Historie kolibřích kubatur 50 a 80 ccm Hlavní obrázek k článku: Historie kolibřích kubatur 50 a 80 ccm

V sezonách 1962 až 1989 byly nedílnou součástí závodů Grand Prix také závody «kolibřích» kubatur. Nejdříve 50 ccm a od roku 1984 je vystřídala kubatura 80 ccm. Taky se jim přezdívalo závody «štamprlat».

Tak jako Ital Giacomo Agostini kraloval v už zaniklé kubatuře 350 ccm, tak zde se jezdilo pod taktovkou Španěla Angela Nieta.

První závody kubatury 50 ccm se začaly jezdit teprve 13 let po prvních závodech ostatních klasických kubatur.

Prvním mistrem světa se stal v roce 1962 tehdejší emigrant z NDR do NSR - ostatně jsme o jeho osudu nedávno psali - Ernst Degner s motocyklem Suzuki, tím posledním pak za hodně dramatických okamžiků v sezóně 1989 Španěl Manuel Herreros a rozhodlo se na našem Masarykově okruhu: „Ačkoliv španělská nadvláda trvala celou sezónu, tak situace před Brnem vypadala velmi nadějně pro mladého Němce Petera Öttla s motocyklem Krauser. Zatímco na čele závodu uháněl pryč další Španěl Herri Torrontegui s dalším Krauserem, tak Öttl se vypořádal s převahou Španělů a jel si na druhé pozici pro překvapivý světový titul. Několik stovek metrů před cílovou šachovnicí však Öttl havaroval a druhé místo tak stačilo Španělovi Manuelovi Herrerosovi (Derbi) k zisku titulu mistra světa.“

Ale pojďme se podívat na nejslavnější jména kubatury 50/80 ccm: Celkem 6 titulů získal španělský jezdec Angel Nieto a to v letech 1969, 1970, 1972 a 1975 až 1977. První tři tituly v sedle motocyklu Derbi, potom jeden na Kreidleru a konečně dva s Bultacem.

Čtyřikrát oslavil titul mistra světa Švýcar Stefan Dörflinger (1982 - 1985) a to se třemi různými motocykly: Kreidlerem, Krauserem a Zündappem. Třikrát se stal mistrem světa Němec Hans Georg Anscheidt (1966 až 1968) vždy s motocyklem Suzuki a také Španěl Jorge Martinez (1986 až 1988) s Derbi. Dva mistrovské tituly získali Novozélanďan Hugh Anderson (Suzuki), Nizozemec Jan de Vries (Kreidler), Španěl Ricardo Tormo (Bultaco) a Ital Eugenio Lazzarini (Kreidler).

Ve značkách se 7x radovali z mistrovského titulu jezdci se španělskými motocykly Derbi, 6x získali titul světového šampiona závodníci v sedle japonské Suzuki a 5x jezdci německého Kreidleru.

Tato kubatura byla především v jejím závěru zcela kořistí Španělů, ti si připsali 12 titulů mistra světa. Čtyři si vyjeli Švýcaři a Němci, tři potom Nizozemci.

Král «štamprlat» Angel Nieto dokázal vyhrát celkem 28 závodů kubatury 50/80 ccm, když se postavil na start v 88 závodech těchto nejslabších kubatur. Mezi jeho posledním vítězstvím ve Francii 1985 (80 ccm) a prvním v NDR 1969 (50 ccm) uplynulo neuvěřitelných 16 let a 8 dní.

Čeští jezdci se sice na stupně vítězů proti svým rivalům s továrními speciály neprosadili, ale především na domácím okruhu v Brně se jim několikrát podařilo skvěle zajet. V Brně se na «horském» okruhu představily «štamprlata» poprvé až v roce 1969 (vítězem se stal Paul Lodewijk z Nizozemí) a už o rok později si zde skvěle vedl Michal Stripačuk s vypůjčeným motocyklem Jamathi, když byl odmávnut v cíli šachovnicovým praporkem na 5. místě. Ani závod v sezóně 1971 se neobešel bez výborných výkonů domácích jezdců: Zbyněk Havrda s motocyklem AHRA zopakoval skvělé umístění nejlepšího Čecha z minulého roku a i on dojel v Top-5! A hned za ním se umístili další dva «lokalmatadoři», Milan Šobáň na Kreidleru a Bedřich Fendrich s motocyklem Tatran. Náš historicky nejlepší jezdec této nejnižší objemové kubatury Zbyněk Havrda dokázal v roce 1978 opět bodovat a s Kreidlerem byl odmávnut jako devátý. A to bylo z české účasti v kubatuře 50/80 ccm všechno, na novém Masarykově okruhu, tedy na Autodromu se naši zástupci bohužel ani do závodu většinou nekvalifikovali.



Login Přihlásit Registrace ›