Reklama

450. podium Repsol Honda

Od roku 1995 závodí Honda a Repsol dohromady v nejvyšší kubatuře Grand Prix; předminulou neděli vítězstvím Marca Márqueze (celkově už jeho 58. vítězstvím v MotoGP) získala tato dvojice 450. pódiové umístění.

Ať už s NSR, RC211V, RC212V nebo s aktuální RC213V – Honda, tak tento motocyklový gigant slavil v nejvyšší motocyklové lize od roku 1995, kdy se spojil s firmou Repsol, následující úspěchy: Dvojice Repsol-Honda získala v «premier class» dosud 15 titulů mistra světa a 182 vítězství v Grand Prix. Mistrovství světa týmů (existuje od roku 2002) pak vyhrála celkem devětkrát.

A sedmé vítězství Marca Marqueze v Austinu, které získal osminásobný mistr světa, bylo zároveň 450. pódiovým umístěním pro Repsol Honda.

Ale z těchto 450 umístění v Top-3 nezískal překvapivě aktuální 28-letý Marc Marquez ze Španělska, nýbrž jeho krajan Dani Pedrosa: Postavou malý, výkonem velký, dokázal celkem 112x dokončit závod MotoGP s motocyklem Honda v Top-3. Titul mistra světa ale aktuální testovací pilot Red Bull KTM nedokázal získat.

Začátek úspěchů pro Repsol-Honda byl zcela ve znamení Micka Doohana na dvoutaktu NSR o objemu 500 ccm. V období 1995 až 1998 vyhrál celkem čtyři tituly mistra světa v barvách Repsol-Honda, později ještě jeden. Přitom stál celkem 48x na stupních vítězů a za Pedrosou a Marquezem je v historických tabulkách třetí. 1999 získal titul Doohanův týmový kolega Alex Crivillé a stal se prvním španělským mistrem světa v «premier class».

Marc Márquez mezitím překonal všechny své jezdecké vzory z mládí: Od roku 2013, kdy debutoval v MotoGP, stál celkem 98x na stupních vítězů, vyhrál 58 závodů Grand Prix a získal celkem 6 titulů mistra světa.

Na začátku čtyřtaktní éry vyjel pro Repsol-Honda dva tituly Valentino Rossi 2002 a 2003 s motocyklem RC211V (pětiválec 990 ccm). Nicky Hayden se 2006 prosadil proti «Dottoremu» a stal se také mistrem světa.

Následující sezónu byl objem zredukován a Casey Stoner vyhrál mistrovství světa 2007 na Ducati a 2011 s Honda Repsol V4-800-ccm-RC212V. Od roku 2012 ale platí maximální objem 1000 ccm a motocykl Honda nese označení RC213V.

Ve zkrácené Corona sezóně 2020 získal sice Alex Márquez dvě pódia, ale zároveň to byla pro spojení Repsol-Honda od začátku spolupráce v roce 1995 nejhorší sezóna. Jistě 2001 (Alex Crivillé a Tohru Ukawa) a 2004 (Nicky Hayden a Alex Barros) rovněž se nepodařilo zvítězit, ale tři resp. šest pódiových umístění se dalo do statistiky doplnit.

Tuto neúspěšnou fázi pro Honda-Repsol ukončil Marc Márquez při comebacku emocionálním vítězstvím na Sachsenringu 20. června: Ještě nikdy nemusela Honda tak dlouho čekat na úspěch v «premier class». V roce 1982 to bylo 21 závodů, respektive 581 dní. A na okruhu «Circuit of The Americas» přišlo druhé sezonní vítězství, mezitím ale byl pilot týmu Repsol-Honda Marc Marquez odmávnut na okruhu MotorLand Aragón jako druhý.

Úspěchy Repsol Honda v «premier class»

15 titulů mistra světa:

6 Marc Márquez: 2013, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019
4 Mick Doohan: 1995, 1996, 1997, 1998
2 Valentino Rossi: 2002, 2003
1 Casey Stoner: 2011
1 Nicky Hayden: 2006
1 Alex Crivillé: 1999

182 vítězství Grand Prix:

Marc Márquez: 58
Mick Doohan: 35
Dani Pedrosa: 31
Valentino Rossi: 20
Casey Stoner: 15
Alex Crivillé: 14
Tadayuki Okada: 4
Nicky Hayden: 3
Andrea Dovizioso: 1
Tohru Ukawa: 1

450 pódiových umístění:

Dani Pedrosa: 112
Marc Márquez: 98
Mick Doohan: 48
Alex Crivillé: 44
Valentino Rossi: 31
Casey Stoner: 26
Nicky Hayden: 25
Tadayuki Okada: 21
Andrea Dovizioso: 15
Tohru Ukawa: 10
Sete Gibernau: 5
Max Biaggi: 4
Alex Barros: 4
Takuma Aoki: 3
Shinichi Itoh: 2
Alex Márquez: 2



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama