa z let 2013 a 2014 Marc Marquez spěchá za třetím titulem v královské kubatuře a celkově už svým pátým celkově. Španěl se před vstupem do královské kubatury stal mistrem světa 125 ccm (2010) a Moto2 (2012). Marquez má náskok 52 bodů, což je více než dva vítězné závody a Rossi sice pravidelně končí v Top-3 - letos už 8x a v posledních čtyřech závodech Grand Prix vždy, ale vyhrává málokdy - v sezóně 2016 jen 2x.

Časový plán pro «Motul Grand Prix of Japan» + TV přenosy (v SEČ)

Pátek 14. října

02:00-02:40 Moto3 FP1
02:55-03:40 MotoGP FP1
03:55-04:40 Moto2 FP1
06:10-06:50 Moto3 FP2
07:05-07:50 MotoGP FP2
08:05-08:50 Moto2 FP2

Sobota 15. října

02:00-02:40 Moto3 FP3
02:55-03:40 MotoGP FP3
03:55-04:40 Moto2 FP3
05:35-06:15 Moto3 Qualifying (přímý přenos TV Nova Sport)
06:30-07:00 MotoGP FP4 (přímý přenos TV Nova Sport)
07:10-07:25 MotoGP Qualifying 1 (přímý přenos TV Nova Sport)
07:35-07:50 MotoGP Qualifying 2 (přímý přenos TV Nova Sport)
08:05-08:50 Moto2 Qualifying (přímý přenos TV Nova Sport)

Neděle 16. října

01:40-02:00 Moto3 Warm-up
02:10-02:30 Moto2 Warm-up
02:40-03:00 MotoGP Warm-up
04:00 Moto3 závod 20 kol = 96 km (přímý přenos TV Nova Sport)
05:20 Moto2 závod 23 kol = 110,4 km (přímý přenos TV Nova Sport)
07:00 MotoGP závod 24 kol = 115,2 km (přímý přenos TV Nova Sport)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama