Reklama

Dnes uplynulo 50 let od tragédie v Monze

Dnes uplynulo přesně 50 let od tragédie v závodě «Gran Premio delle Nazione » kubatury 250 ccm v Monze, kdy přišli o život Fin Jarno Saarinen a Ital Renzo Pasolini. Dodnes se nevysvětlilo, co bylo důvodem hromadné havárie: zda olejová skvrna, nebo zaseknutí pístu. Celkem havarovalo 14 jezdců!

Vysokorychlostní zatáčka „Curva Grande“ na konci rovinky byla pro vedoucí skupinu zatáčkou «na plný plyn bez šikany», ale pouze za optimálních podmínek.

Účastník tohoto závodu Dieter Braun vzpomíná: „Harley Davidson Renza Pasoliniho se zasekl. To byla podle mě příčina hororového krachu. Motorky Harley-Davidson, které pocházejí z Aermacchi, se vždy zadrhly častěji než Yamaha. V té době jsme ale jezdili většinou dvoutaktní motory – a proto bylo zadření často příčinou pádů. Proto jsem si na 99,9 procent jistý, že hromadnou havárii způsobilo zadření pístu na Pasoliniho Harleyi.“

„V rychlé zatáčce jako byla „Curva Grande“ se závodní motocykl po zaseknutí pístu nepostavil hned bokem, ale vítr motocykl stabilizoval tak, že se vzadu trochu pomaleji vychýlil a dostal se do smyku. V zatáčce na první převodový stupeň jste po zadřeném pístu sjížděli mnohem rychleji než Curva Grande s rychlostí 220 km/h.", dodává dále dvojnásobný mistr světa Dieter Braun (80).

Byl to jeden z nejčernějších dnů historie Grand Prix.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama