Reklama

Moto Guzzi Stelvio 2024: s radarovým systémem

Italská Moto Guzzi vrací do své nabídky legendární motocykl Stelvio. Vybavila jej novým, kapalinou chlazeným podélným 90° vidlicovým dvouválcem, moderními komponenty a nejnovější technologií, která zahrnuje i radary.

Po oslavě milníku 100. výročí v roce 2021, kdy Moto Guzzi představila model Moto Guzzi V100 Mandello se systémem adaptivní aerodynamiky, přichází s další novinkou, postavené na základech tohoto motocyklu. Stelvio je pojmenováno po slavném alpském průsmyku, který spojuje dvě údolí prostřednictvím 48 vlásenkových zatáček a je téměř povinným cílem každého motocyklisty.

1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (8)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (9)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (10)

Nové Stelvio i nadále těží se svého jedinečného designu. Snadno jej poznáte zepředu podle systému osvětlení LED s denním svícením, zdůrazňujícím obrysy orla, z boku pak podle unikátní architektura zcela odkrytého motoru. Je jediným motocyklem ve své objemové třídě s kardanovým pohonem a s elektricky výškově nastavitelným čelním plexištítem. Geometrické rozčlenění základních částí kapotáže mezi nádrží a sedadlem dodává jejím křivkám eleganci. Dynamiku podtrhuje štíhlá podsedlová část v kontrastu s dominantním předkem motocyklu, přičemž tento design zároveň plní ochranou a komfortní funkci cestovního motocyklu.

Nespočet testů v aerodynamickém tunelu zajistilo konečné tvary Stelvia, které nabídnou maximální ochranu jezdci a spolujezdci a zároveň zabírají co nejméně místa. Speciální je také plexištít, který je tvarovaný tak, aby odkláněl proud vzduchu a zároveň nevytvářel turbulence zezadu, k čemuž napomáhá přítomnost dvou bočních deflektorů. Aby se přizpůsobil různým výškám postavy, je elektricky výškově nastavitelný v rozsahu 70 mm a až do rychlosti 150 km/h.

Unikátní je také svojí architekturou motoru, 90° podélnou konfigurací V-twinu, který je charakteristickým znakem Moto Guzzi. Kapalinou chlazený dvouválec o zdvihovém objemu 1042 ccm je také středem jeho designu, vše se soustředí kolem tvaru motoru, jehož válce jakoby vystupovaly z nádrže a pokračovaly dál ve velmi moderním stylu. Maximální výkon je 115 koní (84,6 kW) při 8700 otáčkách, špičky točivého momentu 105 Nm je dosaženo při 6750 otáčkách, přičemž 82 procent je k dispozici již ve 3500 ot/min a omezovač je nastaven na 9500 ot/min. Motor je nosnou jednotkou zcela nového rámu z ocelových trubek.

Výfukový systém se dvěma hladce zakřivenými svody, které splývají do dvojité koncovky a jsou opatřeny ochrannými štíty, které odvádí proud horkého vzduchu pryč od nohou jezdce. Mokrá lamelová spojka je hydraulicky ovládaná a má antihoppingovou funkci. Přepracovaná je také šestistupňová převodovka, ke které si za příplatek můžete pořídit i bezspojkové obousměrné rychlořazení. Pohon kardanem využívá hliníkovou jednostrannou kyvnou vidlici umístěnou na levé straně.

1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (7)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (5)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (6)

Sedlo je ve výšce 830 mm nad zemí a ergonomie motocyklu je dělaná tak, aby měl jezdec vzpřímená záda a nohy mírně pokrčené, zkrátka aby se i po celém dni v sedle za širokými řídítky cítil dobře. Podvozek tvoří přední 46mm vidlice Sachs s nastavitelným odkokem a předpětím pružiny, vzadu je tlumič KYB s ručním nastavením předpětí pružiny pomocí ovladače. Zdvih je 170 mm vpředu i vzadu.

O bezpečné zastavení se postará brzdový systém Brembo, složený ze dvou předních 320mm plovoucích ocelových kotoučů, na kterých pracují radiálně uchycené čtyřpístkové monobloky. Hlavní brzdová pumpa je stejně jako u spojky také radiální a obě páčky jsou nastavitelné. Vzadu je na kotouči o průměru 280 mm dvoupístkový třmen. Bezdušové paprskové ráfky o průměru 19palců vpředu a 17palců vzadu jsou obuty do pneumatik s dezénem vhodným pro jízdu v lehkém terénu. Do palivové nádrže vám vejde 21 litrů paliva a pohotovostní hmotnost je 246 kilogramů.

1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (2)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (3)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (4)

Stelvio je prvním modelem značky Moto Guzzi vybaveným volitelnou funkcí PFF Rider Assistance Solution (motocykl lze objednat s ní nebo bez). Tato asistenční platforma je postavena na technologii 4D Imaging Radar a byla vyvinuta expertní divizí na robotiku Piaggio Fast Forward se sídlem v Bostonu. Je to poprvé, kdy byly takové radarové senzory (jeden je umístěn nad předním světlometem a jeden pod zadním světlem) použity na motocyklu, který má ve srovnání s automobilem velmi odlišnou dynamiku a výrazně mění úhel náklonu při zatáčení. Výhody ve srovnání s tradičním asistenčním systémem založeným na ultrazvukových senzorech spočívají v extrémně širokém zorném poli a spolehlivém monitorování bez ohledu na světelné a další podmínky.

Na ně jsou pak navázány funkce adaptivního tempomatu (FCC), antikolizního systému (FCW), systému sledování mrtvého úhlu (BLIS) a asistenta změny jízdního pruhu (LCA). Adaptivní tempomat FCC představuje pokročilý systém tempomatu, který využívá přední radar k přizpůsobení rychlosti podle vozidla vpředu. Tento systém zasahuje do ovládání brzdného účinku motoru a zesílí jej, pokud vozidlo vpředu zpomaluje.

1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (12)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (13)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (14)

Antikolizní systém FCW používá přední radar k rozpoznání možné kolize s vozidly a předměty před motocyklem. BLIS slouží k upozornění jezdce na vozidla nacházející se v mrtvých úhlech zpětných zrcátek. Funkce asistent změny jízdního pruhu LCA nepřetržitě snímá oblast až 30 metrů za motocyklem a také rozpozná vozidla přijíždějící ze strany, která by mohla představovat nebezpečí při změně jízdního pruhu. Ve všech případech je řidič varován prostřednictvím zvukových a vizuálních výstrah zobrazených na přístrojovém panelu a ve zpětných zrcátkách.

Systém je součástí elektronického balíčku, který zahrnuje elektronický plyn Ride-by-wire pro plynulý průběh výkonu a řízení spotřeby paliva, pokročilou řídicí jednotku Marelli 11MP a šestiosou inerciální platformu. Ta má díky akcelerometrům a gyroskopům schopnost rozeznat orientaci motocyklu vzhledem k vozovce. Zaznamenává a analyzuje vstupy z jízdy a přenáší tato data do řídicí jednotky, která následně podle potřeby optimalizuje parametry řízení.

1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (1)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (11)

Šestiosá platforma umožňuje využít plný potenciál náklonového ABS vyvinutého ve spolupráci se společností Continental. Tento systém může zlepšit brzdění a zásah ABS v zatáčkách, což umožňuje speciální algoritmus, který nepřetržitě monitoruje různé parametry včetně bočního zrychlení, tlaku na páčku přední brzdy, úhlu náklonu a poloměru zatáčení. Dynamicky upravuje brzdný účinek tak, aby byla zajištěna optimální rovnováha mezi zpomalením a stabilitou.

K dispozici je pět různých jízdních režimů: Touring, Rain, Street, Sport a Off-Road. Každý režim nabízí tři různé motorové mapy, čtyři úrovně kontroly trakce, tři úrovně brzdného účinku motoru a dvě úrovně ABS. Jezdec si snadno vybere jízdní režim, který nejlépe odpovídá jeho preferencím při jízdě, a automaticky dostane optimální nastavení elektronických funkcí. Tato nastavení lze navíc měnit podle vlastních potřeb.

1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (15)1 Moto Guzzi Stelvio 2024 (16)

Standardní výbava zahrnuje kompletní LED osvětlení včetně denního svícení (DRL), systém „přisvěcování do zatáček“ a USB port umístěný vedle přístrojového panelu s pětipalcovým barevným TFT displejem, který nabízí řadu informací, jako je stav paliva, teplota vzduchu a chladicí kapaliny, ukazatel zařazeného převodového stupně, zbývající dojezd a okamžitá spotřeba. Mezi další příslušenství patří multimediální platforma Moto Guzzi MIA, umožňující propojení smartphonu s přístroji přes Bluetooth.

Moto Guzzi Stelvio je k dispozici ve verzích s nebo bez funkce PFF Rider Assistance Solution. K dispozici jsou dvě barevné varianty, obě matné: Giallo Savana, která se vyznačuje tmavě žlutým odstínem na přední části nádrže a na bočních panelech, a elegantnější Nero Vulcano, které dominuje kombinace černá/šedá, se žlutými akcenty na nádrži a bočních panelech.

Zdroj: Moto Guzzi



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama