Reklama

KTM 1390 Super Duke R: peklo na zemi

Jestli se dá říct o nějaké motorce, že je peklem na zemi, tak rozhodně o Super Duke od KTM. A jestli jste si mysleli, že poslední generace 1290 je ztělesněním zla, tak vězte, že peklo může být ještě pekelnější. Na scénu přijíždí nová 1390 Super Duke R.

Super Duke je stroj, se kterým můžete vyrazit do provozu, ale já od začátku tvrdím, že na téhle mašině se jízda v běžném provozu rovná jízdě o život. Tohle je stroj pro naprosté blázny, za jeho řídítky a se supervýkonným dvouválcem pod zadkem se nedá, ale vůbec nedá, jezdit pomalu. To zkrátka nejde, jakmile se na ni posadíte, tak už i ten samotný nahrbený posaz vám jasně říká, budeme spolu páchat zlo. Rychlostí blesku máte na tachometru 200 km/h, ani nevíte jak. Ostatně o zážitcích na tomto motocyklu si můžete přečíst v našem testu KTM 1290 Super Duke R.

1 KTM 1390 Super Duke R (1)1 KTM 1390 Super Duke R (3)1 KTM 1390 Super Duke R (2)

Poprvé se KTM Super Duke 1290 R představil světu v roce 2013. O tři roky později přichází na scénu druhá generace s označením Bestie 2.0. Jak příhodné, že? Třetí generaci odhalili v roce 2020 a rok po ní přišla pětisetkusová limitovaná karbonová edice RR. Vloni představili verzi Super Duke R EVO se semiaktivním podvozkem a letos to vyšperkovali ještě víc. Na svět přichází nejsilnější generace 1390 Super Duke, která se bude nabízet ve dvou variantách, s označením R a R EVO.

Design 1390 je stejně agresivní, jako u jeho předchůdců. Všechny hrany jsou ostré jak břitva a pro ještě větší zrychlení byla přidána aerodynamická křidélka, která mají napomoci zvýšit přítlak na přední kolo při vyšších rychlostech. Palivová nádrž se zvětšila o 1,5 litru na hodnotu 17,5 litrů. Zmenšil se také podsedlový rám. Zadní světlo z něj se přesunulo ke směrovkám na držáku registrační značky, který je navíc odnímatelný.

Typickým prvkem, podle kterého bez sebemenších pochyb poznáte 1390 je jeho přední světlomet, který už nebude připomínat hlavu sršně. Je stejně agresivní jako celý motocykl a o to designérům ze studia Kiska šlo. Poznáte jej také podle speciálních barev, které měl první model 990 Super Duka a kterými zároveň chtějí oslavit 30 let modelové řady Duke. Pětipalcový barevný TFT displej má novou grafiku a jednodušší menu. Na přístrojovce je nově umístěný USB-C port.

Silným srdcem bijícím v těle této Bestie je kapalinou chlazený dvouválec o zdvihovém objemu 1350 ccm, vycházející z motoru 1290 Super Duke R. Zvýšení objemu dosáhli zvětšením vrtání ze 108 na 110 mm, zdvih zůstal beze změny 71 mm. Komprese má hodnotu 13,2:1. Rozpohybovat motocykl o suché váze 200 kilogramů bude pro tento agregát naprostá banalita. Pyšní se totiž výkonem 190 koní při 10 000 otáčkách a maximálním točivým momentem 145 newtonmetrů při 8000 otáčkách.

1 KTM 1390 Super Duke R (12)1 KTM 1390 Super Duke R (15)1 KTM 1390 Super Duke R (16)

Veškeré výkonové parametry se na zadní kolo přenášejí přes novou spojku Brembo se samoodvzdušňovací hydraulikou a přes šestistupňovou převodovku. Kompletně přepracovaný je airbox, který má předělané náporové sání pro rychlejší a snadnější přístup vzduchu. Na výběr máte ze tří přednastavených jízdních režimů, Rain, omezený na 130 koní, Street a Sport. Připlatit si můžete za nastavitelný režim Performance a závodní Track se dvěma možnostmi zobrazení. K dispozici budete mít novou motorovou brzdu nastavitelnou v pěti stupních a také pětistupňovou kontrolu proti zvedání předního kola.

Kontrolka pro hlídání tlaku v pneumatikách TPMS umožňuje nastavit si vlastní tlaky pro jízdu na okruhu a také máte možnost natavit si tam i druhý pár pneumatik. Nová kola jsou o 1,2 kilogramů lehčí než u předchozí generace a jsou obuta do pneumtik Michelin Power GP. Jsou brzděna monobloky Brembo Stylema s novou pumpou MCS umístěnou na řídítku.

1 KTM 1390 Super Duke R (4)1 KTM 1390 Super Duke R (5)1 KTM 1390 Super Duke R (6)

Podvozek je semiaktivní, vpředu je 48mm manuálně nastavitelný tlumič WP Apex s otevřenou cartridgí. Verze EVO má tlumiče WP SAT, jedná se o nejnovější generaci tlumičů s tlumením kontrolovaným magnetickými ventili. Můžete si zvolit mezi módy Comfort, Rain, Street, Sport a automatickým Auto. Připlatit si můžete za balíček Suspension Pro, kde dostanete navíc mód Track a Pro a také tři režimy automatického předpětí zadního tlumiče Low, Standard a High.

Máte tu také možnost nastavit si Anti-Dive a mód Factory Start, který využívají motocykly v seriálu MotoGP. Při zastavování se sníží předpětí a motocykl se sníží k zemi, máte tedy zadní kolo zatíženější než to přední. To oceníte při rychlém startu na startovním roštu. Abyste se nerozsekali hned na začátku, je motocykl vybaven i asisteny Launch Control a kontrolou trakce. Tohle je zkrátka Bestie v každém slova smyslu!

1 KTM 1390 Super Duke R (20)1 KTM 1390 Super Duke R (10)1 KTM 1390 Super Duke R (7)1 KTM 1390 Super Duke R (8)1 KTM 1390 Super Duke R (9)1 KTM 1390 Super Duke R (11)1 KTM 1390 Super Duke R (19)1 KTM 1390 Super Duke R (21)1 KTM 1390 Super Duke R (22)1 KTM 1390 Super Duke R (23)1 KTM 1390 Super Duke R (23)1 KTM 1390 Super Duke R (12)1 KTM 1390 Super Duke R (17)1 KTM 1390 Super Duke R (18)1 KTM 1390 Super Duke R (14) 1 KTM 1390 Super Duke R (13)

Zdroj: KTM



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama