Reklama

Test BMW CE 04: elektrický jezevčík

Pokud byste elektrický skútr CE 04 potkali někde na showroomu BMW, zřejmě by vás napadlo, že se jedná o zajímavý koncept z dílny bavorského výrobce. Vypadá totiž jak z jiné planety, a ne jako skútr, spíš byste na něm viděli prohánět lorda Vadera ve filmové sáze Star Wars než vás samotných po městských ulicích. Z jednoho showroomu jsme si jej půjčili i my a pustili se s ním do neprobádaných „elektrovod“.

Elektrický automobil už málokoho překvapí, stal se běžnou součástí našich motoristických životů, ale elektrický motocykl, a navíc sériově vyráběný, to už tak běžné není. V berlínské továrně ve Spandau se vyrábí jeden z vůbec prvních městských elektroskútrů. Má svojí vlastní výrobní linku a při jeho vývoji čerpali ze zkušeností i s technikou elektrických vozů BMW.

2 BMW CE 04 test (24)2 BMW CE 04 test (11)2 BMW CE 04 test (7)

​Skútr CE 04 patří do segmentu středních motocyklů, číslovka 04 totiž poukazuje na kategorii o zdvihovém objemu 400 ccm, písmenem C označují v BMW skútry a E není nic jiného, než, že se jedná o elektricky poháněný stroj. Neotřelý vzhled pochází z dílny designéra Edgara Heinricha, kde kladl důraz na dominantní 8,9 kWh baterry pack. Ten je jednou jedenáctinou modulu pohánějící elektromobil BMW iX. Modul je chlazen vzduchem, oproti tomu synchronní elektromotor s permanentními magnety používá chlazení kapalinou. Motocykl je vybaven ještě jednou 12V baterií, která má na starost LED osvětlení a přístrojovou desku.

Díky umístění Li-Ionových baterií ve spodní částí rámu, se stává skútr mnohem ovladatelnější. Vlastně na první pohled si řeknete, že s takhle „dlouhým jezevčíkem“ se vůbec nedá jet, ale jen co usednete za jeho řídítka, dáte povel plynovou rukojetí, ocitnete se ve zcela jiném světě. A nerozhodí vás ani jeho váha 231 kilogramů, do výbavy totiž dostáváte i zpátečku, což jsem v některých situacích při parkování v centru Prahy jednoznačně ocenila a líbily se mi i parametry elektromotoru s jehož maximálním výkonem 42 koní (31 kw) při 4900 otáčkách a maximálním točivým momentem 62 Nm při 1500 otáčkách jsem si užila dostatečně zábavnou jízdu. Ty se na zadní kolo přenáší pomocí jednostupňového primárního převodu a ozubeného řemenu. Z nuly na 50 km/h vyšplhá za 2,6 sekundy a po dálnici z něj dostanete až 120 km/h, pak už zasáhne mocná ruka omezovače.

2 BMW CE 04 test (19)2 BMW CE 04 test (21)2 BMW CE 04 test (36)

Původně jsem měla v plánu, že se skútrem vyrazím domů do Jižních Čech, ale zřejmě bych moji pouť zakončila někde pod „Votičákem“. Má totiž udávaný dojezd 130 kilometrů, což je při běžném provozu nereálné. Stačilo se dostat na městský okruh a než jsem přejela z jednoho konce Prahy na druhý, dojezdová vzdálenost se celkem svižně měnila směrem dolů. Po městě, kde máte na každém rohu dobíjecí stanici, to neřešíte, stejně tak jako dojíždění z přilehlých aglomerací, ale vydat se s tímto elektroskútrem někam dál, je zatím předčasné. Bavíme se o běžném způsobu používání, ne o dobrodružné jízdě Českem po dobíjecích stanicích.

Baterie s nominálním napětím 147,6 voltů můžete nabíjet jak ve zmíněné veřejné síti dobíjecích stanic, tak i doma z běžné zásuvky nebo z Wallboxu, pokud jej vlastníte. Nabíjecí zástrčka je šikovně ukrytá v krytu pod řídítky před vaším pravým kolenem. Ve standardu dostanete ke skútru nabíjecí kabel Mode 2, se kterým dobití na 80% trvá přibližně 3,5 hodiny, do plna pak 4 hodiny a 20 minut. Testovací skútr byl vybaven příplatkovou 6,9 kW rychlonabíječkou a kabelem Mode 3, se kterými dobijete skútr na 80% za hodinu a na 100% za 1 hodinu a 40 minut. Tenhle set s rychlonabíječkou stojí něco málo přes 23 tisíc korun a není možné jej zpětně domontovat.

2 BMW CE 04 test (2)2 BMW CE 04 test (1)2 BMW CE 04 test (3)2 BMW CE 04 test (9)

Jednou z nepřehlédnutelných dominant motocyklu je jeho dlouhé ploché sedlo umístěné ve výšce 780 mm. Je tak dlouhé, že by se na něj bez potíží vlezli i tři osoby. Je napevno připevněné a do úložného podsedlového prostoru se dostanete z pravé strany motocyklu. Vejde vám do něj jedna integrální helma a pár drobností. Telefon si můžete dát přihrádky pod řídítky, která je chlazená malým větráčkem.

Dalším nepřehlédnutelným prvkem je oranžový větrný štítek, který v tomto případě plní spíše designovou funkci, ale můžete si zakoupit větší, stejně jako vyhřívané rukojeti nebo sedlo. Po usednutí za řídítka vás zaujme 10,25palcový, plně barevný TFT displej, na kterém se zobrazují veškeré potřebné funkce. Můžete k němu bezdrátově připojit váš telefon a zrcadlit na něm třeba navigaci. Jakkoliv je skútr futuristického vzezření, ovládací prvky na řídítku jsou typicky bavorácké, a pokud máte s těmito motocykly nějaké zkušenosti, cítíte se tu jako doma. Stačí tedy zmáčknout startovací tlačítko a NIC. Neděje se vůbec nic, jen na displeji se objeví nápis Ready. Trochu znejistíte, ale po přidání plynu se motocykl rozpohybuje a ozve se takový jemný hučivý zvuk. Až se trochu oťukáte, zjistíte, že CE 04 umí z křižovatky i pěkně rychle vypálit vpřed, záleží jen, co máte zrovna zvolené za jízdní režim. Nabízí se standardně tři ECO, Road a Rain, plus příplatkový Dynamic.

2 BMW CE 04 test (4)2 BMW CE 04 test (5)2 BMW CE 04 test (23)

Docela rychle jsem se naučila jezdit předvídatelně, abych využívala zpětné rekuperace a šetřila si dojezdové kilometry. Nejvíce jsem využívala režim Road, který byl dostatečně svižný, ale zároveň si uměl dobře poradit i s rekuperací. Při zavřeném plynu využíval cca 50%, při brzdném manévru rekuperoval celých 100%. Jakmile se naučíte pracovat s rekuperací, budete i minimálně používat přední dvojici 265 mm kotoučů s čtyřpístkem. Brzdy jsou však dostatečně silné a jemně dávkovatelné, takže když vás chytne závodnický duch, můžete se na ně v zatáčkách plně spolehnout.

Podvozek tvoří přední 35 mm vidlice Showa, vzadu je jednoramenná kyvná vidlice s jedním, napřímo připevněným tlumičem Showa se zdvihem 92 mm. Není to sice moc, ale v kombinaci s dlouhým rozvorem 1675 mm si s tlumením nerovností poradili celkem obstojně a stejně tak i s přejížděním kolejí nebo dlážděných kostek na Starém Městě v Praze. Díky nízko položenému těžišti se skútr lehce vedl, byl obratný a zvládal i sportovnější jízdu.

2 BMW CE 04 test (27)2 BMW CE 04 test (25)2 BMW CE 04 test (32)2 BMW CE 04 test (33)

Kamkoliv s CE 04 přijedete, jste rázem středem pozornosti. Skútr je jedinečný a přitahuje zraky všech kolem vás, párkrát se mi stalo, že vedle stojící řidič automobilu stáhnul okýnko a ptal se mě, co to mám za motocykl. Líbila se mi jeho dynamičnost i štíhlé proporce, díky kterým jsem se ráno snadno proplétala mezi vozy stojící před křižovatkou, a pak jim po padnutí zeleného světla ukázala jen moje rychle mizející záda. Dokázala bych si jej představit jako každodenního parťáka na jízdu za prací, jediné úskalí však vidím v jeho vysoké pořizovací ceně, která u základní verze činí 320 816 Kč.

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený synchronní motor s permanentním magnetickým polem. Jmenovitý výkon 15 kW (20 k), maximální výkon 31 kW (42 k) při 4 900 ot/min, největší točivý moment 62 Nm při 0–4 900 ot/min. Maximální rychlost 120 km/h. Dojezd 130 km. Hnací akumulátor je trakční zásobník s vysokonapěťovou technologií zabudovaný do spodní části vozidla 8,5 kWh, napětí 148 V. Nabíjecí výkon 2,3 kW s integrovanou nabíječkou, doba dobíjení 4 h 20 min pro 0–100 % a 3 h 30 min pro 0–80 %.

Pohonné ústrojí: Bezestupňová převodovka, sekundární převod řemenem.

Podvozek: trubkový ocelový rám, přední teleskopická vidlice Showa o průměru nosníků 35 mm, zdvih 110 mm. Zadní jednoramenná kyvná vidlice s hydraulickým tlumičem Showa, zdvih 92 mm. Přední brzda dvoukotoučová o průměru 265 mm se čtyřpístkovými třmeny, zadní brzda kotoučová o průměru 265 mm s jednopístkovým plovoucím třmenem. Systémy ABS a ASC. Pneumatika vpředu 120/70-R15 a vzadu 160/60-R15. Rozvor 1675 mm, výška sedla nad zemí 780 mm, provozní hmotnost 231 kg.

Cena: 320 816 Kč vč DPH

2 BMW CE 04 test (26)2 BMW CE 04 test (28)2 BMW CE 04 test (29)2 BMW CE 04 test (30)2 BMW CE 04 test (31)2 BMW CE 04 test (34)2 BMW CE 04 test (8)2 BMW CE 04 test (17)2 BMW CE 04 test (18)2 BMW CE 04 test (20)2 BMW CE 04 test (35)2 BMW CE 04 test (6)2 BMW CE 04 test (10)2 BMW CE 04 test (12)2 BMW CE 04 test (13)2 BMW CE 04 test (14)2 BMW CE 04 test (15)2 BMW CE 04 test (16)2 BMW CE 04 test (22)2 BMW CE 04 test (37)2 BMW CE 04 test (38)2 BMW CE 04 test (39)2 BMW CE 04 test (40)

foto: motoforum.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama