Grand Prix: Zastavil se letos japonský ústup díky Nakagamimu?

Poprvé od roku 1986 nebyl v sezóně GP 2014 odmávnut na pozici, která by znamenala umístění v Top-3, tedy na stupních vítězů, žádný Japonec. Při sezonním finále ve Valencii, tak skončil obdivuhodný japonský rekord, který trval 27 let.

2015 se podařilo tento ústup Japonců ze slávy aspoň trochu zastavit. V Misanu stál na stupních vítězů Takaaki Nakagami v kubatuře Moto2 a svůj úspěch věnoval - 5. září 2010 na tomto okruhu tragicky zesulému krajanovi Shoyovi Tomizawovi.

Letos dokázal Nakagami vyhrát v Assenu závod kubatury Moto2 a přidal ještě další tři pódia.

Tomizawa vyhrál v dubnu 2010 první závod Moto2 v historii této kubatury - v Kataru. Při druhém závodě tehdejší sezóny skončil v Jerezu opět na pódiu, když byl odmávnut v cíli jako druhý. Ovšem při Grand Prix San Marina se vždy usměvavému Japonci přihodilo smrtelné neštěstí, pilot s motocyklem Suter ztratil ve 12. kole závodu kontrolu nad svým motocyklem a byl vzápětí přejet následujícími motocykly, které pilotovali Scott Redding a Alex De Angelis. Tehdy 19-letý japonský talent podlehl v nemocnici svým těžkým zraněním. Tisíce lidí se s ním potom rozloučili v japonském městě Asahi na jeho poslední cestě. Tomizawa je nezapomenutelný, stále jsou vidět v paddocku nálepky s číslem #48.

Ale vraťme se do japonské historie: 1986 vyhrál Tadahiko Taira (Yamaha) závod 250-ccm v Misanu před Sitem Ponsem a Dominiquem Sarronem. Od té doby stál v každém roce minimálně jednou za sezónu nějaký Japonec na stupních vítězů v jedné ze tří kubatur. Teprve 2014 se to žádnému pilotovi ze země «Vycházejícího slunce» nepodařilo, neboť žádný jezdec z Japonska neskončil v Top-3. Tato skvělá japonská bilance byla ovšem málem porušena už v roce 2012, kdyby v posledním závodě sezóny ve Valencii nezapršelo. V kubatuře Moto3 stál Kenta Fuji na P33 na startovním roštu, Yuki Takahashi v Moto2 na P14 a v MotoGP náhradník Katsuyuki Nakasuga, který nahradil zraněného Bena Spiese na továrním motocyklu Yamaha na P16, závod byl ještě před jeho startem vyhlášen jako mokrý.

Japonec Nakasuga byl ovšem v cíli odmávnut jako druhý před Caseym Stonerem, nejen díky řadě pádů, ale také proto, že trať pomalu osychala. Byl to zázrak nejen pro Nakasugu, nýbrž také pro japonskou historii Grand Prix. 2013 dokázal Takaaki Nakagami pro Italtrans s motocyklem Kalex dojet celkem pětkrát v MS-Moto2 na pódiovém umístění, ale o rok později byl papírový favorit celého šampionátu - přestoupil do týmu Idemitsu Honda Asia - doslova k nepoznání. Po diskvalifikaci v úvodním závodě v Kataru - tam to ale byly normálně stupně vítězů - dojel pak nejlépe na P10(!) v Misanu. 2015 se Nakagami aspoň trochu vrátil do své bývalé formy, kromě umístění na stupních vítězů právě v už zmiňovaném Misanu, skončil jako čtvrtý na Phillip Islandu a v Malajsii.

V nejslabší objemové kubatuře Moto3 se 2016 objevil čistě japonský tým Honda Team Asia, kde závodil hodně rychlý, ale také hodně chybující Hiroki Ono. Ten byl v domácím závodě na okruhu Twin Motegi odmávnut v pozici znamenající stupně vítězů, také na nich stál, ale později byl diskvalifikován kvůli nesplnění váhového limitu. Ovšem Pole Position mu už nikdy nikdo nevezme.

Také počet startujících Japonců se dramaticky zmenšil, v MotoGP nezískal na rok 2015 místo Hiroshi Aoyama a tak se jelo v královské kubatuře po dlouhé době bez Japonce...!, a situace zůstala stejná i na sezónu 2016 a nezmění se ani 2017. S wild card startující v Motegi Nakasuga obsadil s motocyklem Yamaha P11.

Jen si připomeňme, že třeba v sezóně 1997 startovalo ve třech kubaturách celkem 21 Japonců. 2017 se ale zvýší počet stabilních jezdců ze země «Vycházejícího slunce» v Grand Prix: V Moto3 pojedou jak vítěz Red Bull Rookies Cupu Ayumu Sasaki, tak Kaito Toba, v Moto2 pak jednoho z velkých favoritů na titul mistra světa Moto2 v sezóně 2017 Nakagamiho doplní jeho krajan Tetsuta Nagashima.

Jen mimochodem: Nejlepšími Japonci jsou v historii GP Tetsuya Harada a Daijiro Kato, oba dva vyhráli celkem 17 závodů GP, 13x zvítězil Noboru Ueda, a po 11 vítězných závodech mají na svém kontě Takazumi Katayama, Kazuto Sakata a Youichi Ui. Posledním mistrem světa ze země «Vycházejícího slunce» pak byl Hiroshi Aoyama v roce 2009 jako historicky poslední mistr světa dvěstěpadesátek, přičemž dvojnásobnými mistry světa se stali dva Japonci Haruchika Aoki a Kazuto Sakata - oba v kubatuře 125 ccm.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama