Reklama

V «premier class» byl prvním španělským mistrem světa Criville

Týdenní rubrika «Finish Talk» reaguje na aktuální dění, spojuje minulost se současností a připomíná staré vzpomínky; zkrátka příběhy pro opravdového fanouška motorsportu. Tato vzpomínka je o prvním španělském vítězi a mistru světa v 500 ccm - tím se stal Alex Criville.

V současné době slyšíme španělskou hymnu téměř na každé Grand Prix. To lze hrát po závodech kubatur Moto3-, Moto2- a MotoGP. V «premier class» již Španělsko získalo mnoho titulů mistra světa s Jorgem Lorenzem, Marcem Marquezem a Joanem Mirem, ale nesmíme zapomenout také na vítězství v jednotlivých závodech Grand Prix, o které se zasloužili Dani Pedrosa, Maverick Vinales, Alex Rins, Sete Gibernau nebo v loňském roce třeba Aleix Espargaro. Zdá se tedy, jako by Španělé byli v čele tříd 500 ccm a MotoGP po celá desetiletí, ale není tomu tak.

V minulosti byly slabší objemové kubatury doménou španělských jezdců. Vzpomeňte si na vítězství a světové tituly například Angela Nieta a Jorgeho Martineze ve třídě 50 ccm (později 80 ccm) a 125 ccm. Naopak třída 500 ccm byla spíše doménou Italů, Britů, později Američanů a Australanů. Prvního španělského vítězství ve třídě 500 ccm bylo dosaženo až v roce 1992.

Alex Crivillé byl nejen prvním španělským vítězem třídy 500 ccm a mistrem světa, ale také udával trendy, když se přes slabší kubatury propracoval až do třídy 500 ccm. To se tenkrát moc nedělo; Barry Sheene je sice příkladem, ale jinak jich takových moc není.

Alex Crivillé pochází z Barcelony a do Grand Prix vstoupil v roce 1987 bouřlivým způsobem. Španělovi bylo pouhých 17 let, když skončil druhý ve svém vůbec prvním závodě světového šampionátu třídy 80 ccm. Po dvou letech závodění s Derbi podepsal Crivillé v roce 1989 smlouvu s JJ Cobasem ve 125 ccm. Crivillé byl velmi dobrý a vyhrál pět závodů, což způsobilo, že se Hans Spaan nemohl stát mistrem světa. Crivillé získal svůj první titul mistra světa a posunul se do třídy 250 ccm. Toto období nebylo úspěšné, Crivillé nezískal ve dvou sezónách třídy 250 ccm žádné umístění na stupních vítězů.

Alex Crivillé v roce 1989, kdy se stal mistrem světa třídy 125 ccm, ale prohrál s Hansem Spaanem v přímém souboji během TT Assen.

A bylo zde najednou spojení s kubaturou 500 ccm a s motocyklem Honda. Crivillé okamžitě zaznamenal dobré výsledky za známými jmény jakými byli Kevin Schwantz, Mick Doohan, Wayne Gardner, Wayne Rainey, Eddie Lawson.

Když byli všichni tito jmenovaní jezdci zraněni nebo vyřazeni během závodu TT Assen 1992, tak Crivillé uviděl velkou svou šanci. Španěl dokázal porazit Johna Kocinskeho a Alexe Barrose a stal se prvním španělským vítězem «premier class». Byl to jedinečný okamžik! Evropan totiž naposledy vyhrál závod kubatury 500 ccm na suché trati v roce 1982!

Crivillé se tak stal – a stále je – ve Španělsku velmi populárním a tato popularita se později zvětšila.

Od roku 1994 získal Crivillé trvalé místo v továrním týmu Honda. A Repsol se také stal hlavním sponzorem od roku 1995 a jím v «premier class» zůstal.

Alex Crivillé měl ve své době závodění v 500 ccm hlavně jednoho velkého soupeře; byl jím jeho týmový kolega Mick Doohan z Austrálie, který se od roku 1994 stal pětkrát v řadě za sebou mistrem světa. Crivillé také dokázal Doohanovi každý rok toto závodění hodně ztížit. To pravidelně vyústilo v pěkné závody a několikrát jsme byli svědky naštvaného obličeje Doohana, když ho Španěl dokázal porazit v přímém souboji. Crivillému se však nikdy nepodařilo svého týmového kolegu porážet během delšího časového období.

Ale situace se změnila v roce 1999, kdy se Doohan zranil v Jerezu: Způsobená havárie ukončila předčasně Australanovu kariéru a Crivillé se tak rázem stal #1 týmu Repsol Honda. Španěl chytil svou šanci oběma rukama, protože hned dokázal vyhrál čtyři závody v řadě. To vytvořilo základ pro první španělský světový titul ve třídě 500 ccm. Byl to absolutní vrchol Crivillého kariéry, protože v následujících sezonách skončil na světovém šampionátu pouze osmý a devátý.

Crivillé tak nezávodil nikdy v MotoGP, která začala v roce 2002. Během Crivillého kariéry se jezdci jako Carlos Checa a Gibernau také dostali na vrchol třídy 500 ccm – později MotoGP.

Teprve o několik let později následovalo v MS Grand Prix více rychlých Španělů, ale Crivillé je a zůstává absolutně prvním španělským «pionýrem», udávajícím trendy v královské třídě.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama