Reklama

Kdo si ještě vzpomene na český motocykl FGR-Honda z roku 2012?

Mnoho malých továren se už dávno ze startovního roštu MS-Moto3 vytratilo. K nim patří i rodinný podnik Felgrů z Ústí nad Orlicí, ovšem tato firma v sezóně 2012 dokonce ve světovém šampionátu dokázala bodovat.

V prvních pěti letech nové jednoválcové čtyřtaktní kubatury 250-ccm Moto3 jsme zažili jak velké továrny - KTM, Honda, Mahindra, Peugeot a Husqvarna, tak také malé firmy jako Kalex-KTM, FTR-Honda, Emir nebo MZ-Honda. Ale kdo si s výjimkou českých fanoušků ještě vzpomene na český projekt FGR-Honda s nizozemským jezdcem Jasperem Iwemou v roce 2012?

Zakladatelem firmy FGR je Miroslav Felgr. Je majitelem rodinného podniku na východě Čech v Ústí nad Orlicí. Po čtyřech národních titulech - 1x Chmelík (2009), 3x Hanika (2011) - chtěla firma FGR (existuje od roku 2001 a od 2003 se pravidelně zúčastňovala závodů) startovat jako stabilní účastník i v MS 125-ccm.

Po 111 závodech v kubatuře 125 ccm a 20 vítězných závodech nastal 2012 ten správný okamžik pro vstup FGR, když byla do šampionátu zavedena kubatura Moto3. Malá česká Engineering-Firma chtěla sice závodit s domácími jezdci Miroslavem Popovem nebo Tomášem Vavroušem, ale tito nebyli od IRTA a Selektion-Komitee akceptováni. Další jednání probíhala s Francouzem Alexisem Masbouem a smlouva už byla skoro podepsána. Zkušený Francouz se ale nakonec „zalekl“ nového a neznámého projektu a zůstal ve svém dosavadním týmu Ongetta-Honda u Mirka Cecchiniho.

Jediným volným jezdcem se zkušenostmi z MS byl a projevil také zájem Jasper Iwema z Nizozemí. V mokrém závodě GP Francie byl Iwema odmávnut na skvělém sedmém místě a to s exkluzivním motocyklem FGR-Honda. Motor dodala firma GEO Technology, elektronika pocházela jako u všech motocyklů této kubatury od Dell´Orto.

Po GP Aragónu ale došlo k výměně jezdce: V Motegi, Sepangu a ve Valencii startoval ze český tým FGR Španěl Josep Rodriguez, a v sezonním finále ve Valencii získal dokonce světový bod - za 15. místo.

V roce 2013 chtěla FGR pokračovat v MS-Moto3, ovšem ne s jedním Japoncem, kterého doporučila Selektion-Komitee od IRTA, Dorna a FIM. Proto se FGR ztratila z MS-Moto3 a po sezóně 2014 v Alpe Adria-Cupu s jezdcem Martinem Gbelcem - vyhrál v poslední sezóně za FGR celkem 8 závodů - i ze startovních listin jakéhokoliv šampionátu.

Rekapitulace a úspěchy značky FGR

Celkový počet vítězství: 20
Tituly na strojích FGR: 4
Počet sezón: 12
Počet závodů: 144
Počet pódiových umístění: 75
Počet vítězství: 33
Počet bodů v MS: 10

Z Ústí nad Orlicí až do mistrovství světa byla dlouhá cesta. Trvala devět let. Nikdo jiný z Čechů s vlastním motocyklem se na ni nevydal.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama