Má dojít k senzačnímu spojení WSBK a EWC Hlavní obrázek k článku: Má dojít k senzačnímu spojení WSBK a EWC

Jelikož MS-Superbike (WorldSBK) zažívá v současné době svou hodně těžkou etapu a propadá se v otázce popularity, tak MS-Endurance (EWC) se postupně ze suterénu motocyklového závodění už rozhodně odrazilo minimálně do přízemí a stoupá do vyšších pater.

Hodně potichu je připravována nová závodní série «MS-Superbike Production», které by se současné hvězdy šampionátu WorldSBK musely povinně zúčastnit, motocykly by byly identické a termínově by se závodilo především v zimním období. Tím by se odbourala - pro fanouška - hodně nezáživná (nucená) zimní přestávka od motocyklového závodění.

Šampionát EWC by už nebyl pouze «odkladištěm» jezdců, kteří už nikde jinde angažmá nesehnali buď kvůli svému vyššímu sportovnímu věku, nebo jsou výkonnostně na takové úrovni, že nemohou závodit buď v Grand Prix nebo v WSBK, respektive jim chybí potřebné sponzorské peníze na získání místa na startovním roštu v těchto dvou vyjmenovaných motocyklových šampionátech.

Od roku 2012 je Dorna Sports majitelem komerčních práv pro MS-Superbike- a MS-Supersport. Práva pro všechny tři kubatury MotoGP koupila Dorna v roce 1992 od světové motocyklové federace FIM. Španělská agentura může plánovat opravdu dlouhodobě, smlouva o MS-Superbike je platná do konce sezóny 2036, smlouva o MotoGP končí sezónou 2041.

Jen pro upřesnění: FIM dostává od Dorny ročně 8 až 10 milionů US-dolarů jako odškodnění.

Je veřejným tajemství, že si Dorna finančně od převzetí WSBK slibovala daleko více. Současný stav je ale celkem logický, platících diváků moc nechodí; TV práva nejsou tak lehce prodejná, jak se očekávalo; zalistovací poplatky stále klesají: neboť počet zájemců o pořádání jednotlivých závodních víkendů se nezvětšuje, ba naopak snižuje. A zatímco startovní pole jednotlivých kubatur se zmenšuje, tak naopak provozní náklady týmů se zvyšují.

Z kalendáře byly vyškrtnuty zámořské závody jako Sepang, Buriram a Laguna Seca. Hodně let se už nekoná žádný závod v Japonsku, vypadly třeba Moskva a Istanbul. Pro sezónu 2020 zůstaly pouze tři zámořské závody: Phillip Island v Austrálii, v katarském Losailu, v argentinském San Juanu.

Při technických předpisech je třeba hodně přemýšlet, jak dále, privátní týmy nejsou být nadále konkurenceschopné. MV Agusta a Aprilia se jako továrny vytratily, Ducati Corse s novým motocyklem V4-Panigale nasadila laťku hodně vysoko, konkurence tyto motocykly označuje jako překapotované motocykly kubatury MotoGP. Ostatně to byl před několika sezónami nazpět i problém další italské značka Aprilie...

Také v MS-Supersport se diskutuje o novém technickém reglementu, neboť kubatura motocyklů o objemu 600-ccm nemá na prodejním trhu žádnou kupní sílu. Aprilia postavila stroj o objemu 660 ccm, KTM potom Twin se 790-ccm, BMW dvouválec s 800 ccm, Triumph používá tříválec s motorem 765-ccm, MV Agusta má rovněž tříválec.

Proto komise Superbike uvažuje vytvořit místo kubatury Supersport 600 nějakou hendikepovou formuli, něco ve smyslu už existující kubatury SSP 300 ccm. Ovšem není vůbec jednoduché všechny koncepty technicky sjednotit tak, aby měly všechny továrny s různými objemy a různými počty válců stejné šance na úspěch.

Jelikož Yamaha v posledních letech se svým čtyřválcem o objemu R6 600 ccm často obsadila všechna místa v Top-5, a vyhrála všechny tři poslední tituly mistrů světa MS-Supersport suverénním způsobem (2017 s Mahiasem, 2018 s Cortesem, 2019 s Krummenacherem), tak CEO Dorny Carmelo Ezpeleta dokonce na jaře letošního roku uvažoval o zavedení jednotných motorů jako v Grand Prix Moto2...Tento plán byl mezitím smeten ze stolu!

Funkcionáři Dorny a FIM přišli na revoluční myšlenku, o které se nyní diskutuje: Jednalo by se o globální šampionát s pracovním názvem «Superbike Production».

Kalendář by obsahoval pět vybraných závodů MS-Superbike a k tomu ještě pět závodů Endurance World Championship EWC, které v současné sezóně 2019/2020 tvoří závody 24h Bol d’Or v Le Castellet, Sepang 8h, Le Mans 24h, Oschersleben 8h a Suzuka 8h.

SBK- a EWC- se shodují na tom, že tato série by se konala s identickými motocykly, což ale nebude vůbec lehké...!

Nová závodní série by měla vzniknout už v sezóně 2020/2021.

Kromě MS jezdců - vítěz by dostal 25 bodů - by se hodnotil i šampionát týmů, které startují pouze v MS-Endurance.

Pokud budou tyto plány opravdu převedeny do praxe, tak kubatura Supersport ztratí význam. Může být pochopitelně zařazena jako rámcový program při jednotlivých závodech WSBK, nebo při 8h-EWC.

Nový projekt kombinovaného «Superbike Production World Championshipu» by se měl konat pod agenturami Liberty Media a Dorna.

Nezapomínejme, že: Liberty Media koupila v září 2018 Formula One Group za neuvěřitelnou sumu 4,4 miliardy US-dolarů. Dosavadní CEO Bernie Ecclestone byl ve své funkci do ledna 2017.

Pod Liberty Media spadají třeba TV-kanál Discovery Channel nebo Eurosport. Ten je už několik let promotérem EWC a chce jím zůstat i za nové komerční situace.

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta a Chase Carey, nový CEO Formule 1 z Liberty-Media, spolupracují už více jak 3 roky společně především při sestavování kalendáře MotoGP a F1.

Dorna, Liberty Media a Eurosport budou v budoucnu společně jednat s promotéry jednotlivých závodních víkendů, zisk z přenosů TV bude potom rozdělen dle finančních nároků při těchto přenosech.

Počet jednotlivých závodních víkendů MS-Superbike (2020 je jich naplánováno celkem 13) by mohl být eventuálně zredukován.

MS-Endurance by se v zásadě konalo na podzim a v zimě, začalo by se koncem července závodem Suzuka Eight Hour Race; následovaly by Oschersleben a Bol d’Or, v prosinci Sepang, a finále by se konalo v březnu, pravděpodobně v Kataru – nebo jinde v teple.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›