Zvěsti a fámy z brněnského paddocku - aktuálně

S blížící se Velkou cenou České republiky a rozhodnutím Jorgeho Martina dokončit svou současnou smlouvu s Aprilií, která platí do konce roku 2026, se přestupový mlýn MotoGP krátce před letní přestávkou znovu rozjel. Kromě příchodu Topraka Razgatlioglua zatím nejsou žádné potvrzené informace, ale v paddocku MotoGP se již šíří zvěsti.

Mnoho jezdců MotoGP má v současnosti smlouvy platné do roku 2026, ale to se netýká Franca Morbidelliho, Jacka Millera, Johanna Zarca, Lucy Mariniho a Somkiata Chantry. Kromě toho má několik jezdců ve svých smlouvách klauzuli, která jejich budoucnost u současného zaměstnavatele činí nejistou.

Přestupový kolotoč MotoGP se v poslední době prakticky zastavil v očekávání výsledku skandálu s Jorgem Martinem. Španěl se odvolal na klauzuli ve své smlouvě, která by z něj po této sezóně udělala volného hráče, a ospravedlnila tak přestup k Hondě v roce 2026. Tento krok – vyvolaný finančně velmi atraktivní a lukrativní smlouvou – byl od té doby odložen. Soudní řízení by trvalo příliš dlouho, načež do záležitosti osobně zasáhl CEO Dorny Carmelo Ezpeleta. Martin a jeho management se pak rozhodli hrát na jistotu.

Aprilia

Nyní, když Jorge Martin a Marco Bezzecchi zůstanou jezdeckým duem Aprilie pro rok 2026 a Ai Ogura a Raúl Fernandez podepsali smlouvy s Trackhouse Racing MotoGP, se zdá, že se situace v Aprilii uklidnila. To však není zcela jisté, protože Fernandezova pozice zůstává nejistá. Španěl bude muset v nadcházejícím období prokázat skutečný pokrok, aby si zajistil místo v americkém týmu, protože výkonnostní klauzule v jeho smlouvě umožňuje zaměstnavateli se s ním po této sezóně rozloučit. Podle posledních zpráv má Enea Bastianini zájem o Fernandezovo místo, přestože jeho smlouva s KTM stále platí.

Ducati

U Ducati mají Francesco Bagnaia a Marc Márquez (Ducati Lenovo Team) smlouvy platné do roku 2026, stejně jako Alex Márquez a Fermín Aldeguer (BK8 Gresini Racing MotoGP). Zda však bude druhý jmenovaný jezdit ve stejných barvách i v roce 2026, je nejisté. Ducati by ráda viděla Aldeguera jezdit v barvách týmu Pertamina Enduro VR46 Racing Team. Klíčovým důvodem je, že chtějí, aby Aldeguer v roce 2026 jezdil na nejnovější tovární Ducati. V ideálním případě by chtěli dát tento čtvrtý motocykl GP26 k dispozici týmu Valentina Rossiho. Vzhledem k tomu, že tento tým již má letos k dispozici jeden tovární motocykl (Fabio Di Giannantonio), měli by – stejně jako Gresini Racing – v příští sezóně v garáži dva identické stroje. Stručně řečeno: Ducati Lenovo Team a Pertamina Enduro VR46 s nejnovějším vybavením a BK Gresini Racing se dvěma staršími motocykly. Ať už se karty zamíchají jakkoli, setrvání Franca Morbidelliho u jeho současného týmu a Ducati se zdá prakticky nemožné.

Pedro Acosta byl v poslední době pravidelně spojován s přestupem k Ducati. Nyní, když však Ducati jasně sází na Aldeguera a ten si téměř jistě zajistí GP26, se zdá, že Acostovy šance se značně zmenšily. Pokud by Morbidelli odešel, uvolnilo by se místo. To by snadno mohlo připadnout Diogovi Moreirovi, současnému jezdci Moto2, který dostal několik nabídek od týmů MotoGP. Bez ohledu na svou volbu Marc Márquez prosazuje u Ducati podpis talentovaného Brazilce.

Yamaha

U Yamahy mají Fabio Quartararo, Alex Rins a Miguel Oliveira stále smlouvy do roku 2026. Jack Miller ji však nemá. S příchodem Topraka Razgatlioglua bude muset alespoň jeden ze současných jezdců Yamahy opustit startovní pole. Nejlogičtější možností by bylo nenabídnout Millerovi novou smlouvu. Zda se tak ale skutečně stane, zůstává nejasné. Oliveira má ve své smlouvě klauzuli o výkonu, která Yamaze umožňuje ji po této sezóně ukončit, pokud bude nejhůře fungujícím jezdcem Yamahy. S pouhými šesti body do mistrovství světa je to v současné době pravda, což portugalského jezdce vede k obavám o jeho budoucnost.

Podle nejnovějších zvěstí by v roce 2026 pro Millera ani Oliveiru nemuselo zbýt žádné místo. Kromě Razgatlioglua jsou na seznamu Yamahy také Moreira a Manuel Gonzalez. Více informací o této situaci se objeví v nadcházejících týdnech. Ve skutečnosti by nebylo překvapivé, kdyby se Yamaha pokusila dohodnout s Rinsem na předčasném odchodu.

Honda

Ze čtyř jezdců týmu Honda MotoGP má v současné době smlouvu na rok 2026 pouze Joan Mir. Johann Zarco, Luca Marini a Somkiat Chantra si stále nejsou jisti svou budoucností. Zarco, v současnosti nejvýkonnější jezdec Hondy, si zřejmě udrží své místo v týmu Castrol Honda LCR. Marini zůstává otazníkem a Chantra se s největší pravděpodobností po jedné sezóně v MotoGP v roce 2026 vrátí do Moto2. Na dvě volné pozice existuje několik kandidátů: Marini by mohl prodloužit smlouvu, Moreira dostal nabídku od Hondy a zdá se, že je možný i návrat Millera.

KTM

V zásadě mají všichni čtyři současní jezdci KTM (Pedro Acosta, Brad Binder, Maverick Viñales a Enea Bastianini) smlouvy do roku 2026. Jak však již bylo zmíněno, Bastianini chce údajně svou smlouvu ukončit a přestoupit k Aprilii. Pravidelně se objevuje i Binderovo jméno; údajně dostal lukrativní nabídku od BMW Motorrad na přestup do mistrovství světa FIM Superbike. Jaká je ale vážnost této nabídky se teprve uvidí.

Dále se stále šíří zvěsti o možném přechodu z KTM týmu Tech3 Racing k Hondě. Zúčastněné strany to prozatím důrazně popírají, ale vzhledem k finanční situaci KTM by se věci mohly rychle změnit.

Prozatím to zůstávají fámy

Opět: v tuto chvíli neexistují žádná oficiální potvrzení. Ale jak už to v paddocku bývá: kde je kouř, tam je oheň. Jedna věc je jistá: zatímco si jezdci MotoGP mohou po tomto víkendu užít zaslouženou letní přestávku, někteří manažeři mají stále před sebou spoustu práce, aby pomohli svému svěřenci zajistit si místo v MotoGP pro rok 2026.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama