Reklama

Pravidla platící pro Moto3

Před první Grand Prix sezóny 2023 se podívejme na změny pravidel kubatury Moto3, která je od roku 2012 vstupní kubaturou do paddocku Grand Prix, kdy nahradila kubaturu 125 ccm, která existovala od roku 1949.

Kdo chce závodit v Moto3 může být starý maximálně 28 let (jezdec s wild card pak maximálně 25 let) a musí během sezóny dovršit už stáří 18 let. Výjimkou je pouze šampion JuniorGP- nebo Red Bull MotoGP Rookies Cupu.

Pro závodní víkend je povolen pouze jeden závodní motocykl, náhradní bike je zakázán. Při těžkém pádu se musí postavit z náhradních dílů nový motocykl a ten musí absolvovat kompletní technickou přejímku.

Počet motorů na jednu sezónu je ohraničen na šest a ty jsou zaplombovány. Továrny se mohou sami rozhodnout, zda se jedná o šest úplně nových motorů, nebo jen o tři a ty zbývající jsou po revizi.

Maximální hranice motorů o objemu 250-ccm se pohybuje ca. okolo 2.000 km, což odpovídá přibližně čtyřem závodům Grand Prix. V praxi se pro Qualifying a pro závody používají čerstvé motory, ty staré pak pro volné tréninky.

Do konce sezóny Moto3 2016 stálo těchto 6 motorů okolo 60.000 Euro na jednu sezónu. To byla ale kupní cena, týmy si mohly motory ponechat.

Od roku 2017 se ale jedná o leasingovou cenu ve výši 60.000 Euro. Z této částky převezme sdružení týmů IRTA 40.000 Euro, takže týmy zaplatí pouze 20.000 Euro za jednoho jezdce a za jednu sezónu.

U KTM stojí materiál pro jednoho jezdce Grand Prix ca. 205.000 Euro pro jednu sezónu GP; dále € 85.000.- za Rolling Chassis, dva motory na testování € 20.000.-, náhradní materiál ca. 80.000, závodní motory 20.000.-

„Motory se mění mezi 1.500 až 2.000 km, což znamená šest pro sezónu GP a jeden až dva na testy.“, vypočítává Peter Öttl, teammanager nové stáje Liqui Moly Husqvarna Intact GP Teams.

Jezdec absolvuje ca. čtyři privátní testovací dny a samozřejmě ještě oficiální testy IRTA.

Továrny musí svým týmům nabídnout updaty pro všechny své jezdce a to ve stejném čase.

Maximální počet otáček je při vrtání 81 mm na hranici 13.500/min. Minimální váha pro jezdce, motocyklu a kompletního oblečení je 152 kg.

Co se týká pneumatik, tak každý z jezdců může pro jeden závodní víkend použít maximálně 17 slicků, tedy 8 předních a 9 zadních pneumatik Dunlop. Počet pneumatik do deště není omezen.

Dunlop ale musí mít připraveny pro každého jezdce 3 sady mokrých pneumatik. Pokud se ale jedna část koná za deště, tak musí být k dispozici celkem čtyři sady.

Od roku 2019 rozhoduje o postavení na startu v MS-Moto3 Qualifying 1 a Qualifying 2: Kdo se ale pohybuje po trati pomalou jízdou, musí počítat s trestem.

V kubatuře «lightweight» závodí v současné době pět různých značek. Vedle Hondy a KTM se 2020 vrátila Husqvarna (předtím závodila 2014 a 2015). Druhou dceřinou firmou KTM je od roku 2021 také GASGAS, která zásobuje Aspar Team. Od sezóny 2022 rovněž CFMOTO, tedy strategický partner od Pierer Mobility AG, s týmem PrüstelGP.

Stejně jako Husqvarna FR 250 GP a GASGAS RC 250 GP jsou biky postavené stejně jako 250-ccm-KTM. Díky společné homologaci s KTM mohou tedy závodit pouze dva motocykly Husky, GASGAS a CFMOTO. Pokud by chtěla závodit ještě nějaká jiná továrna zvlášť, tak kvůli homologaci musí nasadit minimálně šest motocyklů!, pokud by byl zájem.

Zdroj: Speedweek.com



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama