Veitis eV-Twin: dvouválcový bobber na elektriku Hlavní obrázek k článku: Veitis eV-Twin: dvouválcový bobber na elektriku

Nezbláznili jsme se, to spíš bychom mohli tvrdit o jachtaři Stevu Smithovi, který z originálu motocyklu BSA Bantam z roku 1953 vyndal původní agregát a místo něj použil elektromotor. No a ještě bláznivější je cena za tenhle „skútr“, 40 tisíc liber, což je zhruba 1,2 milionu korun.

Vše vlastně začalo jedním okamžitým nápadem. Steve Smith tráví na své jachtě každý den, rád se plaví i na různá místa a právě tady nejvíce postrádal možnost nějaké přepravy. Ne vždy se dá v maríně zapůjčit automobil nebo skútr a on rád poznává nové destinace a její okolí. Tak si před téměř čtyřmi lety zakoupil motocykl BSA Bantam, který se mu vždy líbil a tento stroj se stal nedílnou součástí jeho lodi. Ze začátku byl nadšený a vůbec mu nevadilo před každým naložením motocyklu na loď vypustit benzín, motor pečlivě obalit, aby mu odkapávající olej neznečistil palubu.

1 Veitis (11)1 Veitis (4)1 Veitis (6)

Jenomže když tyhle úkony děláte i několikrát do týdne, brzy vás to přestane bavit, a tak začal přemýšlet, jak to udělat, aby si mohl nechat svůj oblíbený motocykl, ale zároveň už nemusel řešit pracnou údržbu. Velmi rychle ho napadla myšlenka na elektromotor a rozhodl se postavit si svůj první prototyp. Zakoupil si tak samostatný rám z Bantama a do něj usadil levný elektromotor. Vše pečlivě sdílel na Instagramu a brzy se mu začali ozývat lidé s dotazem, kde by si tento motocykl mohli zakoupit. Rozhodl se tedy, že se chopí příležitosti a elektromotocykl bude vyrábět sériově, ale v mnohem atraktivnějším vzhledu..

1 Veitis (5)1 Veitis (10)

Motocykl Veitis sice vypadá, že je poháněný vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem, ale není tomu tak. Jeho srdcem je elektromotor eV-Twin o výkonu až 16 kW a s dojezdem téměř 160 kilometrů, usazený v trubkovém rámu, který si sami vyvinuli. Pro podtržení vzhledu bobbera dostal Veitis kulatý přední světlomet, jednosic a klasickou nádrž. Podvozek tvoří přední plně nastavitelná teleskopická vidlice Maxton a kyvná vidlice je odpružena dvojicí tlumičů K-Tech uchycených pod sedlem.

1 Veitis (20)1 Veitis (7)1 Veitis (8)

Motor podává konstatní výkon 6 kW a dočasně se může zvýšit až na 16 kW, ale je zcela záměrně snížený na 11 kW. Točivý moment je 59 Nm a maximální rychlost je až 120 km/h. Jelikož nemá spojku ani převodovku, jedná se tedy o skútr, který mohou řídit všichni, kdo vlastní řidičské oprávnění skupiny B. Nabití baterie Panasonic na 100% zabere 3 hodiny a 45 minut. Pohotovostní hmotnost tohoto stroje je 165 kilogramů a sedlo je ve výšce 720 mm. První rok by chtěli vyrobit 50 kusů, údajně prý mají zájem o koupi od majitelů vozů Tesla, kteří plně chápou výhody čistého elektrického pohonu. No, o tomhle bychom mohli diskutovat, ale.... Rozhodujícím faktem však bude také cena, která je odvážně stanovena na 40 tisíc britských liber, tedy 1,18 milionu korun.

1 Veitis (12)1 Veitis (13)1 Veitis (14)1 Veitis (15)1 Veitis (16)1 Veitis (17)1 Veitis (21)1 Veitis (19)1 Veitis (18)1 Veitis (1)1 Veitis (2)1 Veitis (3)1 Veitis (9)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama