Reklama

S Kubou Smržem nejen o jeho závodění u Guandaliniho Hlavní obrázek k článku: S Kubou Smržem nejen o jeho závodění u Guandaliniho

Populární český motocyklový závodník Kuba Smrž překvapil už v loňské sezóně 2 starty jako host v týmu Guandalini Yamaha a letos k nim ještě překvapivě přidal dalších šest! Názory na jeho závodění se různily, na povrch vyplavaly různé fámy, ale jak to doopravdy bylo, ví pouze Kuba Smrž.

Web Motoforum.cz proto Jakubovi Smržovi položil některé otázky, některé možná i trochu nepříjemné, ale Kuba Smrž se s nimi vypořádal jako na závodní trati se soupeři, tedy bez nějakých vytáček a přesně tak, jak jezdil proti svým soupeřům.

Kubo, patříš bezesporu mezi ikony Superbike, není u nás historicky lepšího jezdce v šampionátu WorldSBK a tak tě také čeští fanoušci berou. Nemyslíš si, že jsi svým závoděním v týmu Guandalini Yamaha trochu z této prestiže ztratil?

Nebudu tvrdit, že jsem si pomohl, to určitě ne. Na druhou stranu mám své důvody, proč jsem to absolvoval a výsledky z minulých let mi nikdo nevezme. Podle mě spíš nepomohla ta bublina kolem a nesmyslné tvrzení jiných. Kdyby nebylo toho, celé je to o dost klidnější.

Proč jsi vlastně tento comeback absolvoval? Kvůli penězům to zřejmě nebylo, chtěl jsi se ještě jednou podívat do známého paddocku? Nebo proč?

„Těch důvodů bylo víc. První důvod byl ten, že jsem po několika letech v BSB potřeboval změnu, za druhé jsem chtěl možná na sklonku profesionální kariéry návrat do starého Paddocku. Za třetí jsem chtěl pomoct bývalému týmu se kterým jsme nemálo dokázali. Řeči o praní peněz a podobné jsou nesmysly a Guandalini to myslí vážně, velice rád by navázal na úspěchy z minulosti, bohužel neví jak, kde je chyba a co změnit. Chtěl znát můj názor na fungování jeho týmu a to byl můj důvod angažovanosti, to měla být moje pomoc a také svým způsobem byla. Ke konci sezóny si uvědomil a sám jsem mu řekl, že je nutné doplnit obsazení týmu o mechaniky, ale to šlo těžko. Kvalitních lidí je málo a v sezóně se tyto věci mění jen těžko. Peníze nebyly ten hlavní důvod, řekl jsem si o stejnou výplatu, kterou jsem dostával v BSB, takže WSBK nebo BSB vyšlo na stejně. Ale na rovinu zadarmo bych to nedělal! Jsou kolem toho různé spekulace, jak to financoval Autoklub a podobné nesmysly. Ale realita je taková, že Autoklub mi zaplatil licenci (stejně jako Karlovi nebo Ondrovi na EWC) a dostal jsem reprezentační podporu ve stejné výši jako ostatní kluci. A od týmu hrazené náklady na cestování a výplatu... Nic složitého a jiného v tom nebylo.“

Nebo to bylo z tvé strany vykalkulované s ohledem na tvé další závodění v sezóně 2019?

„Nebylo, já nemám na rovinu moc potřebu kalkulovat. Byla to výpomoc, která se mohla nebo nemusela rozvinout v další pokračování, ale popravdě já už se od letošního prvního zranění v červu spíše směřoval k tomu, že závodit nebudu. I proto jsem v Laguně Karel s myšlenkou dokončení sezóny a pokračování v sezóně 2019. Mě je 35 let, mám za sebou něco kolem 250ti závodů v MS ve všech možných třídách, takže pro mě je závodění věc, která mě hodně baví, ale musí pro mě mít ve všech směrech smysl.

Jsi už určitou dobu (od léta) manažérem v AČR, to všichni vědí! Jak to bylo opravdu s Hanikou, resp. Ježkem? A prosím o upřímnost a nějakou časovou osu: Myslím, od kdy jsi věděl, že jde Ježek pryč a kdy ho nahradí Hanika? A jak to bylo s tím, že Hanika najednou byl pryč a přišel jsi ty…Jakou roli v tom hrál Viktor Noss? Zápornou nebo kladnou? Protože ty jsi mě říkal jednu verzi, kterou jsem ostatně otiskl a Hanika přišel s verzí úplně opačnou…

„Jsem manažerem reprezentace, což je ale věc, která se řeší do budoucna. Navíc samozřejmě s přihlédnutím na mé aktivní závodění. A v první fázi to rozhodně není o tom domlouvat jezdcům angažmá, chci to prvotně směřovat k tomu, abychom byli schopni spolu fungovat, trénovat a díky svým zkušenostem nebo kontaktům rád komukoliv pomůžu. Komplexní program se připravuje a celkově je především důležitá juniorská reprezentace. Už to bylo hodně krát řečeno a napsáno, ale časová osa je ve zkratce taková, že Ondra byl kvůli výsledkům vyhozen z týmu, mě se Guandalini zeptal, jestli nechci pokračovat. Já jsem byl zraněný a doporučil jsem Karla s vidinou toho, že dojede zbytek sezóny (aniž by něco platil) a v případě vzájemné spokojenosti by pokračoval i v sezóně 2019. Po prvním závodě se Karel zranil při Alpe Adria, tak místo něj jel Andreozzi a posléze se jednalo o pokračování Karla. Bohužel tým a Karel (nebo jeho manažer Viktor - to asi není podstatné) nenašli společnou řeč. Jako v každém příběhu každý má svou verzi. Já znám verze obě, takže chápu obě strany. Chápu Guandaliniho, proč nechtěl po nějakých domluvách pokračovat ve spolupráci a stejně tak chápu, proč se asi nechtělo, aby Karel pokračoval ve WSBK a ne v EWC. Závodění není snadná a levná věc, především pro majitele týmů, takže Karel byl pro Viktora za poslední roky velká investice a není se čemu divit, že jí nechce vyhodit jen tak do “luftu„. To je odpověď na otázku ohledně Viktora, v téhle situaci není kladné nebo záporné role. Každý má svoje zájmy a ty si hájí.“

Otázka předposlední! Hanika a Ježek sezóna 2019. Jsi v tom nějak jako manažer zaangažovaný?

„Karlovi samozřejmě rád pomůžu, pokud to bude v mých silách a budu k tomu mít prostor. Letošní sezóna mě vyškolila, že každý dobrý skutek je po zásluze potrestán! :-) Co se Ondry týče, řeší spolu s panem Šťovíčkem právní pomoc v jeho kauze s Guandalinim, ale zbytek neřeším. A popravdě i když bych tu možnost měl, proč bych měl pomáhat někomu, kdo mě veřejně obviňuje z nesmyslů, viz závodění za jeho peníze nebo má (spolu s jeho obdivovateli) potřebu útočit či mě zesměšňovat na sociálních sítích? Co se týče oblíbeného dogmatu o závodění za peníze Ondry, tak to, co bylo Guandalinimu zaplaceno, by mezi námi nestačilo ani na sezónu Superstock. A to že by mohl mít trochu úctu, to už snad není ani třeba zmiňovat. Nemám pocit, že bych byl jeden z těch, kteří Ondrovi nosí helmy do Arai nebo se kolem něho motají, aby se mohli zadarmo podívat na závody. Mj. helmy Arai jsem Ondrovi domluvil já a bylo to v době, kdy za “pár„ korun jezdil v týmu našeho táty a otevřeli se mu tak dveře do Paddocku World Superbike a další možnosti díky kterým se vůbec kdy podíval do třídy World Superbike... Na to ale Ondra nejspíš zapomněl, jinak si nedokážu vysvětlit jeho chování. “

Otázka poslední! Kuba Smrž a sezóna 2019! Aspoň náznak: Konec kariéry nebo pokračování? Pro jezdce tvého jména a kalibru není samozřejmě Alpe Adria myslitelná…Takže jak?

„Zatím vůbec nevím a nějak to v tuhle chvíli ani neřeším. Teď jsem ve fázi rozmýšlení a ani nepátrám po možnostech. Buď se něco vyskytne nebo ne a když to bude zajímavá varianta, nevylučuji, že bych ještě závodil. “

Děkuji Kubo za upřímné odpovědi, i když je mně jasné, že ne všem se budou líbit.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama