Reklama

Historie kolibřích kubatur 50 a 80 ccm Hlavní obrázek k článku: Historie kolibřích kubatur 50 a 80 ccm

V sezonách 1962 až 1989 byly nedílnou součástí závodů Grand Prix také závody «kolibřích» kubatur. Nejdříve 50 ccm a od roku 1984 je vystřídala kubatura 80 ccm. Taky se jim přezdívalo závody «štamprlat».

Tak jako Ital Giacomo Agostini kraloval v už zaniklé kubatuře 350 ccm, tak zde se jezdilo pod taktovkou Španěla Angela Nieta.

Prvním mistrem světa se stal v roce 1962 tehdejší emigrant z NDR do NSR - ostatně jsme o jeho osudu nedávno psali - Ernst Degner s motocyklem Suzuki, tím posledním pak za hodně dramatických okamžiků v sezóně 1989 Španěl Manuel Herreros a rozhodlo se na našem Masarykově okruhu: „Ačkoliv španělská nadvláda trvala celou sezónu, tak situace před Brnem vypadala velmi nadějně pro mladého Němce Petera Öttla s motocyklem Krauser. Zatímco na čele závodu uháněl pryč další Španěl Herri Torrontegui s dalším Krauserem, tak Öttl se vypořádal s převahou Španělů a jel si na druhé pozici pro překvapivý světový titul. Několik stovek metrů před cílovou šachovnicí však Öttl havaroval a druhé místo tak stačilo Španělovi Manuelovi Herrerosovi (Derbi) k zisku titulu mistra světa.“

Ale pojďme se podívat na nejslavnější jména kubatury 50/80 ccm: Celkem 6 titulů získal španělský jezdec Angel Nieto a to v letech 1969, 1970, 1972 a 1975 až 1977. První tři tituly v sedle motocyklu Derbi, potom jeden na Kreidleru a konečně dva s Bultacem.

Čtyřikrát oslavil titul mistra světa Švýcar Stefan Dörflinger (1982 - 1985) a to se třemi různými motocykly: Kreidlerem, Krauserem a Zündappem. Třikrát se stal mistrem světa Němec Hans Georg Anscheidt (1966 až 1968) vždy s motocyklem Suzuki a také Španěl Jorge Martinez (1986 až 1988) s Derbi. Dva mistrovské tituly získali Novozélanďan Hugh Anderson (Suzuki), Nizozemec Jan de Vries (Kreidler), Španěl Ricardo Tormo (Bultaco) a Ital Eugenio Lazzarini (Kreidler).

Ve značkách se 7x radovali z mistrovského titulu jezdci se španělskými motocykly Derbi, 6x získali titul světového šampiona závodníci v sedle japonské Suzuki a 5x jezdci německého Kreidleru.

Tato kubatura byla především v jejím závěru zcela kořistí Španělů, ti si připsali 12 titulů mistra světa. Čtyři si vyjeli Švýcaři a Němci, tři potom Nizozemci.

Čeští jezdci se sice na stupně vítězů proti svým rivalům s továrními speciály neprosadili, ale především na domácím okruhu v Brně se jim několikrát podařilo skvěle zajet. V Brně se na «horském» okruhu představili poprvé až v roce 1969 (vítězem se stal Paul Lodewijk z Nizozemí) a už o rok později si zde skvěle vedl Michal Stripačuk s vypůjčeným motocyklem Jamathi, když byl odmávnut v cíli šachovnicovým praporkem na 5. místě. Ani závod v sezóně 1971 se neobešel bez výborných výkonů domácích jezdců: Zbyněk Havrda s motocyklem AHRA zopakoval skvělé umístění nejlepšího Čecha z minulého roku a i on dojel v Top-5! A hned za ním se umístili další dva «lokalmatadoři», Milan Šobáň na Kreidleru a Bedřich Fendrich s motocyklem Tatran. Náš historicky nejlepší jezdec této nejnižší objemové kubatury Zbyněk Havrda dokázal v roce 1978 opět bodovat a s Kreidlerem byl odmávnut jako devátý. A to bylo z české účasti v kubatuře 50/80 ccm všechno, na novém Masarykově okruhu, tedy na Autodromu se naši zástupci bohužel ani do závodu většinou nekvalifikovali.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama