Reklama

MotoGP 2017: Johann Zarco s Factory Suzuki v týmu Aki Aja?

Johann Zarco a jeho manažer Laurent Fellon nijak neskrývají skutečnost, že na sezónu 2017 mají už podepsanou smlouvu pro kubaturu MotoGP. A hodně faktů ukazují na to, že se jedná o smlouvu se Suzuki.

Když v minulém srpnu a září pozdější mistr světa Moto2 Johann Zarco odřekl jednu po druhé nabídky z MotoGP, tak hodně expertů jen kroutilo nevěřícně hlavami. Pramac-Ducati, Avintia-Ducati a Aspar-Martinez-Team, později přestoupil od Hondy k Ducati, dostali od Zarca a jeho manažera Laurenta Fellona „košem“. Týmy jako třeba Tech3-Yamaha pak pro rychlého Francouze místo neměly, ačkoliv Zarco vyhrál během mistrovské sezóny celkem sedm závodů GP.

Francouz Christian Sarron, 1984 mistr světa 250ccm na Yamaze a později řadu let jezdec světového formátu v kubatuře 500ccm, se také hodně divil rozhodnutí svého krajana zůstat ještě jeden rok v Moto2 s Kalexem v týmu Aki Aja a nezkusit raději Rookie sezónu v MotoGP, i když v druhotřídním týmu.

Sarron, který je komentátorem (expertem) pro TV-Eurosport France, se ale brzy dozvěděl od Zarca a Fellona, že existují vážné důvody o posunutí vstupu do MotoGP ještě o jeden rok, ačkoliv má Zarco už 25 let.

Jelikož týmový manažer Tech3-Yamaha Hervé Poncharal dává jednoznačně přednost mladším jezdcům jako jsou třeba Alex Rins, tak se určitě nejedná o tento tým.

A nejedná se zřejmě ani o KTM, ačkoliv Aki Ajo provozuje tovární tým Red-Bull-KTM-Moto3 a má určitě hodně blízké kontakty do Mattighofenu, tedy sídla KTM. Ostatně v tomto případě by to připomínalo nákup „zajíce v pytli“, neboť nikdo nedokáže posoudit, jak silný bude nový motocykl KTM RC16.

Takže se podařilo vypátrat, že smlouvu o smlouvě má Johann Zarco na rok 2017 do MotoGP podepsanou se Suzuki!

Samozřejmě na veřejnost se vyjadřuje týmový manažer Suzuki-Ecstar Davide Brivio, že by nejraději v roce 2017 jel opět ve stejné sestavě: Maverick Viňales a Aleix Espargaró, a tak pro Johanna Zarca není opticky žádné místo, ale...

Viňales může být nalákán několika týmy, Ducati počínaje, přes Repsol-Honda a Movistar-Yamaha konče, pokud by se tam uvolnilo místo. A hlavně, smlouva Aleixe Espargaró končí koncem sezóny 2016. Hodně pravděpodobný je i následující scénář. V roce 2017 by mohl u Suzuki vzniknout zákaznický tým s továrním motocyklem Suzuki. Kandidátem je určitě tým Aki Aja. Ostatně také LCR-Honda stále závodí s jedním pilotem!

Ajo se nijak neskrývá s tím, že by jednoho dne hrozně rád přestoupil do MotoGP. S KTM to nebude možné, neboť Rakušané oproti původnímu plánu spojit se s některým už existujícím týmem z MotoGP, chtějí jít v roce 2017 na start s vlastním týmem pod názvem KTM Factory Racing s hlavním sponzorem Red Bull v zádech.

Zarcovo spojení s Ajem je téměř poslepu, neboť v roce 2011 s Ajem prohrál v MS titul v 125 jen těsně a v roce 2016, po řadě průměrných let s jinými týmy suverénně dominoval v šampionátu kubatury Moto2.

Jistě, startovní místa na roštu MotoGP mají obrovskou hodnotu a jsou k mání pouze za určité konstelace. Nyní je také jasno, proč se CEO Dorny, Carmelo Ezpeleta, v zimě tak hodně snažil, finančně slabý tým Iodaracing-Aprilia dostat z MotoGP a za určitých finančních podmínek ho pře transferovat do MS Superbike.

Startovní pole MotoGP 2016 zhublo na 21 jezdců, v roce 2017 přibudou dvě tovární KTM, takže zbývá ještě jedno místo a to by mělo být obsazeno zákaznickým týmem Suzuki s Johannem Zarcem.

Maximálně 24 jezdců obsahuje i smlouva Dorny pro bezplatného vybavení s pneumatikami Michelin. Faktem také je, že by Dorna ráda viděl ve startovním poli zákaznické týmy Suzuki a Aprilie a ne jako letos mít na startovním roštu osm motocyklů značky Ducati.

Týmový šéf Suzuki Davide Brivio nevylučuje nový zákaznický tým na rok 2017, ačkoliv v éře čtyřtaktní kubatury se to ještě nikdy nestalo. Pro manažera typu Aki Aja by vstup s Johannem Zarcem do MS-MotoGP byl skvělým obchodním trikem, a v roce 2017 i tím nejlepším časovým momentem.

Finanční příspěvky od Dorny a IRTA se vyšplhají v příštím roce na 2,8 milionu Euro pro jednoho jezdce, zatímco leasingová cena kompletního materiálu za jednoho jezdce nesmí přesáhnout hodnotu 2,2 milionu Euro pro sezónu.

To v praxi znamená, že provozovat tým MotoGP ještě nikdy nebylo tak lukrativní, jako bude v příštím roce.

A proč by měl být Ajo jeden z kandidátů do MotoGP pro Suzuki? I zde je odpověď nasnadě. Ajo je od roku 2013 kromě jiného také osobním manažerem továrního jezdce Suzuki Mavericka Viňalese, který minulý týden zajel při testech na Phillip-Islandu nejlepší čas MotoGP: Nejrychlejším jezdcem testování je Maverick Viňales a Suzuki si ho chce do budoucna za každou cenu udržet.

Ale ozývají se i jiné hlasy, třeba ze Španělska, Zarco má údajně smlouvu sice se Suzuki, ale bez týmu Aki Aja. V příštích týdnech jistě vyplave na denní světlo řada nových informací.Tak se nechme překvapit.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama