Ken Kawauchi: Od Suzuki k Hondě

Po ukončení závodění značky Suzuki v MotoGP našel úspěšný konstruktér Ken Kawauchi velmi rychle nové uplatnění. Bude působit u Hondy místo Takea Yokoyamy jako nový technický ředitel.

Po totálním propadáku v sezóně MotoGP 2022 a třech šestých, tedy posledních místech v MS konstruktérů v řadě se na to muselo u Honda Racing Corporation (HRC) reagovat. V uplynulé sezóně, která se skončila bez vítězství a s pouze dvěma pódii bylo nuceno reagovat čerstvým vítrem: tedy novými myšlenkami, neboť přibližně už tři roky chybí u stroje Honda RC213V technické inovace: šasí, elektronika a aerodynamika potřebují reagovat na novinky, jaké se objevují u ostatních konkurentů, především u těch tří evropských: Ducati, Aprilia a KTM.

Od Grand Prix v Silverstone 2022, tedy od srpna bylo veřejným tajemstvím, že technický ředitel Takeo Yokoyama ztratí svou pozici, kterou drží od roku 2017. Dostal nové úkoly v systému HRC přímo v Japonsku a už nebude cestovat k závodům.

HRC se sice může pochlubit úspěchy z let 2013 až 2019, kdy se Marc Márquez během sedmi let stal šestkrát mistrem světa MotoGP, ale všechny následující neúspěchy byly vysvětleny jako důvody pramenící třeba z pandemie, nebo ztíženým cestováním pro Japonce apod.

Jenže Suzuki vyhrála MS MotoGP 2020 s Joanem Mirem, Yamaha trumfovala 2021 s Fabiem Quartararem – a 2022 bojovala o titul. Suzuki se rozloučila se šampionátem dvěma vítězstvími z posledních třech závodů sezóny Grand Prix 2022 - Alex Rins trumfoval na Phillip Islandu a ve Valencii.

Už nějakou dobu se spekuluje o tom, jak bude pro rok 2023 reorganizováno vrcholové vedení HRC. Protože třeba Marc Márquez požadoval od HRC nový přístup a vyšší rychlost vývoje, když se v srpnu vrátil do Spielbergu.

Jako hlavní příklady představil evropské výrobce Ducati, Aprilia a KTM. V nedávném rozhovoru vyzval testovací jezdec HRC Stefan Bradl k větší odvaze riskovat.

A všichni čtyři stabilní jezdci Hondy v MotoGP se na podzim 2022 shodli: „Od začátku sezóny v Dauhá v březnu jsme neobdrželi žádné užitečné aktualizace technologií.“

Po 13. místě v posezonním listopadovém testu ve Valencii řekl Márquez střízlivě: „Tohle není motorka, na které bychom mohli vyhrávat závody,“ povzdechl si nad prototypem z roku 2023. A dodal: "Nepotřebujeme jeden krok, ale několik. Ale dochází nám čas.“

Mimochodem: Honda podepsala dvě nové dvojice jezdců s Marcem Márquezem a Joanem Mirem v týmu Repsol a s Takou Nakagamim a Alexem Rinsem v LCR.

Prezident HRC HRC Shinya Wakabayashi (tuto práci převzal v dubnu 2021) tak musel jednat. Shinichi Kokubu dočasně převzal silnější roli v HRC, například zařídil obchod s hliníkovým kyvným ramenem se společností Kalex. Mezitím se potvrdila i problematická spolupráce s výrobcem výfuků Akropovic.

Když se týmy Repsol a LCR minulý týden zúčastnily školení v HRC v Japonsku a sestavovaly nové motocykly MotoGP pro test v Sepangu, velkým tématem bylo: HRC se chystá oznámit důležité personální rozhodnutí.

A nyní došlo k tomu překvapení: Ken Kawauchi, úspěšný technický manažer Suzuki Ecstar, bude v nejbližší možné době představen jako nový technický ředitel HRC.

Mezi extrémně loajálními top manažery v Japonsku je takový prominentní přestup považován za vzácnost, zvláště když Kawauchi je nyní po více než deseti letech veteránem u Suzuki.

Návrat Suzuki do mistrovství světa MotoGP provázel spolu s Davidem Briviem z roku 2012, kdy místo neúspěšného stroje V4 vyvinul GSX-RR s řadovým čtyřválcovým motorem, který Randy de Puniet testoval dva roky a v r. 2015 byl nasazen do mistrovství světa.

Od bývalého projektového manažera Yamahy MotoGP Ichiro Yody, který se po sezóně 2004 jen krátce před Vánoci přesunul s vědomím úspěšného továrního motoru M1 od Rossiho do Kawasaki v továrním týmu MotoGP, nikdy takový významný japonský špičkový technik nezměnil «týmové barvy».

Šéf HRC Wakabayashi brzy potvrdí novou posilu Kena Kawauchiho, šéfa španělského týmu Alberta Puiga, Shinichiho Kokubu a manažera Tetsuhira Kuwatu na nejvíce odpovědných pozicích v MotoGP.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama