Reklama

Honda GL1800 Gold Wing: jízda králů Hlavní obrázek k článku: Honda GL1800 Gold Wing: jízda králů

Již několik desetiletí patří Honda Gold Wing k těm nejlepším cestovním strojům. Potvrdil to i náš test.

Když se řekne Gold Wing, vybaví se leckterému motoristickému příznivci motocykl s několika nej. Největší, nejpohodlnější, nejpůsobivější a od letošního roku také zcela jistě nejbezpečnější. Při našem týdenním testu jsme ujeli bezmála dva tisíce kilometrů a jen výše popsané potvrzujeme. S Gold Wingem je to jako s nejluxusnějšími sedany. Jeho exklusivita a patřičně vysoká pořizovací cena jsou znát už na první pohled. Luxus a nejvyšší možnou míru pohodlí pak opravdu oceníte až po ujetí několika stovek kilometrů. V každém případě i po dlouhé cestě vystupujete bez sebemenší známky únavy.

Motocykl velikosti XXL, jakým rozhodně Gold Wing je, zaujme na první pohled všude jde se objeví. Design posledního modelu je navíc velmi zdařilý a navýsost funkční. Svědčí o tom čelní partie s dvojicí multireflexních světlometů a rozměrným větrným štítem, který účinně chrání posádku i ve velmi vysokých rychlostech. Komfortnímu pojetí stroje odpovídá nízko položené sedlo jezdce a pohodlný „trůn“ spolujezdce, který dovede být zdatnou konkurencí domácího křesla v obývacím pokoji. Vysoká zadní část Hondy GL 1800 Gold Wing v sobě ukrývá tři uzamykatelné schránky jejichž celkový objem čítá úctyhodných 147 litrů úložného prostoru. Na delší cesty se tedy posádka nemusí nijak omezovat.

Ke špičkovým patří i výbava tohoto motocyklu. Samozřejmostí je přehledná přístrojová deska podává doslova vyčerpávající informace o jízdě. Pod ní nalezneme velký LCD displej multifunkčního navigačního přístroje, který se Hondě opravdu povedl. Cestovní motocykl s pohotovostní hmotností 363 kilogramů musí disponovat odpovídající technikou. A tak nikoho nepřekvapí použití plochého šestiválcového motoru se zdvihovým objemem 1832 ccm a největším výkonem 119 koní. Hodnotu největšího točivého momentu 167 N.m vrcholícím při 4000 1/min by pak mohli závidět i leckteré agregáty vozů střední třídy. V každém případě se tato pohonná jednotka dokáže také díky výtečně odstupňované pětistupňové převodovce s přehledem vypořádat s pomalým popojížděním ve městě a zároveň dovede udělit Gold Wingu nejvyšší rychlost kolem 200 km/h.

Ale nejen rychlostí přesunu zaujme tento motocykl. Honda Gold Wing má od modelového ročníku také jeden primát. O možnosti zvýšení úrovně bezpečí jízdy na jednostopém stroji se mluví už dlouho. Jako první ale s reálným zlepšením této problematiky tehdy přišla tato japonská značka, která s myšlenkou motocyklového bezpečnostního vaku koketuje několik let. Pro první sériové použití tohoto prvku si tak ne náhodou vybrala svou vlajkovou loď, model GL1800 Gold Wing. My sami jsme byli zvědavi kolik úprav si vyžádala tato novinka. A skutečně po odstrojení karotáže je vidět, že celý systém je velice prostorově náročný, takže na pravé straně motocyklu musela být oproti předcházejícím provedením obětována odkládací schránka a zcela nové je také ovládání po stranách kapotáže. Navíc v případě aktivace airbagu se bude jednat o docela nákladnou opravu, ale co by člověk neudělal pro své bezpečí

Motocyklový airbag systém se skládá z jednotky bezpečnostního nafukovacího vaku, která obsahuje airbag, vyvíječ plynu, senzory nárazu, které monitorují změny rychlosti a jednotku ECU (řídící jednotka motoru), která provádí výpočty k okamžitému vyhodnocení případné havárie. V případě silného čelního nárazu změří čtyři senzory umístěné na zadní straně přední vidlice změnu rychlosti zapříčiněnou nárazem a předají tyto informace do řídící jednotky, která rozhodne zda se jedná o kolizi a zda je nafouknutí vaku nezbytné či nikoli. V případě, že vyhodnotí situaci jako nezbytnou dojde k aktivaci airbagu. Díky okamžitému nafouknutím může motocyklový bezpečnostní vak absorbovat část setrvační energie jezdce, zpomaluje jeho pohyb a snižuje případná zranění způsobená nárazem do vozidla či kontaktem s vozovkou.

Co říci závěrem? No asi následující: s vůdcem kategorie luxusních cestovních jednostopých strojů, Hondou GL 1800 Gold Wing se žádný jiný motocykl moc srovnávat nemůže. I přes jeho majestátní rozměry má tento motocykl v rodokmenu perfektní ovladatelnost a velmi vysokou úroveň výbavy poskytující výjimečný jízdní komfort pro jezdce a jeho společníka. K praktickým výhodám dále patří bohatě dimenzované úložné prostory a zpětný chod, který už většina z majitelů bere dnes již jako naprostou samozřejmost. Základní cena Hondy Gold Wing v provedení Deluxe je nemalých 779 900 Kč, přičemž se jedná ve své třídě o doslova revoluční provedení s prvním sériově vyráběným motocyklovým airbagem na světě. Cestování jezdci i spolujezdci doved výrazně zpříjemnit i vyhřívané rukojeti, navigace, výškově stavitelné a vyhřívané sedadlo nebo kombinované ABS. Samozřejmostí je pak celá řada nejrůznějších doplňků, jimiž lze svůj stroj i velmi výrazně odlišit od ostatních.

Pro inspiraci si můžete dojít třeba na stránky českého GW klubu www.goldwing.cz

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený plochý šestiválec SOHC se dvěma ventily na válec. Vrtání a zdvih 74 x 71 mm, zdvihový objem 1832 ccm, kompresní poměr 9,8 : 1. Největší výkon 118 k (87 kW) při 5500 1/min, největší točivý moment 167 N.m při 4000 1/min. Elektronické vstřikování PGM-F1, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a imobilizér H.I.I.S.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kloubovým hřídelem, vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka. Zpětný chod.

Podvozek: Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, zavěšený motor, přední teleskopická vidlice upside-down, průměr nosníků 45 mm, zadní kyvná vidlice. Brzdy kotoučové se systémem Dual-CBS, vpředu dvojitá o průměru 296 mm se třípístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 316 mm s třípístkovým třmenem. Kola litá pětipaprsková 17“. Pneumatiky 130/70 R18 63H vpředu a 180/60 R 16 74H vzadu.

Rozměry a hmotnosti: Délka 2635 mm, šířka 945 mm, výška 1455 mm. Rozvor 1692 mm, výška sedla nad zemí 740 mm, světlá výška 125 mm. Hmotnost bez náplní 369 kg. Objem palivové nádrže 25 l.

Historie modelu Gold Wing

GW02GW04GW05GW08GW10GW12GW16GW19GW18



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama