Reklama

Pre Katar: Sezóna MotoGP 2024 začíná. Jste na to připraveni?

Za tři dny začne na okruhu «Lusail International Circuit» sezóna MotoGP 2024 závodem «Qatar Airways Grand Prix of Qatar». 22 jezdců MotoGP odstartuje v pátek novou sezónu 21 závodů Grand Prix na okruhu v poušti nedaleko hlavního města Dauhá. Jste na to připraveni?

Po předsezóně není pochyb o tom, že Ducati bude se svými osmi stroji na startovním roštu opět výrobcem, kterého bude nutno porazit v roce 2024, pokud chce být třeba KTM, Aprilia, Honda nebo Yamaha mistrem světa. Zdá se, že úřadující mistr světa Francesco Bagnaia a jeho číslo #1 jsou balíčkem, který v této sezóně bude znovu „tvrdit muziku“. Ale také není pochyb o tom, že týmový kolega Enea Bastianini rovněž vypadal velmi přesvědčivě, když se po sezóně 2023 poznamenané zraněními vrátil do plné kondice.

Nejsou to ale jediní dva jezdci, kteří se prosadili během předsezónního testování, držel se i Bagnaiův hlavní rival v loňské bitvě o titul Jorge Martin, zatímco jeho nový týmový kolega z Prima Pramac Racing Franco Morbidelli měl úplně jiný problém a zmeškal dva zimní testy kvůli zranění. Devětadvacetiletý Ital pojede se svou GP24 poprvé v pátek, což je velká výzva pro jezdce, který přichází z Yamahy.

Marco Bezzecchi v roce 2023 doplnil první trojku konečného pořadí šampionátu, pilot Pertamina Enduro VR46 Racing Team měl zřejmě těžkou předsezonu. Úprava jeho nového stroje GP23 se zdála být trochu obtížnější, než se očekávalo. Jiné to bylo pro jeho nového týmového kolegu Fabia Di Giannantonia: Ital, který přišel z Gresini Racing MotoGP, byl jasně nejrychlejší z těchto dvou jezdců a okamžitě předvedl skvělý výkon během testovacích dnů v Sepangu i Kataru.

Di Giannantonioův bývalý týmový kolega Alex Márquez si pro rok 2024 stanovil jeden důležitý cíl, po dosažení vítězství ve sprintu a umístění na stupních vítězů v roce 2023 je třeba přidat první vítězství v Grand Prix. Co se týká jeho nového týmového kolegy, bratra a osminásobného mistra světa Marca Máqueze, je těžké odhadnout, jaký je vlastně jeho cíl. Devátý titul mistra světa? Čistý požitek? Existuje pravděpodobně 93 odpovědí na tyto otázky, otázky, o kterých mohou fanoušci diskutovat hodiny, ale možná na ně nikdy nedostanou odpověď. Je jasné, že sám hlavní hrdina neustále kalí očekávání s vědomím, že Lusail International Circuit nepatří mezi jeho nejoblíbenější okruhy v kalendáři. Ale ať se na to podíváme z jakéhokoli úhlu, krok, který Španěl udělal, je možná jedním z nejvíce vzrušujících kroků v historii tohoto sportu.

Ale na vině samozřejmě není jen Ducati, skupina vyzyvatelů je připravena to Ducati co nejvíce ztížit. V Red Bull KTM Factory Racing je toho po dobré předsezóně a velmi solidním roce 2023 na co těšit, zejména od Brada Bindera, který v minulé sezóně skončil těsně za první trojkou v šampionátu. Jihoafričan se prosadil zejména tím, že získal několik vítězství ve sprintu a dosáhl řady umístění na stupních vítězů. Bude tam i v této sezóně? A dokáže týmový kolega Jack Miller proměnit nepříliš přesvědčivý rok 2023 ve stabilnější sezónu 2024?

Na Red Bull GASGAS Tech3 se Augusto Fernandez snaží udělat krok vpřed, zatímco pozornost si jistě zaslouží Pedro Acosta, který v této sezóně bude debutovat v «premier class». A humbuk okolo jeho jména byl v předsezóně živen řadou jeho opravdu silných výkonů. Otázkou je, jak si povede úřadující mistr světa Moto2 2023 během svých prvních soutěžních víkendů v «premier class»? Co vlastně můžeme od španělského supertalentu očekávat? Celá řada výsledků, od ohromujících až po stabilní, je pravděpodobně pravda, ale žádný z těchto výsledků neřekne mnoho o tom, co od něj uvidíme v Jerezu, Silverstone nebo Motegi. Mladý Španěl má před Velkou cenou na Sachsenringu pěknou výzvu: Pokud vyhraje závod MotoGP před Velkou cenou Německa, překoná rekord Marca Marqueze jako nejmladšího vítěze v královské kubatuře!

U Aprilie to byla zajímavá předsezónní příprava. Zkušenost Aleixe Espargaróa s novým strojem zaznamenala téměř okamžitou bouři do nejvyšších pater časových tabulek, zatímco týmový kolega Maverick Viñales a Miguel Oliveira (Trackhouse Racing) potřebovali více času, aby si zvykli na Aprilii 2024. Ještě méně času měl Oliveirův týmový kolega Raul Fernandez, který po havárii prvního dne odseděl velkou část testu v Sepangu v týmovém zázemí.

Tým Monster Energy Yamaha MotoGP nadále hledá způsoby, jak zacelit mezeru, a jízda v jednom rychlém kole se ukázala být dosud největším kamenem úrazu. Ale díky novému systému koncesí už Yamaha mohla trávit více času na trati se svými jezdci v předsezóně a také jsme viděli řadu aktualizací. Fabio Quartararo a nováček Alex Rins se touží vrátit do práce a zjistit, jak si stojí v pořadí během celé závodní vzdálenosti, v neposlední řadě proto, že se zdá, že se jejich maximální rychlost výrazně zlepšila.

Honda také využila nových pravidel koncesí. Jejich čtyři stálé jezdce jsme již viděli v akci během Shakedown Testu v Sepangu a stejně jako Yamaha nemá žádná omezení ve vývoji nového motoru. Honda také přivítala řadu nových tváří, přičemž Luca Marini (Repsol Honda Team) poprvé přinesl svůj metodický přístup do továrního týmu, když se spojil s šampionem z roku 2020 Joanem Mirem. Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda LCR Team) a jeho zkušenosti zůstávají nedotčeny, ale Johann Zarco byl přivítán v týmu Castrol Honda LCR – a během testovacích dnů byl Francouz nejen velmi rychlý, ale také velmi pozitivní. Víme, že se jedná o zcela nový motor a víme, že již udělali krok správným směrem, ale dokáže Honda překlenout mezeru se špičkou ještě dále, až sezóna skutečně začne?

Odpověď na ne všechny, ale na řadu otázek dostaneme o nadcházejícím víkendu v Kataru. Jsme na prahu sezóny s aktuálně 21 víkendy Grand Prix, což je sezóna, ve které může jezdec získat maximálně 777 bodů během 21 Tissot sprintů a 21 závodů Grand Prix. Sezóna 2024, sezóna, ve které šampionát mistrovství světa silničních motocyklů slaví 75. výročí, slibuje další skvělou podívanou. Jste na to připraveni?



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama