Reklama

MS-Moto3: Proč je tak málo jezdců s wild card?

V mistrovství světa Moto3 vidíme mnohem méně divokých karet, než jsme byli zvyklí ve třídě 125 ccm. Proč tomu tak je? Náklady se více než ztrojnásobily.

V posledních letech světového šampionátu jednoválcových dvoutaktů do 125 ccm, který byl v roce 2012 nahrazen novým jednoválcovým čtyřtaktem třídy 250 ccm třídy Moto3, soutěžilo během jedné Grand Prix někdy až pět jezdců s divokou kartou, ve výjimečných případech dokonce šest. Vzhledem k tomu, že národní šampionáty třídy 125 ccm se konaly téměř v každé zemi v Evropě, mohl být jediný podnik Grand Prix absolvovaný s talentovaným mladým jezdcem se zvládnutelnými finančními náklady.

V mistrovství světa Moto3 se závody s jezdci na wild card staly ojedinělými a to z různých důvodů. Za prvé, náklady jsou výrazně vyšší, za druhé, komplikovaná standardní elektronika Dell'Orto ztěžuje závodění, za třetí je mohou provádět pouze stávající týmy Grand Prix, za čtvrté, národní šampionáty Moto3 se konají jen ve velmi málo zemích.

Národní šampionáty Moto3 s prototypy jako ve sportu GP existují pouze ve Španělsku. Přestože v Itálii existuje šampionát Moto3, používají se prototypové podvozky se standardními motory Yamaha YZ450F.

Italská federace představila tento motor Yamaha YZ450F z cenových důvodů, ale stojí kolem 6 000 EUR a musí být každých 1 500 km přepracován. Motor však musí být získán od federace, takže je to federace, kdo podniká, nikoli výrobce.

Ve Velké Británii se koná British Talent Cup (BTC) a ve Španělsku Evropský pohár talentů (ETC) se stroji Honda NSF250R, tedy s produkčními závodníky Moto3, které v Německu stojí 13 350 € s 19% DPH.

Když německý tým Freudenberg-KTM přivedl Lucu Grünwalda, německého pilota s divokou kartou, na start ve třídě Moto3 na GP Německa 2018, závodní tým musel sáhnout hluboko do kapsy.

Divoké karty by měly smysl, pokud si týmy chtějí ověřit svůj talent pro jejich vhodnost pro mistrovství světa a umožnit jim srovnání se světovou špičkou.

Závod mistrovství světa Moto3 je vhodnou platformou pro každého, kdo chce prozkoumat vlastní úroveň, protože kvalita výkonu je vyšší než například v seriálu JuniorGP (dříve CEV Repsol, nyní Junior World Championship). A každý, kdo má dobrou postavu (tedy malou), se může doporučit svým výkonem týmovým šéfům z Grand Prix.

Majitelé týmu Michael a Carsten Freudenbergovi odhadli pro Grünwalda jako jezdce s divokou kartou na Sachsenringu v roce 2018 následující náklady: Nový motor až do současného statusu mistrovství světa stál kolem 12 000 Euro. Navíc je tu aktuální výfukový systém a nástavce motoru. „S novým motorem jsme použili materiál KTM na úrovni 2017,“ vysvětlil Michael Freudenberg. „Vstupní poplatek byl 3 500 eur. To zahrnuje pět sad pneumatik Dunlop, palivo Eni, olej Liqui Moly a poplatek za box. Kromě toho je zde poplatek 442 eur za licenci GP na „jeden závod“.

O to musí němečtí jezdci požádat na DMSB. Zapůjčené týmy s divokou kartou obdrží také ECU Dell'Orto, kterou musí používat všichni jezdci. Za úspěšnou účast v příslušné Grand Prix pro piloty s divokou kartou nejsou žádné finanční odměny.

Šest týdnů před požadovaným přidělením musí FIM informovat jezdce a týmy, zda jsou přijati jako účastníci s divokou kartou. Komise, která o tom rozhoduje, se skládá z dvanácti členů různých národností. FIM uděluje jednu divokou kartu na závod, další jezdec s divokou kartou může být nominován národním svazem hostitelské země.

S 3 500 eur za startovné, licenčním poplatkem 442 eur, náhradními díly, náklady na mechaniky, další pneumatiky, cestu, ubytování, stravu a další výdaje, vstup s divokou kartou, se to pohybuje v částce 15 000 a 20 000 eur.

„Organizační úsilí pro nás ale nebylo o nic větší než například u juniorského mistrovství světa ve Španělsku,“ řekl Michael Freudenberg. Zmínil také, že tato částka nezahrnuje testovací jízdy ani nákup či leasing motocyklu Moto3. A eventuální havárie znamená další díru do rozpočtu ve výši asi 3 000 eur.

„V roce 2018 jsme vstoupili do mistrovství světa Supersport 300 s KTM a vyhráli jsme v Assenu,“ ohlíží se Carsten Freudenberg. „Proto jsme Lucovi dali jako bonus vstup na divokou kartu při domácí GP. Jeli jsme na juniorské mistrovství světa ve Španělsku s Timem Georgim v roce 2017. Na Sachsenringu a v Brně jsme mu pak sehnali divoké karty. V České republice zajel v obou pátečních trénincích za deště nejrychlejší čas. V původně mokrém závodě byl klasifikován na 5. místě.“

Po jedné sezóně se pořizovací náklady motocyklu Moto3 GP pohybují kolem poloviny nové ceny, takže u KTM je to kolem 45 000 EUR za podvozek bez motoru.

V roce 2019 zkusil Kiefer Racing závod Moto3 s divokou kartou s Dirkem Geigerem na Sachsenringu. A v mistrovství světa třídy 125 ccm to byl start s Marvinem Fritzem na GP Německa z Kieferu v roce 2009.

V kubatuře 125 ccm byly divoké karty o 40 procent levnější. Běžně dojedou jezdci s divokou kartou nejlépe kolem 20. místa, mistrovské body jsou většinou v nedohlednu.

Šéf týmu Freudenberg-KTM Carsten Freudenberg se ohlíží zpět: „Účast v závodech na divokou kartu byla levnější pro dvoutaktní motory o objemu 125 ccm. V té době ještě nebyla standardizována elektronika. Obecně se v kubatuře Moto3 zvýšily náklady asi o 40 procent. Dříve stála účast v závodech na divokou kartu v kubatuře 125 ccm mezi 10 000 a 12 000 Euro."

V roce 2020 nebyly pro paddock povoleny žádné divoké karty kvůli přísným omezením zaviněnými pandemii Corona-19. Ovšem mezitím jednotlivé týmy Moto3 GP pustily své největší talenty do boje za světovými body, zejména tedy ty, které také závodí se svými juniorskými týmy v JuniorGP.

Na GP Aragónu 2022 se například Maria Herrera zúčastnila s týmem Angeluss MTA na KTM a Alessandro Morosi za MT Helmets MSI, také na KTM.

Na GP Valencie 2022 byl Filippo Farioli z týmu GASGAS Aspar předem připravován na mistrovství světa, ve kterém bude v roce 2023 soutěžit s týmem Red Bull KTM Tech3 Hervé Poncharala. David Almansa z týmu Finetwork Team BOE KTM také debutoval v mistrovství světa Moto3 ve finále mistrovství světa.

Ve výjimečných případech piloti s divokou kartou dokonce způsobí senzaci: Can Öncü oslavil svůj debut v GP v roce 2018 na deštivém finále Světového poháru ve Valencii ve věku 15 let a 115 dnů po celkovém vítězství v Red Bull Rookies Cupu 2018 - a získal za tým Red Team Bull Ajo-KTM brilantní a senzační vítězství.

Ve věku 15 let a 115 dnů tak zůstane tento Turek, který nyní jezdí na Kawasaki v mistrovství světa supersportů, nejmladším vítězem Moto3 GP navždy kvůli zvýšenému minimálnímu věku.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama