Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty

Příchod Liberty Media začíná mít významný dopad na mistrovství světa MotoGP. Největší ztráty pravděpodobně utrpí kubatury Moto2 a Moto3. Podle nových plánů společnosti Dorna Sports zmizí z boxové uličky od roku 2026 a jinde v paddocku budou mít k dispozici pouze dočasná zázemí.

Od doby, kdy se Liberty Media stala majoritním akcionářem společnosti Dorna Sports, dochází ke změnám hodně rychle. V této sezóně byl například zaveden nový systém vstupenek do paddocku, zpřísnily se předpisy pro média a fotografové – někteří s více než 30 lety zkušeností v šampionátu – ztratili přístup do boxové uličky a na startovní rošt. Rozhovory v uzavřeném parkovišti byly také upraveny: na kameře se objeví pouze jezdec obsazený Pole setterem z Moto2 a Moto3, nikoli celá první trojka.

Před víkendem Velké ceny v Misanu bylo oznámeno, že MotoE bude z kalendáře pro rok 2026 vyřazeno ve prospěch nového Světového poháru Harley-Davidson Bagger. Dále byl tento víkend zaveden nový předzávodní ceremoniál, který vyžaduje, aby se jezdci MotoGP před státní hymnou seřadili společně na startovním roštu.

Liberty se jednoznačně zaměřuje na královskou kubaturu. Podle uniklých plánů nebudou mít týmy Moto2 a Moto3 trvalý kamenný box, ale místo toho budou ubytovány v dočasných „kontejnerech“ s pracovním prostorem a pohostinstvím, podobně jako v současném MotoE. Tím se vytvoří další prostor v boxové uličce, kde týmy MotoGP již měly další boxový box od Katalánska.

Paddock také prochází rekonstrukcí. Od roku 2026 budou z paddocku odstraněny týmové kamiony MotoGP; zůstat budou moci pouze pracovní přívěsy pro boxové garáže. Týmy budou také muset používat dvoupatrové výsuvné přívěsy, které budou vpředu vybaveny informacemi o týmu a jezdcích na zdi (podle zdrojů totiž dostávají výrobci kamionů v současné době příliš mnoho bezplatné reklamy na prominentním místě v paddocku). Samotná Dorna také obětuje prostor: její rozsáhlé kancelářské zázemí bude zmenšeno.

Pro týmy Moto2 a Moto3 jsou plány vyloženě znepokojivé. Jejich viditelnost pro fanoušky, sponzory a média se dále sníží, zatímco mnoho týmů se již nyní potýká s vyrovnáváním rozpočtů. To ještě více ztíží hledání sponzorů. To dále posílí trend, kdy budou finanční zdroje jezdců oceňovány více než čistý talent.

Radikální škrty v rozpočtu – jako třeba omezení kubatur Moto2 a Moto3 pouze na evropské závody – se prozatím nezdají být možné. Je však jisté, že role dvou nižších kubatur bude během víkendů Grand Prix strukturálně omezena. Situace připomíná Formuli 1, kde se vše točí kolem hlavního programu a doprovodné třídy jsou pouze vedlejší.

Během převzetí bylo ujištěno, že příchod Liberty Media nebude mít žádné přímé důsledky pro strukturu šampionátu MotoGP. O několik měsíců později se zdá, že tento slib sotva vydržel. Zda budou změny pozitivní, se teprve uvidí. Jisté však je, že šampionát v nadcházejících letech ztratí část svého známého charakteru.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama