Pro Salače to bude sezóna pravdy

Pro jediného českého jezdce v seriálu MotoGP Filipa Salače to bude jeho pátá kompletní sezóna v Grand Prix a druhá v prostřední kubatuře. Po svém prvním pódiu v sezóně 2021 (Moto3) překvapil vloni pódiem za druhé místo v Moto2 v Thajsku.

V celkovém pořadí šampionátu se zatím 21-letý pražský jezdec během uplynulých čtyř sezón moc neprosadil, když pouze dvakrát se umístil v Top-20 (2021 - P16 Moto3 a 2022 - P20 Moto2). A jelikož v letošní sezóně bude Salač pokračovat opět s Gresini Racing, tak základna pro dobré výsledky je postavena a nyní tedy bude záležet především na něm a celkové umístění kolem Top-10 by mělo být reálné. Bude mít nového týmového kolegu, kterým je Jeremy Alcoba ze Španělska (2022 - P18.). Nesmíme ale zapomenout, že už teď je Filip Salač jedním z nejlepších českých jezdců v historii Grand Prix, jeho úspěšnějších předchůdců mezi krajany je totiž velmi málo.

Kdo byl vlastně z Čechů před Salačem? Pódium z Thajska v Moto2 (2022) plus to z Moto3 v roce 2021 ho právem řadí do velmi malé elity českých pilotů, kteří byli v závodech MS odmávnuti v Top-3. V mistrovství světa se představilo několik českých jezdců, ale jen málokomu se podařilo vystoupit na stupně vítězů.

Čeští jezdci dokázali zatím celkem 7x vyhrát závod Grand Prix. O čtyři vítězství se postaral legendární František Šťastný. Ten poprvé vyhrál na Hockenheimringu v roce 1961 závod kubatury 350-tek. Ve stejném roce dokázal projet první ještě při GP Švédska na okruhu v Kristianstadu a to ve stejné kubatuře, a opět s motocyklem Jawa. Své třetí vítězství v závodech Grand prix přidal o 4 roky později, když vyhrál Ulster Grand Prix v Belfastu a opět to bylo ve «třistapadesátkách». Konečně jeho čtvrté vítězství pak viděl východoněmecký Sachsenring o další rok později, tedy 1966. Zde se podařilo továrnímu jezdci Jawy vyhrál dokonce závod královské kubatury, tedy 500-tek.

Na další české vítězství v závodech Grand Prix si museli fanoušci počkat více než 40 let. Teprve v sezóně 2007 vyhrál Lukáš Pešek s motocyklem Derbi 125 ccm závod GP Číny na okruhu Shanghai Circuit a ve stejném roce to dokázal ještě zopakovat na Phillip Islandu.

Konečně posledním Čechem, který vyhrál závod Grand Prix, byl Karel Abraham. Ten vyhrál 2010 finálový závod ve Valencii s motocyklem FTR-Honda v tehdy úplně nové kubatuře Moto2.

Top Češi - vítězové závodů Grand Prix

01- František Šťastný - 4 vítězství
02- Lukáš Pešek - 2
03- Karel Abraham - 1

Co se týká pódiových umístění, tak na stupních vítězů, nebo chcete-li «na bedně», stálo zatím kromě Salače 8 skvělých českých motocyklových jezdců. Nejvíce krát se to podařilo Františku Šťastnému, ten má na svém kontě celkem 21 dojetí v Top-3: 5x v královské kubatuře 500 ccm, 15x v jeho «speciální» třídě 350-tek a 1x ve 250-kách.

Lukáš Pešek byl v Top-3 odmávnut celkem 9x, vždy to bylo v kubatuře do 125 ccm. Stejný počet «beden» má na svém kontě další legendární český motocyklový závodník, Gustav Havel - tomu se to podařilo rovněž jako Peškovi v jedné třídě, a sice do 350 ccm.

K této české motocyklové elitě se od roku 2015 přiřadil také Jakub Kornfeil (Moto3). Celkem stál «Kubajz» na pódiových stupních v sezónách 2015/2019 pětkrát, bohužel těsně před sezónou 2020 ukončil hodně překvapivě závodní kariéru!

Po dvou umístěních na pódiových stupních pak zaznamenali Bohumil Staša (500 a 350 ccm), Karel Abraham (Moto2) a Filip Salač (Moto3, Moto2).

Konečně jedno pódiové umístění si mohli ve své kariéře vychutnat František Boček (350 ccm) a Stanislav Malina (350 ccm).

Top Čechů, kteří získali v závodech Grand Prix pódia

01- František Šťastný - 21 pódiových umístění
02- Lukáš Pešek - 9
02- Gustav Havel - 9
04- Jakub Kornfeil - 5
05- Karel Abraham - 2
05- Bohumil Staša - 2
05- Filip Salač - 2
08- Stanislav Malina - 1
08- František Boček - 1

Když se podíváme konkrétně na Filipa Salace, dostat se do mistrovství světa není nikdy jednoduchá věc. V průběhu let zajížděl kolísavé výsledky, ale s některými zajímavými zvraty. Jako 5. místo ve Valencii 2019 nebo dvě první desítky v Kataru a v GP Evropy v roce 2020 před předčasným cílem: Velká havárie na okruhu Ricarda Torma mu způsobila poranění hrudníku a plic. Rok 2021 je byl rokem vzestupů a pádů: v první části šampionátu přichází první světové pódium se Snipers týmem, 2. místo ve Francii, z GP Štýrska se vrací s PrüstelGP, kde získal místo svého nešťastného kamaráda Jasona Dupasquiera. V roce 2022 je tady pro něho skok do Moto2, další poměrně složitá výzva: Nicméně 10 nulových hodnot je ve velkém kontrastu s některými zajímavými umístěními v Top-10, až po doslova neuvěřitelné pódium v ​​Buriramu. To bylo samozřejmě pěknou injekcí sebevědomí pro druhý ročník závodění v Moto2.

Jak už jsme napsali, Filip Salač je už součástí úzkého okruhu úspěšných českých jezdců, ale proč se nezkusit dále zlepšovat… Zůstat u Gresiniho je pozitivní aspekt, zbytek záleží pouze na jezdci.

Zdroj: https://www.corsedimoto.com/



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama