Bol d'Or: 100 leté jubileum je 85. ročníkem

Kultovní vytrvalecká klasika Bol d‘Or slaví letos 100. výročí od prvního ročníku. Bude se zde rozhodovat o letošním světovém šampionu EWC mezi týmy SERT, F.C.C. TSR Honda a YART. A protože ve finále se dosažené body násobí koeficientem 1,5x; tak se může ještě hodně změnit.

Vítěz tedy neobdrží obligatorních 40 bodů, nýbrž dokonce 60. Za zisk Pole-Position se dává navíc bodů 10; 9; atd. a hodnotí se bodově i pořadí po ujetých 8 a 16 hodinách: Vítěz tedy v ideálním případě může získat dokonce 85 bodů.

A aktuální pořadí naznačuje, že ve hře je i nadále 6 týmů: Yoshimura SERT Motul (127 bodů), F.C.C. TSR Honda France (104), YART Yamaha (93), Tati Beringer Racing (75), BMW Motorrad World Endurance (64) a Bolliger Team Switzerland (56).

Trochu z historie Bol d‘Or:

Teprve od roku 1954 je to závod týmů (nejdříve dvojice a od 1982 pak trojice)., do té doby jezdili jednotlivci, poprvé se závodilo 1922.

V roce 1922 se tedy jelo poprvé! 1940 - 1946 byla II. světová válka a to se nezávodilo, a rovněž v letech 1961 až 1968 se nezávodilo. Stejně jako v roce 2020 kvůli pandémii Covid 19.

V dlouhé historii se tento závod konal na sedmi různých okruzích: V Vaujours a v Fontainebleau se jelo pouze jednou, v Le Mans sedmkrát, v Magny Cours celkem patnáctkrát, v St. Germain stejně jako v Monthléry šestnáctkrát. O «Bol d'Or» se závodilo v Le Castellet v letech 1988 až 1999. Po delší přestávce se 2015 celý paddock EWC vrátil 2015 nazpět. 2019 se kvůli monzunovému dešti nezávodilo od 18.00 hodin večer do 06.00 hodin ráno. 17x byl dějištěm okruh Circuit Paul Ricard.

Rekord v počtu ujetých kol drží – z roku 2009 Suzuki Endurance Racing Team (815 kol), který vyhrál «Bol d'Or» desetkrát. Čtyřikrát se v tomto časovém období podařilo zvítězit SRC Kawasaki France, dvakrát GMT94 Yamaha a jednou F.C.C. TSR Honda France.

V dávné minulosti v roce 1955 vyhrála česká dvojice Oldřich Hameršmíd a Saša Klimt s motocyklem Jawa.

Posledními vítězi pak jsou z roku 2021 Gregg Black, Xavier Simeon (ten se zde v neděli rozloučí se závodní kariérou) a Sylvain Guintoli se Suzuki.

Zatímco franzcouzsko-japonský Suzuki-Team (Gregg Black, Kazuki Watanabe, Sylvain Guintoli) se tedy pokusí vyhrát po 18. (!) titul světového šampiona, tak francouzsko-japonská sestava Hondy (Alan Techer, Josh Hook, Mike di Meglio) vyhrála zatím pouze jednou v sezóně 2017/2018, stejně jako YART z Rakousko v roce 2009. Sestava YARTu je jasná a neměnná: Marvin Fritz, Karel Hanika a Niccolò Canepa.

Ve hře o titul jsou ale také následující týmy: Francouzský Kawasaki-Team Tati Beringer Racing (Leon Haslam, Gregory Leblanc, Bastien Mackels), belgická Equipe BMW Motorrad World Endurance (Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik, Jérémy Guarnoni) nebo Bolliger Team Switzerland (Kawasaki) ve složení Jan Bühn, Nico Thöni a Jesper Pellijeff.

Časový program

Čtvrtek 15. září

08.50 – 10.50 hod. volný trénink
14.50 – 16.40 hod. Qualifying 1
20.30 – 21.30 hod. noční trénink

Pátek 16. září

09.55 – 11.45 hod. Qualifying 2

Sobota, 17. září

08.30 – 09.15 hod. Warm-up
15.00 hod. Start

Stav šampionátu EWC po 3 ze 4 závodů:

1 Yoshimura SERT Motul - 127 bodů
2 F.C.C. TSR Honda France - 104
3 YART – Yamaha Official Team EWC - 93
4 Tati Team Beringer Racing - 75
5 BMW Motorrad World Endurance - 64
6 Team Bolliger Switzerland - 56
7 Team LRP Poland - 42
8 Viltais Racing Igol - 38
9 Team HRC - 35
10 Wojcik Racing Team - 33



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama