Prokletí, nebo požehnání? Odchod Ducati z MotoE

Přestože se příští víkend v rámci mistrovství světa MotoE uskuteční ještě dva závody, předčasné ukončení série bylo oficiálně potvrzeno. I když to dává ekonomický smysl, je to v rozporu s cíli rozvoje.

Vstupem Ducati do mistrovství světa MotoE jako výhradního dodavatele motocyklů pro sezónu 2023 se společnosti podařilo výrazně zvýšit sportovní standard jejích elektrifikovaných závodních motocyklů. Sportovci a týmy chválili V21L jako vysoce kvalitní, čistokrevný závodní motocykl. Spolupráce s držitelem práv MotoGP a marketingovou společností Dorna Sports byla dohodnuta minimálně do roku 2026.

Ale to se nestane. Na konci aktuální sezóny bude komplexní projekt, v současné době s devíti týmy a 18 jezdci, pozastaven. Zastavení není velkým překvapením. S veškerou úctou k současné technologii z Bologni a výkonům soutěžících MotoE je prakticky tiché minizávody (průměrně na osm kol) prostě nemožné zprostředkovat veřejnosti. Zvláště vzhledem k tomu, že dosud neexistuje žádné spojení s relevantním elektrickým motocyklem od zavedeného výrobce motocyklů.

Gigi Dall'Igna, generální ředitel Ducati Corse, právě na Velké ceně Brna zdůraznil pro dlouhodobou povahu takového projektu: „Myslím, že než uvidíme na silnicích komerčně dostupný elektrický motocykl Ducati vyšší třídy, bude to trvat ještě deset let, a ne pět.“ Nicméně, závodní génius zdůraznil důležitost vývoje. Dall'Igna: „Podle mého názoru je vždy velmi důležité zapojit se do nových technologií – i když tyto technologie dnes zdaleka nejsou dokončené. Musíte se s nimi zapojit a pro Ducati je projekt MotoE nejlepší příležitostí k učení.“

Generální ředitel Ducati Claudio Domenicali vyjádřil ambivalentní názor. Ital, který má jako inženýr vysokou úroveň technických znalostí, během Velké ceny Německa řekl: „Naším dlouhodobým cílem je přenést tuto technologii do našich sériových motocyklů. Zároveň jsme stále v přechodné fázi.“

Navzdory nepopiratelně dobré fázi vývoje výrobce musí úsilí a výsledky všech zúčastněných zůstat v rozumných mezích. A protože v blízké budoucnosti nebude existovat žádná komerčně životaschopná platforma – ani pro Ducati, ani pro žádného zavedeného výrobce motocyklů – neměly Dorna a FIM jinou možnost než pro rok 2026 vypnout provoz.

I kdyby se projekt na neurčito zastavil a pokud ano, vrátil by se pouze v jiné podobě, nikdo by mu nemohl vzít to, co se Ducati naučila při vývoji elektrického závodního motocyklu.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama