GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu

Situace je mimořádná: tovární jezdec KTM Pedro Acosta je právem považován za závodního génia. A přesto tomuto kontroverznímu Španělovi stále chybí první vítězství na stroji MotoGP.

Když Pedro Acosta v březnu 2024 během svého prvního závodu MotoGP nekompromisně předjel Marca Márqueze, motorističtí novináři se rozepsali na plné obrátky. Po dvou letech v Moto2, které Acosta poslušně zakončil ziskem titulu, se devatenáctiletý jezdec vyšplhal do «premier class» jako dvojnásobný mistr světa. A vše naznačovalo tomu, že slovo „respekt“ v Pedrově slovníku neexistovalo.

S akrobatickými pohyby těla a celkově drzým přístupem se Pedro Acosta od prvního dne představil svým 21 kolegům v královské třídě a svému stroji. Od doby, kdy mladík z Murcie vstoupil na velké pódium mistrovství světa motocyklů, se na stupně vítězů dostal neuvěřitelných 14krát – žádný jiný jezdec RC16 se tomu nevyrovná.

Ale: Brad Binder, který se od svého debutu v roce 2020 dokázal s rakouským motocyklem jedenáctkrát umístit na stupních vítězů, má na kontě také dvě vítězství ve Velké ceně s motocyklem RC16. Jak je možné, že Pedro Acosta, kterému bůh motoristického sportu vštípil přemíru talentu, stále nemá ani jedno vítězství?

Svalit vinu pouze na vybavení by bylo příliš zjednodušující. V letech 2024 i 2025 se konaly závody, kde byl stroj vyvinutý v Munderfingemu nejen konkurenceschopný, ale také schopný vítězství. Skutečnost, že Pedro Acosta, který startoval ze sedmého místa na Velké ceně Portugalska v roce 2024, byl na okruhu v Portimau rychlejší než úřadující mistr světa Pecco Bagnaia, je třeba chápat jako kombinaci syrového jezdeckého umění a technického balíčku. Nebo naopak, kdyby Španěl startoval z první řady, Acostovi fanoušci by možná při jeho teprve druhé Velké ceně šíleli a oslavovali motocykl s číslem 31 jako nového boha MotoGP.

Maverick Viñales na Velké ceně Kataru v roce 2025 předvedl, že je možné vyhrát na KTM. „Top Gun“ měl ten den nejlepší motorku na trati, byl ve vedení a vítězství zahodil po malé, ale zásadní jízdní chybě. Kritici, kteří tvrdili, že Viñales letěl pouští tak rychle jen kvůli nedostatečnému tlaku v předních pneumatikách, byli ignorováni. Rakušanům v dosažení prvního vítězství zabránily jen sporné předpisy.

Navzdory působivým výkonům na začátku sezóny se vedení Pedra Acosty neváhalo podívat na alternativy na trhu MotoGP, a to i přes jeho nepružné smlouvy s KTM Racing platné do roku 2026. Významným faktorem je, že Acostu řídí Albert Valera, který dohlíží i na kariéru Jorgeho Martina. Martinova kariéra se, jak je dobře známo, na začátku léta 2025 ocitla na srážkové cestě a v horečném plánování odchodu mistra světa byl zvažován i Pedro Acosta.

Jak užitečné by bylo pro vrcholového sportovce dostávat od svého okolí zprávy, které by v podstatě říkaly: „Jsi hrdina, jen potřebuješ vítěznou motorku!“ Škoda pro bulvární plátky, ale dobrá pro sport – věci se vyvinuly jinak a všichni sportovci zůstali u svých zaměstnavatelů.

Pedro Acosta reagoval v létě 2025 s plným nasazením, což sice vedlo ke zvýšení počtu nehod, ale stále ne k jeho prvnímu vítězství. Místo toho, aby se však ještě více vzdálil frustrací z nedostatku synergie mezi jeho technologií a jeho jezdeckým géniem, dokázal situaci zvrátit.

Sportovní ředitel KTM Pit Beirer se ujal odpovědnosti a svému nejrychlejšímu jezdci s nejvyšším krevním tlakem jasně vysvětlil, jak se v MotoGP dosahuje úspěchu – a Acosta naslouchal. Od letní přestávky Acostovy stížnosti ustaly a jeho výsledky se opět dramaticky zlepšily.

Od Velké ceny Brna je Acosta pravidelným účastníkem závodů MotoGP. Důkaz, že se jak jezdec, tak technický tým poučili ze svých chyb. Velká cena San Marina však ukazuje, že nervy v nejdůležitější disciplíně tohoto sportu jsou ze své podstaty slabé. Je ironií, že v Misanu, oficiální testovací trati, kde Pol Espargaro a Dani Pedro zajeli fenomenální časy na kolo, během závodního víkendu chyběl klíčový prvek, a když se řetěz přetrhl, obě strany se na chvíli ocitly zpět v červené zóně.

Ale i tato krize byla překonána. V každém závodě zámořské tour se trvale umisťoval v první trojce. Klesající výkon motorky na dlouhé trati Grand Prix a za různých podmínek se zdá být minulostí. Z technického hlediska je vše na svém místě. Pedro Acosta neztratil nic ze svých dovedností a část jeho dřívější horlivosti ustoupila zkušenostem s tímto strojem.

Navíc napětí v závodním poli ohledně titulu mistra světa ustoupilo a všechny fronty jsou vyčištěny. S návratem do Evropy už v cestě k jeho prvnímu vítězství stojí už jen samotný Pedro Acosta.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama