Jonathan Rea a Marc Márquez: Podobné osudy
- Publikovno: 26.10.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Tento víkend bude Jonathan Rea závodit ve svém posledním závodě s týmem Kawasaki Racing ve třídě World Superbike. O čtyři týdny později to samé udělá Marc Márquez ve třídě MotoGP s týmem Repsol Honda. Příběh obou mnohonásobných mistrů světa je nápadně podobný.
Před pár sezónami se zdálo nemožné, že by spolupráce mezi Jonathanem Reou a Kawasaki a kombinace Marca Márqueze a Hondy skončila. To se však stane na konci letošní sezóny, kdy Rea přestoupí do oficiálního továrního týmu Yamaha, zatímco Márquez bude hledat útočiště u satelitního týmu Gresini Racing Ducati.
Oba jezdci se stali šestkrát mistry světa v «premier class» šampionátů World Superbike a MotoGP. Od přechodu z Ten Kate Racing Honda do Kawasaki Racing Teamu v roce 2015 dokončil Rea 270 závodů, z nichž 104 vyhrál a nejméně 220krát skončil na stupních vítězů. Márquez absolvoval 165 závodů Grand Prix ve třídě MotoGP, 59 z nich vyhrál a celkem 101krát skončil na stupních vítězů.
Od vzestupu Topraka Razgatliogla a návratu Álvara Bautisty do Ducati, Rea nebyl schopen dominovat. Zatímco v letech 2015 až 2021 dokázal vyhrát nejméně devět závodů za sezónu, v roce 2022 jich vyhrál šest a v letošní sezóně vyhrál pouze jeden závod: chaotický závod napůl mokro / napůl sucho na Autodromu Most.
Na začátku sezóny byl Rea ve svých mediálních zprávách velmi kritický vůči Kawasaki. Současná ZX-10RR podle něj zaostala daleko za ostatními stroji a nedokáže překlenout mezeru drobnými aktualizacemi. K udržení kroku s konkurencí, zejména Ducati, je potřeba zcela nový model. Skutečnost, že neexistuje žádný nový ZX-10RR kvůli zmenšujícímu se trhu Superbike, nepochybně hrála roli v Reově volbě odejít od „zeleného“ japonského výrobce do „modrého“ týmu.
Reovi je nyní 36 let a se svými šesti tituly mistra světa a celkem 119 vítězstvími je nejúspěšnějším jezdcem světového šampionátu superbike všech dob. Severní Ir je na tom tedy dobře i finančně a s pokračující smlouvou na rok 2024 mohl klidně pokračovat s Kawasaki i další sezónu. Vzhledem k tomu, co pro Kawasaki znamenal, by bylo o něj dobře postaráno a mohl zůstat aktivní jako ambasador značky japonského výrobce po mnoho let. Hlad po úspěchu byl však větší a rozhodl se předčasně rozvázat smlouvu a přejít k týmu Pata Yamaha: Rea tím nejen přišel o plat, ale údajně musel také zaplatit částku za porušení smlouvy.
Odvážné rozhodnutí, které ukazuje, že pro vrcholového sportovce Reu není nic důležitějšího než vítězství. Navzdory skutečnosti, že Toprak Razgatlioglu – který přechází do týmu ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team – se s Álvarem Bautistou na Ducati nerovná, Rea si myslí, že má větší šanci porazit Španěla na Yamaze, než zůstat u Kawasaki další sezónu. Je to konec éry nejúspěšnější kombinace všech dob ve třídě World Superbike.
Zní to jako téměř stejný příběh Marca Márqueze a Hondy. Poté, co tato kombinace dominovala třídě MotoGP v letech 2013 až 2019 (s výjimkou roku 2015), se to od roku 2020 pokazilo. Márquez byl vážně zraněn, ale Honda RC213V od té doby také výrazně zaostala za konkurencí. Pár updatů velký rozdíl neudělá, je potřeba úplně nový stroj, abyste mohli opět soutěžit o první místa v kubatuře MotoGP.
Márquez si také mohl vybrat snadnou cestu, tedy zůstat v Repsolu Honda s dobrým platem, ale rozhodl se riskovat a jezdit do Gresini Racing. Jak říká: „Proč bych vylezl na Mount Everest za pět dní, když to zvládnu za tři dny? Výrobce má čas, ale sportovec ne.“ Na rozdíl od Rea a Kawasaki se zdá, že vztah Márquez - Honda ještě neskončil, protože již naznačil, že se chce v budoucnu vrátit k japonskému výrobci.
O víkendu v Jerezu bude zvláštní vidět Reu naposledy v zeleném a za čtyři týdny to bude s Márquezem (zatím) naposledy v barvách týmu Repsol Honda. Ať tak či onak, je obdivuhodné vidět, že tito mnohonásobní šampioni jsou ochotni vystoupit ze své komfortní zóny a udělat vše pro to, aby znovu vyhráli. Pro oba jezdce by bylo obrovským úspěchem, kdyby v roce 2024 znovu drželi titul mistra světa, jako příběh „všechno dobře a dobře končí“ v pohádce.
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 26.10.2023
- Zařazeno v:
- Autor: