Dorna chce jasnou hranici: Superbike je 2. liga Hlavní obrázek k článku: Dorna chce jasnou hranici: Superbike je 2. liga

Promoter Dorna chce jasně nový koncept MS-Superbike tak prosadit, že šampionát motocyklů podobných těm sériovým bude jasně vymezen jako druhodivizní. A reglement světového SBK co nejvíce přiblížit MS-Endurance.

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta převzal 2012 od FIM komerční práva pro mistrovství světa Superbike- a Supersport. Předtím byla tato závodní série motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým více než 20 let podřízena dvěma italským bratrům Flamminiovým: Maurizio a Paolo Flammini chtěli vytvořit konkurenční šampionát k Grand-Prix. To se ale firmě Flammini Group nepodařilo a musela tak práva na pořádání SBK prodat.

Dorna se sice pokoušela od doby převzetí šampionátu do svých rukou vše více zprofesionalizovat, ale to se jí nepodařilo. Zájem publika nebyl nijak zvláštní, třeba ve Velké Británii (kolébce superbikového závodění) chodí na domácí šampionát BSB podstatně více fanoušků než na WSBK, ačkoliv domácí piloti zde hrají ve světě jasný prim.

MS-Superbike zůstává nechtěným dítětem, peněžní zisk je totiž daleko za očekáváním. Někteří místní promotéři chtějí za pořádání závodního víkendu zaplatit maximálně 300.000 Euro, což ale Dorně nestačí ani na pokrytí vlastních nákladů.

V Grand Prix platí každý pořadatel minimálně 4 miliony Euro, a promotér závodu v Kataru, Argentině, Austrálii a některých jiných zemích musí sáhnout do peněženky ještě hlouběji.

Proto si dnes Dorna pokládá otázku, zda to nebyla velká chyba koupit komerční práva šampionátu MS-Superbike; a to dokonce až do konce roku 2036.

Závodní série Superbike musí být v nejbližší budoucnosti jasně specifikována jak druhý nejdůležitější světový šampionát.

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta rozhodně nechce vytvořit mezi šampionáty MotoGP a SBK soupeření, tak jak je tomu v závodech automobilů, kde Formule 1 rovněž přímo nesoutěží se šampionáty sportovních nebo cestovních automobilů.

Španělský boss je naopak překvapen tím, že mnozí reportéři TV nazývají pětinásobného mistra světa Superbike Jonathana Reu nejlepším motocyklovým jezdcem světa současnosti a dávají ho na stejnou úroveň jako je Marc Márquez.

„Cal Crutchlow je jediným pilotem z MS-Superbike, který se prosadil i v MS-MotoGP. Žádnému jinému se to nepodařilo. Proto nemám vůbec pochopení pro Reovu glorifikaci“, říká jasně Ezpeleta.

Johnny Rea naopak své schopnosti zřejmě sám dobře ocenil a výzvu poměřit se přímo na trati s piloty typu Márquez, Dovizioso a Viňales, tak ani nevyhledává.

Ezpeleta ale nedělá žádné tajemství z toho, že by raději viděl továrny Kawasaki a BMW závodit v kubatuře MotoGP.

Tam je totiž první liga motocyklového závodění, tam jde o High-Tech, o vyprodaná hlediště jednotlivých stadionů, o prestiž. Šest továren zde bojuje o vítězství, o pódia. Zájem novým pořadatelů je enormní. TV a různé streamy bojují o možnost přenášet tyto závody a získat přenosová práva. Proto může Dorna vyplácet týmům až 70 milionů Euro ročně.

Naopak MS-Superbike se už dlouho nejezdí v Japonsku, nyní ani v Americe. Nekoná se rovněž žádný závodní víkend v jižní Asii. Dokonce v Německu dlouhou dobu nebyl žádný zájemce o pořádání šampionátu WSBK, v České republice to Abraham zkusil v sezóně 2018 (po 6-leté přestávce), a hned zjistil, že tento šampionát je pouze prodělečný.

„MotoGP je jednoznačně Nr. 1. Je to stejné jako ve fotbale, zde také nikdo nepochybuje o tom, že tým z druhé divize je lepší než Bayern München, FC Barcelona nebo Liverpool“, je jasného názoru CEO Dorny Carmelo Ezpeleta.

Zatímco jezdci jako John Kocinski, Max Biaggi, Carlos Checa nebo Sylvain Guintoli po skončení své kariéry v Grand Prix dokázali vyhrát ještě MS-Superbike, tak se hvězdy ze šampionátu Superbike Corser, Toseland, Spies, Hogdson, Haga nebo Fogarty v královské kubatuře nikdy neprosadily.

To stejné platí i o prostřední kubatuře těchto dvou šampionátů: Průměrní jezdci z Moto2 jako třeba Randy Krummenacher nebo Sandro Cortese se stali světovými šampiony v kubatuře Supersport.

Proto chce Dorna šampionát MS-Superbike v dlouhodobém horizontu kompletně změnit. Je ale potřeba si na tento šampionát vytvořit zcela jiný pohled, to je nová vize Dorny z Barcelony.

MS-Superbike má získat jasně pozici šampionátu druhé ligy, takže závodní motocykly se mají co nejvíce podobat po technické stránce motocyklům z MS-Endurance.

Zdroj: SpeedWeek, Racesport, Corsedimoto



Login Přihlásit Registrace ›