Reklama

Více závodů Grand Prix, více peněz do týmů

Promoter Dorna vyplácí ročně okolo 70 milionu Euro do týmů všech tří kubatur Grand-Prix. Jen pro zajímavost: Ve formuli 1 je to 950 milionu amerických dolarů do závodních stájí.

Dorna dotuje tým MotoGP se dvěma jezdci ročním příspěvkem 6,5 milionu Euro. Patří sem platby od IRTA (startovné, náklady, letecká nákladní přeprava a různé bonusy třeba od TV), které zajišťuje Dorna. Pokud výrobce MotoGP dodá zákaznickému týmu závodní materiál formou leasingu za 2,2 milionu Euro, tak Dorna odmění továrnu dalším milionem za každý motocykl. To se samozřejmě vztahuje pouze na zákaznické týmy. Do konce roku 2018 měla Ducati tři, nyní pouze dva a peníze ale dostal pouze jeden - tedy Pramac.

Pouze pět ze šesti továren ale obdrží peníze od Dorny, Aprilia na ně nemá nárok. Nemá totiž vlastní startovní místa. Společný projekt s majitelem týmu Faustem Gresinim platí do konce roku 2021. Gresini zřejmě převádí 6,5 milionu dále na Aprilii, neboť továrna platí závodní materiál, vývoj motocyklů, hospitality, jezdecké platy a platy mechaniků.

Jelikož Suzuki na rozdíl od Hondy, Yamahy, Ducati a KTM neprovozuje žádný zákaznický tým, tak dostává méně peněz - o 2 miliony méně, než čtyři další jmenované továrny. Dorna - na rozdíl od formule 1 - nedělá při dotacích žádné rozdíly dle úspěšnosti.

Jen upozornění: Ve F1 dostávají úspěšné týmy Mercedes a Ferrari, stejně jako s menším odstupem také Red Bull Racing, více finančních dotací, než ostatní závodní stáje.

Každá továrna v MotoGP, která neprovozuje žádný satelitní tým, obdrží 500.000 Euro – tedy Suzuki a Aprilia. Stejně jako KTM v sezónách 2017 a 2018, od 2019 kdy Tech3 používá motory KTM, může počítat se 2 miliony ročně.

CEO Dorny šéf Ezpeleta zvýší v období 2022 až 2026 finanční dotace pro týmy v Moto3 a Moto2. Důvodem je skutečnost, že dotace v nižších kubaturách byly několik let zmrazeny. Zde se pohybují v závislosti na úspěchu v rozmezí 180 000 až 230 000 EUR ročně. Dorna ovšem také dotuje motory Moto2, za které platí týmy pouhých 20 000 euro za jednoho jezdce ročně. Týmová asociace IRTA a Dorna také přebírají náklady za motory pro mistrovství světa Moto3, což je 60 000 EUR na jednoho pilota (maximálně 6 motorů na jezdce a sezónu).

Mezitím už Dorna také zahájila vyjednávání s týmy MotoGP na období po roce 2021, jedná se o nové pětileté smlouvy od roku 2022 do roku 2026. Dorna chce od nich schválení, aby se konalo maximálně 22 Grand Prix místo dosavadních 20.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama