Test Vespa Primavera S 125: sexy stylovka
- Publikovno: 18.12.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Říkejte si co chcete, ale tahle červená Vespa má zkrátka šmrnc, o to víc, když za její řídítka usedne žena. Primavera je vyloženě městský skútr, tam patří a tady je její revír, ve kterém se obratně pohybuje jako lasička. Majitelé ocení, nejen ikonický stylový vzhled, ale také jak lehce se vede a jak snadno se s ní manipuluje.
Ať cestujete kamkoliv po světě, jakmile kolem vás projede Vespa, okamžitě poznáte, že je to ona. Její typický „vosí“ vzhled se již více než sedmdesát let nemění a vlastně i díky němu, je tento skútr italskou ikonou. Já mám pro ně slabost, tedy ne pro Italy jak by se mohlo zdát, ale pro skútry Vespa, a tak jsem neváhala ani vteřinu, když přišla nabídku otestovat Primaveru ve verzi „S“, která má být více sportovnější, ale pořád je to kubatura 125 ccm, kterou zvládne kdokoliv, kdo vlastní řidičské oprávnění alespoň na automobil. A věřte mi, že tento skútr opravdu zvládnete.
Design skútru se sice nijak zásadně nemění, ale modernizaci se Italové určitě nebojí. Ladné oblé křivky se ještě více zaoblili, typický prolis na přední kapotě, kterému nikdo jinak neřekne než „kravata“ se více zarovnal. Velký kulatý přední světlomet, a také ten zadní, je již vybaven technologií LED. Kromě úložného prostoru pod sedlem, kam se vám v pohodě vejde vaše helma, bunda a pár drobností, můžete využít i menší přihrádku pod přístrojovým štítem na drobnosti, jako je telefon nebo peněženka.
Vespa Primavera se poprvé představila světu v roce 1968 a za těch více než padesát let ušla pěknou řádku let. Nyní jsou v nabídce ve třech kubaturách, 50, 125 a 150 ccm. My jsme si vzali na test tu prostřední z nich, vzduchem chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 124,5 ccm s tříventilovou koncepcí, dva sací a jeden výfukový ventil. Pro cestování po městě jsou její parametry největší výkon 7,9 kW (11 k) při 7700 ot/min a největší točivý moment 10,4 Nm při 6000 ot/min naprosto dostačující. Není to žádné žihadlo, ale ani líný šnek, takže zvládne s grácií jízdu po městském okruhu, nebo pár kilometrů za Prahou. Nejvyšší rychlost jsem měla 95 km/h, do rychlosti 75 km/h zrychluje svižně, pak se nárůst znatelně zpomalí, ale nijak mě to nelimitovalo, po městě fungovala jak má a to mi stačilo.
Veškeré informace o rychlosti, ujetých kilometrech, stavu paliva v osmilitrové nádrži se vám zobrazují na barevném, 4,3palcovém TFT displeji. Ten si navíc můžete propojit s vaším chytrým telefonem a na displeji pak uvidíte i informaci o tom, že vám přišla zpráva, nebo vám zrovna někdo volá. Displej se ovládá pomocí jednoho tlačítka, chtělo to pár dní cviku, než jste si na tento způsob ovládání zvykli.
S průměrnou spotřebou jsem se držela na hranici 2,8 litrů na 100 kilometrů a to jsem jezdila spíše rychlejším tempem, protože mě bavilo, jak rychle Vespa reaguje na povel od plynové rukojeti, a také se mi líbilo, jak mi při tom vlál vítr ve vlasech. Po městě se Primavera pohybuje svižně a její odpich z místa při rozjezdu z křižovatky není vůbec ostudný. Posaz na skútru je vzpřímený, pohodlný, snadno dosáhnete na zem i ze sedla ve výšce 790 mm.
Dříve jezdila Primavera na jedenáctipalcových kolech. Od roku 2018 se již staví na dvanáctipalcová a musí se nechat, že je nyní skútr mnohem více pohodlnější na ovládání a také stabilnější i ve větších náklonech. Celková hmotnost skútru je 130 kilogramů a bez potíží jsem s ní manipulovala na místě i při nižších rychlostech. Zvednout ji na stojánek bylo snadné, chce to jen trochu cviku a zjistíte, že to vůbec nic není.
Možná by si zasloužila o něco lepší podvozek, vpředu je klasický hydraulický tlumič s pružinou a vzadu dvojité tlumení nastavitelné ve čtyřech stupních. Jakmile jste se dostali na nerovný povrch, dlažební kostky nebo jeli po horší silnici, dost jste vnímali nárazy do zad a také odskakování kol od vozovky. Brzdy byly spolehlivé a pro potřeby skútru naprosto dostačující. Vpředu je kotoučová s ABS, vzadu bubnová.
Primavera S se prodává za cenu 125 900 Kč, někdo z vás může namítnout, že je to vysoká cena, že se dá skútr o objemu 125 ccm pořídit i levněji, ale s pořízením Vespy si kupujete i výjimečnost, stylovost, tradici a unikátnost. Kdo nechce jít s davem, ale hledá něco, čím by se odlišil, tak je Vespa určitě to pravé a Primavera v červené barvě Rosso Profondo je vyloženě sexy.
Technické údaje:
Motor: Vzduchem chlazený jednoválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 52 x 58,6 mm, zdvihový objem 124,5 ccm. Největší výkon 7,9 kW (11 k) při 7700 ot/min, největší točivý moment 10,4 Nm při 6000 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod přímý, automatická převodovka.
Podvozek: Samonosný ocelový rám. Přední odpružení, jednostranné zavěšení, zdvih 78 mm. Vzadu nastavitelné předpětí do 4 poloh, zdvih 70 mm. Přední brzda kotoučová o průměru 200 mm, vzadu bubnová 140 mm. Pneumatiky 110/70 R12 vpředu a 120/70 R12 vzadu. Rozvor 1340 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, provozní hmotnost 130 kg. Objem palivové nádrže 8 litrů.
Barevné provedení: modrá Blu Armonia, červená Rosso Profondo a béžová Beige Sahara
Cena: 125 900 Kč vč. DPH
foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 18.12.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Piaggio MP3 310: tříkolový skútr
- včera - Lídry před závodem na Twin Motegi jsou Jorge Martin, Ai Ogura a David Alonso
- 2.10. - Časový program Grand Prix Japonska v Motegi
- 1.10. - V Aragonu Vostatek nezopakoval Cremonu
- 1.10. - Před sidecarovým festivalem vedou Schlosser/Schmidt
- 30.9. - Remy Gardner s wild card v Motegi
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber