Reklama

Ostrá kritika kalendáře Superbike 2024

Kalendář World Superbike pro rok 2024 byl oznámen před více než týdnem během finále sezóny 2023 na Circuito de Jerez – Ángel Nieto. S dvanácti závodními víkendy za devět měsíců jsou dlouhé přestávky a zahájení sezóny v Austrálii je jediným závodem mimo Evropu.

V tuto roční dobu je vždy otázkou čekání, jak bude vypadat kalendář motorsportu na rok 2024. Formule 1 je vždy první a určuje směr, po kterém následuje o něco později ten MotoGP. Jakmile to bude známo, další šampionáty motoristického sportu mohou dát své události na papír pro příští sezónu.

Kalendář MotoGP 2024 se rozrostl na minimálně 22 víkendů Grand Prix se dvěma dalšími akcemi. Po roce nepřítomnosti je Motorland Aragón zpět na trati a po letošním zrušení se v roce 2024 znovu pokusí závodit v Kazachstánu. Pokud to není možné, je okruh Balaton Park Circuit v Maďarsku okruhem, který je v kalendáři rezervou.

Zatímco kalendář MotoGP stále roste, mistrovství světa superbiků se bude v roce 2024 opět skládat z dvanácti podniků. Do roku 2021 – s výjimkou coronového roku 2020 – bylo v kalendáři vždy třináct závodních víkendů, ale v minulých dvou sezónách se to zkrátilo na dvanáct.

Když ve čtvrtek 26. října zveřejnila DWO (Dorna World Organization) kalendář World Superbike, v paddocku WorldSBK se rychle zvedla vlna kritiky. Sezóna začíná na konci února v Austrálii a je to jediný závodní víkend mimo Evropu. Pertamina Mandalika International Street Circuit již není po třech sezónách v kalendáři a také Circuito San Juan Villicum v Argentině mizí poté, co byl od roku 2018 součástí mistrovství světa superbiků.

Po čtyřtýdenní pauze startuje o předposledním březnovém víkendu v Barceloně evropská část sezóny World Superbike. To je samo o sobě skvělé datum, kromě toho, že přesně na stejný víkend je v Portimãu naplánován také první evropský závod MotoGP. Organizátoři se bezpochyby snažili, aby se tyto dva závodní víkendy nekonaly ve stejný čas, ale skutečnost, že oba šampionáty naplánovaly své první evropské kolo na stejný víkend – oba na Pyrenejském poloostrově prakticky ve stejném časovém pásmu – je mimořádně pozoruhodné. To nepochybně nebude dobré pro návštěvnost Barcelony, ale zejména ne pro sledovanost mistrovství světa superbiků o tomto víkendu. Týmy (a jejich sponzoři) tím pak trpí.

Po čtyřtýdenní pauze se bude závodit v Assenu od 19. do 21. dubna. Ve stejný víkend se pojede také 24 hodin Le Mans a úvodní kolo britského šampionátu Superbike v Navarře. To samo o sobě není katastrofa, ale pro tyto šampionáty by bylo možná lepší, kdyby se tyto závody nekonaly ve stejný víkend.

Poté bude následovat sedmi (!) týdenní pauza pro mistrovství světa Superbike, než se o víkendu 14. až 16. června obnoví závod na světovém okruhu Marco Simoncelli v Misanu . Toto kolo se také shoduje s Velkou cenou Kazachstánu s časovým rozdílem pouhých čtyř hodin. Pokud se Grand Prix nepojede, pojede se závod v Maďarsku a dojde k dalšímu střetu s mistrovstvím světa superbiků.

Po závodním víkendu v Misanu bude následovat další čtyřtýdenní pauza, po které se bude závodit v Donington Parku. Týmy pak musí okamžitě odcestovat na šesté kolo sezony do Mostu v České republice, což je vzhledem k přechodu přes Severní moře docela výzva. Závodní víkend v Mostě se navíc kryje s osmihodinovkou Suzuky, velmi prestižní akce, které se obvykle účastní mnoho jezdců World Superbike. V minulosti bylo vždy zajištěno, aby se Suzuka 8H a mistrovství světa superbiků nepořádaly současně, takže příští rok ne.

O tři týdny později se závod pojede v Portimão v srpnu – uprostřed léta. Kromě toho, že je na portugalském okruhu velké vedro, je také dostatek času na dovolenou, což prodražuje letenky a ubytování. Autódromo Internacional do Algarve však příští rok chystá něco speciálního, závody World Superbike uspořádají na začátku večera při západu slunce.

O dva týdny později se první závody konají na okruhu Balaton Park Circuit v Maďarsku, poté se paddock World Superbike po dvou týdnech znovu vydá do Magny-Cours. Stejně jako v letošní sezóně se tento víkend shoduje s Velkou cenou San Marina na světovém okruhu Marco Simoncelli v Misanu, dvěma mistrovstvími světa v motorsportu závodícími ve stejném časovém pásmu. Na sledovanosti většinou trpí mistrovství světa superbiků, na francouzském okruhu, kde se žije do pozdních nočních hodin, bývá rušno.

Dva týdny po francouzském kole se závod pojede o víkendu 20. až 22. září v Cremoně, malém okruhu nedaleko Milána. Objevily se na to stížnosti, zejména z italské části paddocku World Superbike, protože jde o ‚kartovou dráhu‘, kde – zvláště se Superbikem – musíte jet téměř neustále na první nebo druhý rychlostní stupeň. Zatím tu nejsou žádné stánky a je tu jen asi deset boxů a údajně je v okolí málo ubytování. Italský šampionát superbiků (CIV) zde také nezávodí. Byly představeny velké plány na modernizaci okruhu, otázkou je, zda se toto vše podaří zrealizovat. Zdá se, že Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari di Imola se nevrátí, protože tento okruh se chce plně soustředit na automotorsport.

Týden po kole v Cremoně se paddock přesune do Motorlandu Aragón, další střet s MotoGP, protože o víkendu se bude konat také Velká cena Indonésie. I když je mezi Indonésií a Evropou velký časový rozdíl, není to ideální. O dva týdny později sezona skončí – stejně jako letos – v Jerezu.

Návrat na mimoevropské okruhy se v mistrovství světa superbiků zdá daleko. V motoristickém sportu je status mistrovství světa udělen šampionátu pouze v případě, že se koná alespoň pět závodů na alespoň třech kontinentech, což by mistrovství světa superbiků s tímto kalendářem nepotkalo. Se třemi japonskými výrobci by bylo kolo v Japonsku nutností a také padlo rozhodnutí závodit třikrát ve Španělsku a ani jednou v Německu (BMW). Okruhy jako Kyalami, Laguna Seca a závod v Jižní Americe by měly být trvalou součástí kalendáře World Superbike, ale zdá se, že jsou vzdálenější než kdy jindy.

V Jerezu jsme se zeptali řady jezdců World Superbike na jejich názor na nový kalendář.

Álvaro Bautista: „Bylo by lepší, kdybychom měli více závodů mimo Evropu. Myslím, že [organizace] dělají vše, co mohou, aby udělali pěkný kalendář, ale díky tomu to vypadá spíše jako mistrovství Evropy. Také počet závodů je trochu nízký. Možná by bylo dobré nechat MotoGP odjet méně závodů – protože už si tam stěžují, že je toho moc – a dát nám dva nebo tři závody navíc. Také proto, že začínáme v únoru a končíme až v říjnu, dochází k dlouhým přerušením. Chápu, že tento kalendář vzniká až po Formuli 1 a MotoGP, ale pro nás jako jezdce je těžké mít někdy měsíc nebo dva měsíce pauzu. Pro diváky je to také těžké sledovat, lidé si už nepamatují, co se stalo v předchozím závodě, když mezi tím bylo tak dlouhé období.“

Jonathan Rea: „Chápu, že pro pořadatele je velmi těžké nastavit dobrý kalendář, ale v první části sezóny je mezi závody hodně času, ve druhé části je mnoho závodů za sebou. Okruh v Maďarsku ani Cremoně zatím neznáme a o Cremoně jsem zatím moc pozitivního neslyšel. Vypadá to trochu jako motokárová dráha, ale ještě jsem tam nebyl, takže zatím nemohu posoudit. Rád navštěvuji nová místa, tak uvidíme, jak to půjde.“

Dominique Aegerter: „Z kalendáře jsem trochu zklamaný, protože mimo Evropu je tolik krásných okruhů, kde bych chtěl jezdit. Pokud jste deset let jezdili v Grand Prix, budou vám takové okruhy chybět. Ještě pojedeme do Austrálie, což je skvělý okruh, ale čekal jsem více zámořských soutěží. Také jsem očekával dva nebo tři závodní víkendy, protože naše sezóna začíná velmi brzy v únoru. Pak nemáte závod sedm týdnů a jednou čtyři týdny. Pro mě jako Švýcara je velmi těžké zůstat ostrý, protože ve Švýcarsku nemáme žádné okruhy. Poslední dvě sezóny jsem také jezdil ve třídě MotoE, ale letos mi hodně závodů chybělo. Se Superbikem vždy potřebuji pár kol, abych si na to znovu zvykl. Snad se jim podaří provést nějaké úpravy."

Kalendář World Superbike 2024

23. – 25. února | Austrálie – okruh Grand Prix Phillip Island
22. – 24. března | Španělsko – Circuit de Barcelona-Catalunya*
19. – 21. dubna | Nizozemsko – TT Circuit Assen*
14. – 16. června | Itálie – Světový okruh Misano „Marco Simoncelli“*
12. – 14. července | Spojené království – Donington Park
19. – 21. července | Česká republika – Autodrom Most*
9. – 11. srpna | Portugalsko – Autodromo Internacional do Algarve
23. – 25. srpna | Maďarsko – okruh Balaton Park
6. – 8. září | Francie – Circuit de Nevers Magny-Cours*
20. – 22. září | Itálie – okruh Cremona*
27. – 29. září | Španělsko | MotorLand Aragon*
11. – 13. října | Španělsko – Circuito de Jerez – Ángel Nieto

*střet s jinou událostí mistrovství světa v motorsportu



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama