Reklama

Problém Jorgeho Martina, který by mohl rozhodnout boj o titul

Jorge Martin a jeho tým Prima Pramac Racing vstoupí do posledních tří víkendů Grand Prix roku 2023 s handicapem. Po závodě MotoGP v Thajsku dostal Španěl první varování za jízdu s příliš nízkým tlakem v pneumatikách, což znamená, že za další přestupek dostane časovou penalizaci.

Minimální tlak v pneumatikách ve třídě MotoGP je něco, o čem se uvažuje už asi rok a půl. Po závodě MotoGP v Jerezu v roce 2022 bylo oznámeno, že více než polovina jezdců byla během tohoto závodu pod minimálním tlakem v pneumatikách. V té době to bylo tolerováno, ale to se v roce 2023 změnilo.

Během oficiálního zimního testu na mezinárodním okruhu v Sepangu bylo poprvé jasné, že bude zaveden minimální tlak v pneumatikách: 1,88 baru pro přední pneumatiku a 1,7 baru pro zadní pneumatiku. Nikdy se nediskutovalo o zadní pneumatice, ale o přední pneumatice. Jakmile tlak v přední pneumatice stoupne příliš vysoko, je podle řidičů prakticky nemožné řídit a snadno může dojít k havárii. Nižší tlak v pneumatikách je proto výhodou. Nebylo proto překvapením, že tehdejší řidiči byli důrazně proti takovému minimu.

Zatímco v roce 2022 týmy ještě jezdily s různými senzory tlaku v pneumatikách, v roce 2023 byl předepsán povinný senzor pro všechny. Během první Grand Prix v roce 2023 v Portugalsku byla poprvé provedena „stejná“ měření, ale teprve od Velké ceny Španělska v Jerezu by první porušení uvedeného pravidla mělo skutečné důsledky.

Vynucování minimálního tlaku v pneumatikách bylo odloženo a nakonec k němu došlo až po letní přestávce od Velké ceny Británie v Silverstone. První přestupek má za následek oficiální varování, druhý přestupek má za následek třísekundový časový trest, třetí přestupek má za následek šestisekundový časový trest a čtvrtý má za následek dvanáctisekundový časový trest. V budoucnu bude mít porušení za následek diskvalifikaci (jako je tomu ve třídách Moto2, Moto3 a mistrovství světa Superbike), ale to zatím není problém.

První, kdo dostal varování za jízdu s podhuštěnými pneumatikami po více než 50 % závodu, byl Maverick Viñales v Barceloně. Po Španělovi následovali v Indonésii také Marco Bezzecchi, Aleix Espargaró, Raúl Fernández a Franco Morbidelli. V Thajsku byli na tento seznam varování přidáni Pol Espargaró, Marc Márquez a vítěz závodu Jorge Martin, ale Aleix Espargaró a jeho tým Aprilia Racing teď udělali chybu podruhé. Španěl dostal třísekundovou penalizaci a propadl z pátého na osmé místo, což ho také stálo tři body mistrovství světa.

V nadcházejících týdnech může hrát hlavní roli skutečnost, že Jorge Martin nyní také obdržel první varování za jízdu s příliš nízkým tlakem v pneumatikách. Španěl a jeho tým Prima Pramac Racing si již nemohou dovolit žádné chyby, protože další porušení bude mít za následek třísekundovou penalizaci. Vzhledem k malým rozdílům v současné třídě MotoGP by to mohlo znamenat páté nebo šesté místo během závodu místo vítězství.

To je výhoda, kterou nyní Pecco Bagnaia a jeho Ducati Lenovo Team mají. Vědí, že Martin a jeho tým musí zůstat bez chyb, pokud jde o tlak v pneumatikách. Pokud Martin vyhraje během závodu ve sprintu nebo závodu Grand Prix, bude známo, zda skutečně vyhrál, až po přečtení informací o tlaku v pneumatikách asi hodinu poté.

Může se tedy klidně stát, že toto nové pravidlo rozhodne o šampionátu. Pokud je bodový rozdíl tak malý, třísekundová penalizace může rozhodnout, zda se Martin stane mistrem světa MotoGP či nikoli. Navíc Bagnaia a jeho tým mají nyní trumf, že „smí“ jet ještě jednou s příliš nízkým tlakem v pneumatikách, protože ještě nedostali varování. To by se mohlo hodit během příštích tří víkendů Grand Prix...

Stav šampionátu MS-MotoGP jezdců po 33 z 39 závodů: 1. Bagnaia, 389 bodů. 2. Martin 376. 3. Bezzecchi 310. 4. Binder 249. 5. Aleix Espargaró 198. 6. Zarco 194. 7. Viñales 170. 8. Marini 164. 9. Quartararo 145. 10. Miller 144. 11. Alex Márquez 117. 12. Di Giannantonio 93. 13. Morbidelli 84. 14. Marc Márquez 81. 15. Oliveira 76. 16. Augusto Fernández 67. 17. Rins 54. 18. Nakagami 52. 19. Bastianini 45. 20. Raúl Fernández 40. 21. Pedrosa 32. 22. Mir 24. 23. Pol Espargaró 12. 24. Savadori 9. 25. Folger 9. 26. Bradl 8. 27. Pirro 5. 28. Petrucci 5. 29. Crutchlow 3.

Stav MS konstruktérů: 1. Ducati, 589 bodů (mistr světa). 2. KTM 321. 3. Aprilia 287. 4. Honda 166. 5. Yamaha 165.

Stav MS týmů: 1. Prima Pramac Racing, 570 bodů. 2. Mooney VR46 Racing 474. 3. Ducati Lenovo Team 444. 4. Red Bull KTM Factory Racing 393. 5. Aprilia Racing 368. 6. Monster Energy Yamaha 229. 7. Gresini Racing 210. 8. CryptoDATA RNF 120. 9. LCR Honda 112. 10. Repsol Honda 105. 11. GASGAS Factory Racing Tech3, 88.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama